Hon var död…

…min yngsta dotter. Liten som fågel låg hon framför mig i nån slags ask, där hjärtat bor fanns ett svart hål. Ögonen slutna som om hon sov.

Jag stod där och tänkte på hur jag skulle få henne att leva, att fortsätta orka. Nyss var det verkligheten, allt handlade om att hjälpa henne bli starkare, utvecklas, leva, andas. Nu var det jag som skulle andas och leva fast jag höll döden i min hand. Hon begravdes overkligt och livet fortsatte.

Hela tiden tänkte jag på att hjälpa henne leva, saker vi skulle göra, saker att ge henne. Så kom alltid den ofattbara tanken att hon inte fanns, vi skulle aldrig göra sakerna och hon skulle aldrig få gåvorna. Absurd tanke. Hjärtat sörjde och hjärnan fräste åt det ologiska i att hon inte fanns längre.

Minnet av den lilla i asken utan hjärta fanns alltid där. En dag slog det mig att den där filmen jag planerat att se skulle hon aldrig se, iskylan drog längs ryggen och hjärnan började förstå det ofattbart ologiska att min yngsta var död. Paniken väller fram som en flodvåg…och jag vaknar.

Bredvid mig sover C rofyllt, min yngsta. Jag stryker över hennes kind och rör irriterat på sig. Hjärnan pustar ut, hjärtat skenar oroligt medan verkligheten sjasar bort drömmens fasa. Jag tackar alla stjärnor för att det var en dröm, en underlig dröm för jag har aldrig förlorat ett barn. Vänner till mig har, de som inte vaknar till sovande barn utan till den ofattbara verkligheten där en kind att smeka saknas och minnen vårdas.

Bara en dröm tar knäcken på mig. Jag beundrar er styrka att sätta en fot framför den andra varje dag och framför allt finna livet igen. Ny mening med hjärtat fullt av minnen. Alla säger att det inte finns nåt val men det är lättare sagt än gjort… Vi andra, vi kan aldrig föreställa oss vad som krävs.

20130719-142820.jpg

En reaktion på ”Hon var död…

Kommentera

