Ibland är föräldrar inte lämpliga

På tåget läser jag Metro, snabb inblick i vad som händer i världen. Idag hade jag egentligen tänkt skriva om gårdagen men verkligen heter kräver ett inhopp.

När jag läser artiklar som nedan, vuxna som medvetet misshandlar barn, andras och egna, blir jag rädd. För mina egna likar, de vuxna. Medmänniskor. För det sista jag vill är att förknippas med er, tragiska varelser. Ni borde fundera över vilken bild ni ger era barn av omvärlden. Av er själva. Bara det är misshandel, för själen.

20130424-082029.jpg

http://www.metro.se/nyheter/pappa-slog-ner-sonens-skolkamrat/EVHmdx!ArY7IQx873VS6

Även om det skulle finnas mobbing i bakgrunden, framgår inte av artikeln så rättfärdigar inte det misshandel av 8-åriga barn. De är barn och försöker lära sig livet. Barn bråkar och de slåss, vi ska vara vuxna och visa alternativ inte.
Att bli slagen av en vuxen lär inte hjälpa hans utveckling mot en harmonisk uppväxt, det ingår inte i uppfostran.

Ska jag vara rädd för andra föräldrar? Är det inte nog att vi alla oroar oss för olyckor som kan hända, ska vi oroa oss för att andra föräldrar ska drabba oss också?

Kommentera

