När knoppar brister

…då gör det ont. I själen. När man blir smärtsamt varse om att livet utvecklas och det pågår utvecklingar som inte går att hejda.

Inget internet och försvunna kanaler orsakar många tårar och jag är jordens dummaste människa. Förtvivlan över diverse bagateller är stor och det rasas men då händer alltid något. Det brister och finner ny väg. C kvittrade glatt mellan korta stunder av frustration medan hon vek tvätt och plockade undan saker. Samtidigt var M vredgad som lava vilket bekymrade C för hon försökte förgäves trösta och pinnade på som en myra för att få allt gjort. Imorgon ska hon minsann tvätta!

M rasade klart och lyssnade, vi har alltid de bästa diskussionerna efter de våldsammaste utbrotten, från båda håll. Naken ilska och förlösande tårar kan göra underverk. Så allt försvann och middagen gör imorgon planerades. Den trasiga men vackra teckningen dom fick ta smällen för att jordens dummaste mamma satte en gröna tejpades omsorgsfullt ihop.

Handlar då alla såna här rabalder om art förändra barn? Lära barn veta hut? Nä, det handlar om mig. Om mig, oss vuxna. Att vi ska ändra oss, inse när det är dags att släppa taget och med skräckblandad förtjusning se på medan de kastar dig ut för att se om vingarna bär.

Gör mina tjejer för lite eller jag för mycket? Kan de mer än jag vågar se? Absolut är det så. Bästa steget mot utveckling är inte att överträna utan att kasta sig ut i det okända. Jag hävdar bestämt att tvivel är största beviset på att en person är redo. En tvivlare överväger alla sätt för de tror inte att de kan, därför gör de också en grundlig och genomtänkt start. De som rusar på och förlitar sig på tur är mest ivriga och får räkna med nederlag.

Jag kan inte lära mina tjejer att göra allt rätt och absolut framgångsrikt men jag kan lära båda hur man överlever sina fel och tar nya tag när det går åt skogen. För det är från snedsteg man lär sig inte från det perfekta. Det går inte att utveckla perfektionism.

20130605-001736.jpg

2 reaktioner på ”När knoppar brister

Kommentera

