En fri fågel flyger…

En massa kramar och mängder av tårar, avsked är fortfarande det värsta jag vet.
Incheckning klar, säkerhetskontrollen väntar och hennes namn ropas upp. Just då känns det som om tusen ord saknas bland de miljoner jag redan öst över henne hela livet, kramarna var alltid för få och saknaden har aldrig varit mer påtaglig. Hon släpper mig och går, lika osäker som förväntansfull, lika nervös över att vara själv som jag är att låta henne gå, vi vet båda att det är så här det ska vara. Längtan och saknad i samma skopa, kärlek och frihet under samma vingar. Efter säkerhetskontrollen är hon borta, pirrig bland vänner och någon timme senare landar hon på Heathrow i England. Största äventyret hittills har börjat, språkresa med vänner i en för henne outforskad del av England.

Som barn var jag osäker, som tonåring var jag rädd. Tänk om jag gjorde fel, om folk blev arga eller irriterade på mig. Jag kände mig malplacerad överallt. För ung, för blyg, för rädd, för regelrätt, för envis, för reserverad, för lugn, för lite av lika mycket som jag borde vara för mycket av. Andra gånger var jag bara för mycket och för ofta. Tonåren har jag aldrig saknat, förvirrad och ångestfylld tid som bara lärde mig att jag inte var på rätt plats i livet. Och all rädsla, varje dag.

Nu har jag själv en tonåring i mitt hem, i hennes ögon möter jag mig själv men hon saknar något jag hade och äger något jag funnit senare i livet. Tonårsmorsa. Skön klang i det ordet. Kaxigt, skrämmande och ljuvligt. Vittnar om att jag har lång erfarenhet och en energikrävande vardag, men också en underbara resa framför mig. Tonåringar lär en att taggtråd kan vara len och silke skära som knivar, inget är vad det ser ut att vara.

Min rädsla har hon inte ärvt, hon har ett mod jag beundrar och önskar jag ägt i samma ålder. Kraftfullt, ömt och vasst. Som en vårflod spränger hon mäktigt fram och bildar sin egen fåra. Hon är också rädd att göra fel ibland så jag lär henne att misstag är det enda vi lär oss av, när vi gör rätt finns inget att lära för resultatet bara glider oss förbi som ett väntat duggregn. Jag önskar hon inte tvekar inför de möjligheter som livet ger liksom jag gjorde många gånger av rädslan för att misslyckas. Ibland var jag dessutom rädd för att lyckas. Hur hanteras framgång?

”Vilda fåglar flyger medan tama fåglar längtar” är väldigt sant. Jag längtade i många år, nu njuter jag istället. Vind under vingarna är underbart. Livet är alldeles för kort för att inte upplevas fullt ut och det enda vi egentligen ångrar är det vi aldrig gjorde. Kyssarna som inte lämnade våra läppar, turen till högsta toppen som tvekan uteslöt, orden som aldrig skrevs eller resorna som rädslan för det okända gjorde omöjliga. Det ångrar vi. Inte misstagen som skedde eller nätterna utan sömn som gjorde dagarna olidliga, åkturerna som snurrade bort förståndet. Allt vi gjort bildar minnen, det vi inte gjort bildar hål som tar liv att fylla.

Så hon önskade, förhandlade och längtade. Nu sprider hon ut sina vackra vingar och flyger vingligt. Färden mot vuxenlivet har börjat. Vi ska båda lära oss hur det fungerar, hon lär sig gå och jag lär mig att låta henne gå. Vilka upplevelser hon har framför sig! Vilka berättelser jag kommer få höra, först om England och London och Brighton och Eastbourne och och och… Låt berättelserna aldrig sina.

Någon kanske undrar hur jag vågar låta henne resa, jag undrar bara hur jag kan våga låta henne låta bli?

20130708-233512.jpg

4 reaktioner på ”En fri fågel flyger…

  1. Jamen som vanligt måste jag lipa lite. Jag vill låsa in mina barn så inget händer dem. Men rent rationellt förstår jag ju att det inte vore mycket till liv. Så det är väl bara att bita sig i läppen och låta dem utforska livet…så som det ska vara 🙂

    Gilla

Kommentera

