Bussen till Neverland

Tyst glider den ner längs gatan, anonym för de flesta som ser den. En helt vanlig buss, chartrad för ett ändamål….att fyllas med stojiga barn som får åka till Rävsta några veckor varje år. Gratis!

När jag flyttade till Märsta och sommarplaneringen kom från skolan följde en utförlig information om Rävsta med. Tider, veckor (2 veckor första sommaren), mat och vad de ska ha med sig. De hämtas på morgonen och kommer åter på eftermiddagen i den chartrade bussen. I år har min dotters skola 3 veckor att använda!

Veckorna fördelas mellan skolorna i kommunen varje år och sedan får de bada, grilla, fiska, paddla kanot, bada massor, spela fotboll, se film, ha disco och mycket mer. ”Jag behöver ingen semester, jag ska ju vara på Rävsta i år!” vet jag en från fritids sa. Paradiset under några veckor! Och det ingår i fritidsavgiften!

Första året trippelkollade jag om det verkligen var gratis. Kunde det verkligen vara så? Då var det min tonpring som studsade av glädje och nu min yngsta som ska till Rävsta. Hon har väntat ivrigt i 3 år nu för det börjar i första klass. Valuta för pengarna får jag redan för jag älskar fritids där min dotter går, Rävsta är ren och skär bonus enligt mig!

När bussen rullar förbi, smockfull av ystra barn som har sommarspring i benen så önskar jag hett att jag vore barn nu. Vilka underbara somrar!

Kommentera

