Min granne askkoppen

Solen gassar, blommor ska planteras och jag vill verkligen sitta på balkongen och läsa. Ta en lunch i solen med tjejerna. Vad händer? Cancerångorna sprider sin äckliga doft till min balkong och vi får gå in igen. Gå ut igen när balkongdörren stängs och askkoppen går in. Men endast för en stund….lungorna kräver mer gift inom kort.

Rökning borde inte vara tillåtet på balkonger eller områden där andra tvingas inandas dödsångor. Vi har lekplatser för att skydda barn där föräldrar röker mängder så alla får i sig rök och småbarn kan äta dödliga fimpar. För hundar finns rastplatser så de kan springa fritt och inte skrämma människor eller skada sig. Var finns rastgårdar för rökare så vi som vill leva rökfritt slipper gå runt och hålla andan titt som tätt eller byta gångbana. Nu vill jag byta balkong, jag vill inte bo på en askkopp!

Var är min rätt till ett hälsosamt liv? Min rätt att leva utan rökförpestat balkongliv?

20130504-130203.jpg

Kommentera

