Hej du som tycker planeringsdagar är onödiga!

”Det känns onödigt” säger en pappa med 7-åriga tvillingar i papperstidningen. Onödigt för personalen att planera sina dagar och kreativa aktiviteter för dina barn?

Om ca 3 år slutar fritids för dina barn om du inte begär förlängning, dina barn är för stora. Om 10 år är de 17 år och du kommer sucka av lycka när de faktiskt vill umgås med dig. Om 15 år är de på väg bort, de kommer lyfta sina vingar och se sig om efter en ny boplats. Som unga vuxna. När du lyfter in den sista flyttkartongen kommer du inte minnas alla dagar på jobbet utan sörja alla dagar du inte var hemma.

Vi behöver och ska jobba, men utan pauser är vi dåliga arbetare, chefer, vårdmänniskor, journalister, politiker etc. Vi behöver avbräck i hamsterhjulet. Planeringsdagar är avbräck, vi vet när de kommer och hinner söka semester eller annan ledighet. Vilken kraftigare anledning för semester finns förutom ”planeringsdagar”? Umgänge med barnen är både saknat och uppskattat av många.

Ta chansen till en härlig dag på museum, åk till Skansen om du bor i Stockholm, laga middag med vänner en vanlig vardag, shoppa skallen av er så alla urvuxna kläder byts ut, gå på bio, åk och bada, spela spel, träng ner er i soffan med alla osedda filmer. Njut för fanken för snart är det slut!

Min yngsta dotter är snart 9, min äldsta 13. Jag tänker njuta som fasen de sista åren med fritids, de få planeringsdagar jag har kvar. Tiden tickar och jag klagar aldrig.

De har båda gått på en fantastisk skola och underbara förskolor som förtjänar sina planeringsdagar. De arbetar precis som DU varje dag men har små människor kring benen varje dag, DINA små människor. För att DU ska kunna arbeta. Föreställ dig att du har hundratals barn på ditt jobb och alla vill något, gör sig illa, gråter, snörvlar, läser, berättar saker om sina liv, är hungriga, vill inte, skriker, kastar saker, fräser, bråkar. Men de kramas också.

DU som suckar över planeringsdagar, knip käft och njut över DIN tid med DINA barn. För det är väl därför vi blev föräldrar, för att umgås med barnen? Eller var det för att stressa mer innan vi stressar till jobbet? 4 ynka extra dagar med det bästa i ditt liv? Det är värt alla pengar i världen…

20130813-091203.jpg
Källa Metro och Svenska Dagbladet

95 reaktioner på ”Hej du som tycker planeringsdagar är onödiga!

  1. Hej!
    Jag tycker att din kommentar är bra. Jag är den andra tvilling pappan som förekommer i artikeln (rutig skjorta) och har genom artikeln fått bättre kunskap om hur planeringsdagar inom förskolan fungerar. Planeringsdagarna har jag inget problem med eftersom de är så få. Alla föräldrar är säkert angelägna om att förskolan ska hålla en hög kvalitet och att planering bidrar till detta är väl självklart. Jag sa felaktigt i intervjun att jag haft erfarenhet av förskola utan planering, vilket blev fel. Tvärt om har vår förskola haft ovanligt mycket planeringstid. Min teori är att denna frekventa planering var en förutsättning för att verksamheten alls skulle fungera med de MYCKET SMÅ PERSONALRESURSER som stod till buds. Personalen planerade nämligen under ordinarie tid, vilket innebar att ca 80 barn var ute på gården med 4-6 personal två förmiddagar i veckan. Tyvärr innebar detta också att verksamhetens kvalitet blev lidande. Att den pedagogiska ambitionen på gården i det läget var begränsad är lätt att förstå. Det viktigaste jag vill framföra i diskussionen är att förskolan måste tillföras mer resurser, men att även planering måste få ta tid.

    Liked by 1 person

    1. Absolut måste det få ta tid. Såg din kommentar och undrade faktiskt hur de fick saker att fungera men nu vet jag ju att det var det som de inte fick.

      Det finns ett visst antal planeringsdagar som pedagogerna har rätt att utnyttja med hänsyn till alla föräldrar. Alla kan inte få ledigt utan en del besvär. Mina tjejer har både besökt jobb och varit hos morföräldrar eller så har vi varit några föräldrar som turats om de gånger det inte fungerar alls. Men kontentan är ändå att dagarna är ju en välkommen bonus i hektisk vardag. Bara mina barn eller även andras barn bidrar till en del sköna minnen:)

      Jag har själv valt att se det positiva i att jag måste vara ledig och tar konsekvenserna, det ingår i att vara förälder. Det är inte bara mysigt och gulligt utan en hel del att tänka på. Som tvillingpappa vet du nog det bättre än mig som haft ett småbarn åt gången!

      Och tack för din kommentar, tidningar vinklar saker men de reflekterar också en åsikt som tyvärr finns.

      Gilla

    2. Marie, ingen säger att man är en dålig förälder för att man inte alltid kan fixa passning på planeringsdagarna. Det är inte det det handlar om. Det handlar om kvaliteten på omsorgen för DITT barn. Det erbjuds oftast vikarier eller annan förskola/fritids att lämna på men det är inte alltid att det ”passar” föräldrarna. Men det finns kanske nån kompis till barnet som ska vara hemma som ditt barn kan vara hos. Ibland tror jag att lösningen finns där men det är svårt att se den av olika orsaker. Många vill inte vara till besvär eller tränga sig på men om barnet kan vara där en dag så kanske tjänsten kan återgäldas på andra hållet nästa gång. Vi har planeringsdagarna för att ge ERA barn kvalitet på tiden dom är hos oss så att det inte bara blir en förvaringsplats, för det vill ni väl inte! Ibland tror jag att vissa föräldrar (långt ifrån alla) har svårt att se vårt jobb som just ett jobb, men det ska ni veta, det är ett jobb o ingenting annat. Men vi har det för att vi gillar barn och att vi vill ge dom en framtid.

      Gilla

  2. Visst, jag njuter av alla tillfället jag får spendera med mina barn…Men ni måste förstå att min chef inte hoppar jämfota och skrattar av glädje. Speciellt inte när skolan BÖRJAR med en studiedag!!! Jag skojar inte…..min skola , precis som alla andra skolor. Har sommarlov, i en jävla massa veckor. Och att börja skolan med en studiedag är ett slag i ansiktet på oss ensamstående föräldrar. Jag har 5 veckor MAX. Jag arbetar dessutom i en bransch som inte tillåter mig att att ta alla semester dagar under sommaren. Jag kan låta gnällig men det känns väldigt tröstlöst. 😦

    Gilla

    1. Det är inte gnälligt alls utan precis så tröstlöst som du beskriver och du anser ju heller inte att det föreligger onytta bakom planeringsdagen bara själva datumvalet. Jag lever själv med mina döttrar och i perioder har jag pusslat så jag imponerat på mig själv i efterhand, på nåt vis går det när man trollar med knäna.

      Nämnde tidigare att jag samarbetat med vänner som inte heller kan vara lediga jämnt så vi har delat på planeringsdagar och haft varandras barn. Sjukt roligt och rekommenderas. Min åsikt om vad arbetsplatser tycker är att ja, de ska acceptera det ocn nej ibland är det bara helt malplacerat. Men som alltid får man försöka gilla läget eller lösa det. Alla branscher är inte smidiga och flexibla, ofta gäller det när människor jobbar med människor. Det är osmidigt av en anledning då.

      Verkligen ovanligt att börja med en planeringsdag, här hade de en veckan innan skolstart och det är helt ok. Bara fritids då och det är sommar.

      Gilla

      1. Visst är det en bra ide? Att ta hand om varandras barn under dessa dagar. Då blir det ju inte 4 dagar man måste vara ledig per år….utan kanske bara två eller så. Och det brukar funka toppen! Och ungarna tycker det är roligt att vara med kompisens mamma (eller pappa).

        Gilla

    2. Håller med dig PRECIS Anna! Är vi föräldrar ”gnälliga” och inte kan förstå pedagogerna (blir förbannad av ordet pedagog då inte ens barn får säga dagis och fröken längre! SAMHÄLLET GÅR TILL ÖVERDRIFT!) som ska ha sina planeringsdagar, MEN och ett stort MEN ÄR: jag har beviljad semester i 4 veckor, resten får jag söka! 5dagar kvar för sportlov höstlov påsklov ect etc….. Jag arbetar obekväma tider och man kan inte bara flytta på sitt arbetsplats för då dör människor! På fredag är denna berömda planeringsdag för oss och mina barn är med mig på jobbet, ledigt går inte! och att inte kunna gå ner i tid och jobba gör inte mig eller någon annan en dålig förälder! Jag tar vara på mina stunder med mina barn när vi är tillsammans och så är samhället nu Kvinnan arbetar också!

      Gilla

      1. Det är upp till dig Helena….om du inte njuter under planeringsdagarna. Vill du vara sur och bitter…så varsågod. Du har ändå inget annat val än att ta hand om dina egna barn under dessa dagar (om du inte fixar barnvakt) Varför inte då passa på att göra något roligt…som ni inte annars hinner med?

        Gilla

  3. Pappan som klagar blandar ihop ”dagis” med förskolan. Vill man ha sina barn på ”dagis” där personalen ”dricker kaffe o rullar tummarna” så behövs det verkligen inga planeringsdagar. Däremot på förskolan arbetar utbildade pedagoger som ska följa riktlinjer fr läroplan för förskolan!

    Gilla

    1. Ja, jag håller med dig. Vi lämnar ju inte våra barn till förvaring på ”dagis” och fritids medan vi jobbar utan för att de ska utvecklas socialt. Medan vi jobbar och umgås med kollegor så umgås de med vänner och lär sig samarbete och möta olikheter i livet. Deras privata sfär som kräver engagerade pedagoger.

      För kvalité inom förskola och skola krävs planeringsdagar för att pedagogerna ska kunna andas erfarenheter och skapa kreativa dagar för våra barn. Vi uppskattar det på tok för lite!

      Gilla

      1. ”Dagis” slutade existera som form i Sverige 1989! Vi har bara förskolor/dagbarnvårdare. Vi är en skolform, med egen läroplan, för att barn i Sverige idag ska ha så goda förutsättningar som möjligt. Vi kan ju ha planeringsdagar precis som skolan – och stänga x antal veckor/sommar. Verkar dock bättre med 4 dagar/år. Eller? Vad gäller vikarier mm så är det en politisk fråga. Ju mer skatt vi betalar, och ju mer av den skatten som de ledande politiska partiera i din kommun väljer att budgetera för skola/omsorg desto bättre för alla. Snart val….

        Gilla

      2. Väl talat! Själv använder jag bara ordet ”dagis” när jag snurrar ihop det med förskolan och förskoleklass. Men det är sant om resurser och kostnader för det blev alltid livat när det var semester på gång på förskolan. Har upplevt en förskola som stängde och det orsakade ett mindre krig….

        Gilla

  4. Planeringsdagar måste förstås finnas. Inte mig emot med fler. Men man kunde kanske lägga resurser på att ha vikarier på plats, för det är olika hur lätt föräldrar har att ordna tillsyn eller vara lediga.

    Gilla

    1. Ja, i Sigtuna kommun har de ofta samarbete mellan olika dagis/fritids för föräldrar som absolut inte kan lösa det. Uppskattas enormt av barnen som får upptäcka ett annat dagis/fritids en dag eller flera.

      Gilla

  5. Jag är förskollärare och vad jag anser om behovet av planeringsdagar behöver jag nog inte ens kommentera. Vill bara förklara två saker. Det går inte att ha vikarier under stängningsdagen hos oss för på fm är alla förskolepedagoger på fortbildning, det vill säga föreläsningar eller workshops. Skulle varit praktiskt omöjligt att ordna vikarier till detta. Både i antal och hitta bra vikarier som barnen känner. En sådan här dag kostar redan mycket för kommunen och där jag jobbar skulle det inte ens finnas pengar till vikarier. Varför stängningsdagen läggs i början på terminen säger ju nästan sig själv. Det är ju för att man behöver dagen just precis då. För att planera och strukturera upp arbetet inför kommande termin. Prata ihop sig i arbetslaget (som ev är helt nytt) om hur man vill jobba, vilken barnsyn man har och vilken struktur man vill ha. Bra också att hinna prata om enskilda barns speciella behov. Allt för att barnen ska ha det så bra som möjligt och känna sig trygga på förskolan. Enligt min synpunkt ur föräldraperspektivet (har två barn själv) kan jag tycka att det är bra att lägga denna dag i samband med semestern om den ändå måste ligga där i början av terminen. På vissa jobb kan det ju underlätta för chefen att behålla en sommarvikarie en dag extra, innan skolorna börjar. Tänker tex på högskolestudenter. Jag håller mig till denna ”korta” text. Skulle lätt ha blivit en bok annars, då denna fråga berör mig mycket.

    Gilla

    1. Bra input, vikarier som passar växer ju inte på träd direkt. Första skoldagen fungerar för mig personligen eftersom jag ofta vill göra nåt med tjejerna för att sparka in terminen men jag förstår att det känns tungt för många att börja med en ledig dag/eftermiddag. Jag jobbar ofta sista veckorna innan skolstart så rastlösa barn får komma in i lite rutiner och träffa vänner innan det drar igång.

      Men du har en bra poäng ang resurser, ”den enes bröd” vill säga.

      Gilla

      1. Vi som fick barn under slutet av 70-talet var överlyckliga om vi fick barnomsorg när barnet var 3-4 år, så jag kan inte förstå hur man kan klaga på att förskola och fritids stänger en eller två dagar/ termin, för att planera en bra och pedagogisk verksamhet för barnen. Susanne Martins

        Gilla

  6. Jag är mamma. Jag har VALT att gå ner i tid för att just kunna ha tid för mina barn, må hända jag sätter mig i deltids-, kvinno- och pensionsfällan. Men vet ni vad. Jag bryr mig inte för jag vill vara med mina barn och tänker inte ligga på min dödsbädd och ha ångest för att jag inte gjorde det som alla vet var det rätta.

    Gilla

    1. …och förmodlien kommer man att läsa insändare av dig om x antal år om hur jäkla dålig pension du fick och att du minsann har tagit hand om dina barn osv osv

      Gilla

  7. meeeeeeeeeeeeen snälla— vi jobbar 8 timmar varje dag minst— om du som förälder har möten eller / verksamhet av ngt slag misstänker jag starkt att du på ngt sätt PLANERAR dem för att just DIN verksamhet skall bli bäst!!!!????!!!! eller allra helst BRA!!!! hur NÅGON kan tycka att DERAS barn INTE är värda samma uppmärksamhet??????? övergår mitt förstånd. de är de som skall ta hand om DIG när DU blir gammal———–

    Gilla

  8. Det stod i artikeln att visst kanske kunde personalen på förskolan planera kvällar eller en helg….. ehhhhh never in my life.. jag har jobbat i Förskola sedan 1992. det räcker de kvällar man har Arbetsplats träff och på helgen så vill jag vara med min familj ja för vet ni vad jag har oxå familj.!!! Jag förstår att många drabbas men se det ur en positiv synvinkel. Kvalitet på just ert barns förskola blir bra. Varför hjälps man inte åt som föräldrar på förskolan om det finns möjlighet? Ta hand om varandras barn och turas om att vara lediga. Vet ni vad jag får oxå ta ledigt när personalen på min sons Förskola stänger, och jag njuter av den dagen, med min son .

    Gilla

  9. Till att börja med . JAG har inget emot planeringsdagar. Tycker det är kanon att man planerar och fixar med vad som skall hända i förskolor, dagis och skola. Så att våran framtid får dom bästa förutsättningar dom kan.

    Vad jag har synpunkter på, är att man kanske kunde schemalägga eller att skjuta in dom någonstanns under dom 10 veckor man har sommarlov/semester ,eller 2 dagar på november lovet, eller kanske under någon annan långledighet som ingen annan yrkeskår får avnjuta .. typ.

    På många andra ställen / arbetsplatser, tömmer man sällan en hel avdelning för planering, utan får lösa det genom att dela på avdelningen, och låta några ta hand om dagliga verksamheten, medans de andra har genomgång, och vice versa.

    Ett annat alternativ skulle kunna vara att ta det efter ordinarie arbetstid ( något som för andra yrkeskårer ofta gör ) och som kallas övertid. Då det är sådant som måste göras men inte KAN eller BÖR göras under ordinarie arbetstid. Naturligtvis mot ersättning.

    Jag har sällan sett eller hört om tjänstemän, gatuarbetare, bilmekaniker, industriarbetare, killen i korvkiosken eller tjejjen i kassan på konsum, påbörja sin arbetsvecka efter sin semester med att ta två eller mer dagar ledigt för att planera sin arbets termin.

    Gilla

    1. I de flesta kommuner erbjuds hjälp att hitta alternativ till barnomsorg under planeringsdagar när det verkligen inte går. De flesta förskolor eller fritids har inte planering samtidigt just av detta skäl, de hjälper varandra med resurser som de även gör under sommarlov/semester.

      Inga av yrkesgrupperna du nämner arbetar med att ta hand om människor vilket innebär att de kan planera sitt arbete på annat vis utan att det drabbar just människor. Dela på avdelning gör de ofta under veckomöten men då möts bara halva personalstyrkan och det ger bättre verksamhet om alla får vara med och utveckla terminerna. Det är ett bekymmer på arbetsplatser som prioriterar bort stora möten med all personal istället, där endast delar får träffas som princip för de inte lägger vikt på att all personal får träffas samtidigt.

      Gilla

      1. Jonas Widegren, var i hela fridens namn har du fått för dig att skolpersonal som jobbar på fritids och förskolor har 10 veckors semester??? Jag jobbar på fritids och jag kan tala om för dig att jag har problem att få ihop mina 4 veckors semester på en sommar just p g a att jag har hand om andras barn. Denna sommaren fick jag ihop ca 45 timmars komptid för att jag får gå upp i arbetstid eftersom resurserna annars inte räcker till. Det är lärarna som har semester på sommarloven och då har dom ca 7 1/2 vecka vilket dom redan har jobbat in genom 45 h arbetsvecka. Dom har planering 1/2 vecka efter avslutningen och 1 vecka innan skolan börjar igen. Det är för era barn vi jobbar med detta men det innebär inte att vi lever o bor på fritids/förskolor, vi har ett eget liv också. Detta jobbet är en service för er som behöver men ibland undrar man. Förr hade vi planeringsdagarna utlagda på kvällarna men det blev för dyrt så då lade man det så här istället. För när personal kostar för mycket så måste dom pengarna dras in nån annanstans o då drabbar det barnens verksamhet istället. Hur vill ni att barnen ska ha det på fritids? Eller är det bara en plats att förvara barnen o resten struntar ni i? Precis som vi får planera så får ni planera för detta. Ni har god tid på er att fixa det och jag förstår så väl att det blir jobbigt för en del men det erbjuds ofta ett alternativ till att lämna barnen nån annanstans den dagen i kommunen men då gnälls det över det, för det är ofta med okänd personal för barnen eller längre iväg för att hämta o lämna. Men man kan inte få allt. Vi har hand om vår framtid men i första hand är det föräldrarna som har det största ansvaret, det var ett val man gjorde när man skaffade barn, för vad gjorde man det annars för.

        Gilla

      2. Vi förskollärare arbetar kvällar och planerar enbart på kvällar/helger UTAN att få övertid resterande del av åter, förutom dessa ynka 4 dagar om året… Ibland behöver man sitta tillsammans en hel dag för att kunna dikutera igenom saker ordentligt och inte bara några korta timmar efter jobbet när alla är trötta i huvudet. Förskollärare har INTE 10 veckors semester, vi har 5 precis som alla andra, lärare som har 10 veckors sommarlov (inarbetat eftersom de har 45 h/arbetsvecka vilket i slutändan betyder att de och du arbetar precis lika många timmar på ett år…) planerar däremot flertalet dagar under lovet.

        Gilla

    2. Och vilka förskolor eller dagis har 10 veckor semester??
      Ditt förslag att på sin semester gå till jobbet för att planera barnens verksamhet, beskriver ju bara hur dum du är.Att göra det efter arbetstidens slut är väl inget att sträva efter då de inte i alla kommuner får någon övertidsersättning, skall man då först jobba 8 timmar för att sedan planera i 8 timmar dvs 16 timmar i sträck, det blir nog fin planering samt att ta hand om barnen dagen efter.
      Tänk om tänk rätt

      Gilla

      1. Rose-Marie, du frågar hur vi föräldrar vill ha det på fritids. Jag kan berätta för dig att vi vill inte att våra barn skall bemötas av en vuxen som anser att hennes arbete är ”att ta hand om andras barn”.

        Gilla

    3. Arbetar på förskola och knappast så att dessa planeringsdagar är lediga dagar för oss pedagoger. Då samlas vi hela arbetslag. Diskuterar och planerar hur vårt läsår skall se ut. Vad vi behöver förändra och hur barngrupperna ser ut vilka intressen det har etc. Vi har ett schema vad som kommer ske 8-17 även denna dag och det är viktigt arbete och nödvändigt för att barnen ska få en bra vardag hos oss.

      Så snälla säg inte att vi får två dagar extra ledigt efter semestern bara för att vi just dessa dagar inte tar hand om barnen.

      Gilla

  10. vissa yrkesgrupper tex sjuksköterskor har svårt att ut semesterdagar även om den sökes 6 månader i förväg. Så jag förstår planeringsdagarna men hatar dem. Och det är inte alltid mannen, mormor, farmor kan heller.

    Gilla

    1. Säger inget om att det är svårt att söka ledigt eller byta dagar, alla branscher har inte flexibla arbetstider alls. Däremot har man i många fall lätt att planera in dessa dagar eftersom terminernas grovplanering ofta finns redan innan föregående termin slutar. Men inget funkar varje gång.

      Gilla

      1. Måste bara inflika lite fint . Jag jobbar själv inom räddningstjänsten och det är inga problem att att få ledigt vid planeringsdagar. Min man är brandman och har heller inga problem att få ledigt. När vi va unga kunde vi sjukskriva oss från jobbet för att vi var bakfulla och varför kan du inte sjukskriva dig nu när det är planeringsdag om det totalt krisar sig? Mycket underligt att folk ens orkar ta upp frågan som att planeringsdagen är onödig! Dom är ju här för våra barn och planerar för att våra barn ska få det så bra som möjligt.

        Själv ser jag framemot planeringsdagen nu den 30 aug för då slipper jag ställa kl på 05,20 och slipper väcka barnen kl 06 ,blir frukost i soffan framför tv:n och hoppas på att vi får en underbar ledig dag ihop.. Och det bästa av allt när dom säger : Mamma är du ledig i morgon? :ja det är jag.. Svar från barnen: JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! Hur underbart är inte det ??

        Gilla

      2. Den underbaraste kommentaren jag läst, någonsin! Ha en helt underbar Planeringsdag med dina barn!:)

        Och sant är att många sjukskriver sig när de är bakis och när de sett sport hela nätterna…..

        Gilla

      1. Övertid har vi gott om så det räcker inom förskolan. Vi har ingen rätt till varken komp eller övertidsersättning. Och ändå så får man sitta vissa kvällar hemma och förbereda morgondagen för att planeringstiden inte räcker till. Jag har inte 10 veckors semester. Och de pedagoger som har det har arbetat in den tiden under resten av året och är väl värda att få spendera lite tid med sina familjer.

        Gilla

  11. Många som är emot dessa planeringsdagar och som vissa föreslår övertid där planeringen ska ske, glömmer att öven skolpersonal kanske har egna familjer. Ni menar att hellre ska de strunta i sina egna familjer bara för att ni inte vill vara med era barn en eller två dagar per år.

    Gilla

  12. Vad om SL, SLL, polisen, brandstationerna osv stänga i 2 dager? De löser problemet helt enkelt. Varför kan inte ni planera aktiviteter som alla andra göra….. Daglig planering kanske?

    Gilla

    1. Måste sticka in en fundering om hur man har daglig planering när verksamhetens kärna springer runt benen? Barn har inga stillastående tidpunkter på dagen, det är energi non stop, från morgon till kväll.

      Gilla

  13. För de barn som absolut är i behov av barnomsorg dessa dagar så kan det ordnas om man pratar med personalen/förskole chefen. Man kan oftast ordna en plats för barnet på en annan förskola just den dagen. Så sluta klaga på planeringsdagarna, de behövs för just ditt barn! Och i min mening har vi för få planeringsdagar i förskolan.

    Gilla

    1. Håller med dig, förstår inte hur ni hinner planera så mycket för så många? Vi är många som inte skulle gå ihop vår egen planering utan ert engagemang för våra barn!

      Fritids och förskola är guld värda!

      Gilla

  14. Jag är har inget emot planeringsdagar, självklart behövs dem o de är till för våra barn i långa loppet. Däremot har jag aldrig förstått eller kunnat acceptera att dessa dagar läggs där de läggs i tiden. Jag har alltid önskat att de fick ingå under någon av lovperioderna på året, när vi föräldrar är lediga. Jag vill gärna vara ledig för barnens skull och jag och min man pusslar o pusslar för att få våra räknade semesterdagar att räcka till. Till sportlov, sommarlov, november lov, jullov och studiedagar…så många semesterdagar har inte alla andra med semestertjänst. När då skola/fritids stänger ytterligare dagar så är det tufft att få ihop det. Våra arbetsplatser är heller inte glada på oss när er ledighet ska lösas. På den tiden jag arbetade i hemtjänsten kunde vi aldrig ha utbildning eller planeringsdagar tillsammans allihopa, för vem skulle då ta hand om alla sjuka, det går ju inte att stänga ner all kommunal vård och omsorg, precis som sjukhus etc.

    Gilla

    1. Det är inte många föräldrar som är lediga på sina barns lov!
      Jag vet eftersom jag tar hand om barnen under ”lovveckorna”.

      Trevligt också att papporna (ja, det är oftast dom) får vara lediga utan att ”tvingas” ´ha barnen hemma när det är älgjakt!!!

      Gilla

  15. Intressant diskussion. Det är supermysigt att få en extra bonusdag med sina barn och jag tar gärna dessa dagar. Problemet handlar ju inte om man vill spendera en extra dag med sina barn eller ej. Problemet är att man har ett jobb och har tilldelats x antal semesterdagar. När dagis stänger 4 veckor på sommaren + 4 studiedagar så har många 1 dag kvar. Är du ensam blir detta ett problem. Du har inga dagar kvar att ta vid jul eller andra klämdagar. Då tillåter kanske inte heller ekonomin att bara ta ledigt en dag utan betalt. Förskolan/skolan behöver absolut dessa planeringsdagar, men man borde kunna tänka i nya banor om när och hur man planerar dessa. Någon av dagarna kanske kan vara en klämdag som många ändå får ledigt. (Jag får inte heller ledigt alla klämdagar.)

    Iår hade vi studiedag dagen efter skolavslutningen.Det blir för många att ta ledigt 2 dagar i rad om man vill vara ledig på skolavslutningen. Veckan innan var det 6 juni med klämdag. Detta betyder 2 veckor i rad där man får jobba 3 dgr. För de flesta blir detta ett problem. Jag får ingen vikarie för att jag är ledig några dagar utan det får jag ta igen när jag kommer tillbaka och så ser många jobb ut. Det blir istället stress och övertid. Det behövs lite mer förståelse för varandra. När jag tog upp detta med rektorerna så rycker de på axlarna. Bara för att jag har svårt att vara hemma så mycket i rad betyder inte det att jag inte värdesätter tiden med mina barn. Men jag har ett jobb som jag är rädd om och måste sköta. Man hamnar i kläm här.
    Det är såklart jätteviktigt att de får möjlighet att planera verksamheten. Problemet är ju att ledningen för skolan (läs rektorer och politiker som bestämmer hur mycket pengar skolan får)inte är beredda att tillsätta de resurser som krävs för att att genomföra detta på ett bra sätt. Istället är det vi föräldrar som får slå knut på oss för att få det att fungera. Vem vill inte att skolan/förskolan skall få mer resurser?
    Jag såg först nu inlägget från Malle om resurser och det är ju just det som måste förändras!
    Se till att utnyttja din rätt att påverka detta till nästa val!

    Gilla

  16. Jag som själv är förälder OCH jobbar på skola, måste både ha planeringsdagar själv och ta ledigt då mina barn ska ha det. Vem har sagt att jag vill ta tid från min familj på kvällar och helger för att inte andra barns föräldrar kan ta en semesterdag eller fråga en släkting. Jag löser hellre med en semesterdag eller en släkting än att det tas in BARA vikarier till mina barn som varken känner eller kan rutiner/sjukdomar osv.
    Alla är ju olika iofs..

    Gilla

  17. ”DU som suckar över planeringsdagar, knip käft och njut över DIN tid med DINA barn. För det är väl därför vi blev föräldrar, för att umgås med barnen? Eller var det för att stressa mer innan vi stressar till jobbet? 4 ynka extra dagar med det bästa i ditt liv? Det är värt alla pengar i världen…”

    Så urbota korkat skrivet att jag spricker i sömmarna…
    Det stora frågan är väl varför barnomsorgen tvingar på föräldrar dessa underbara dagar med våra barn. Ni glömmer ju helt bort syftet med barnomsorg! Syftet till att barnomsorgen kom till var för att båda föräldrarna (läs kvinnorna) skall kunna arbeta. Dels för att öka jämnställdheten och dels för att Sveriges produktion av varor och tjänster behövde det. Att man under senare år börjat kalla det för en pedagogisk verksamhet är helt ointressant. Men i grund och botten existerar barnomsorg av den enkla anledningen att båda föräldrar skall kunna arbeta.

    Överallt utom i skola/barnomsorg sker fortbildning, planering osv på tider som inte påverkar verksamheten. Om vilken annan verksamhet som helst skulle stänga ner under 4 dgr per år så skulle det kosta företaget massor. Allt handlar om planering från skolor/kommuner om hur verksamheten skall kunna utvecklas utan påverkan för kunderna (föräldrarna som betalar fö tjänsten).

    Att sedan många kommuner mörkar att det finns alternativ och att man MÅSTE enligt barnomsorgslagen tillhandahålla platser för dem som inte kan vara lediga är smått skandalöst. Inte ett knyst om det när man påpekar det för rektorer och dagisfröknar.

    ”Så alla ni som inte kan vara lediga på stängningsdagar, kommunen måste enligt barnomsorgslagen tillhandahålla barnomsorg åt er och era barn!”

    Jag tänker inte avsluta lika hårt som dig kära bloggare, men jag vill bestämma själv när jag är hemma med mina barn.

    // Bitterfittan

    Gilla

    1. Vilken tur barnomsorgen övergått till pedagogisk verksamhet och lämnat förvaringsstadiet så kvinnorna kunde lämna folkhemmet. Fortbildning och planering fungerar inte i alla verksamheter där det inte avsätts ordentligt med tid för det. När det anses att resurser och tid inte räcker till för att planera och låta personal på alla nivåer utvecklas. Läs vården tex.

      Det är sant att kommunen är skyldig att erbjuda annan omsorg för de som inte kan lösa det och jag har aldrig missat att få den informationen från någon förskola eller något fritids så lösningar erbjuds kontinuerligt.

      Tur är också att vi lärt oss att uppskatta att vara hemma mer inte bara uppskatta att lämna barn och träda in i arbetslivet

      Gilla

    2. Syftet med dagens föskola är inte att dina barn ska ha tillsyn för att du och din respektive ska kunna jobba båda två. Dagens förskola har blivit så mycket mer, det är barnens första möte med det svenska skolsystemet. Vi i förskolan liksom den vanliga skolan följer en läroplan i allt vi gör med barnen.

      Kanske de här som inte inser skillanden mellan ”det gamla dagisbegreppet” och den förskola vi har av idag ska ta sig tid att läsa igenom och fundera över innehållet i Läroplanen för förskolan innan ni höjer rösten!

      Gilla

      1. Bra där, många föräldrar har inte ens reflekterat över innebörden i Läroplan fast det påverkar deras barn helt fundamentalt!

        Alla borde läsa den och besöka Skolverkets hemsida.

        Gilla

  18. Vänta här nu.. Om planeringsdagar bör läggas på klämdagar då de flesta ändå är lediga betyder ju att vi som jobbat skola/förskola ALDRIG får vara lediga klämdagar.. Och för er som gnäller om att skolpersonalen har lång ledighet… Denna långa ledighet har lärare jobbar in under året! För mig som assistent får jag ett kraftigt löneavdrag varje månad för att vara ledig sommar och jullov..
    Jag har valt detta även fast jag är ensamstående mamma pga att mina barn har det behovet.

    Gilla

  19. >>Vilken kraftigare anledning för semester finns förutom ”planeringsdagar”?”<>Ta chansen till en härlig dag på museum, åk till Skansen om du bor i Stockholm, laga middag med vänner en vanlig vardag, shoppa skallen av er så alla urvuxna kläder byts ut, gå på bio, åk och bada, spela spel, träng ner er i soffan med alla osedda filmer. Njut för fanken för snart är det slut!<>Min yngsta dotter är snart 9, min äldsta 13. Jag tänker njuta som fasen de sista åren med fritids, de få planeringsdagar jag har kvar. Tiden tickar och jag klagar aldrig.<>DU som suckar över planeringsdagar, knip käft och njut över DIN tid med DINA barn. För det är väl därför vi blev föräldrar, för att umgås med barnen?<<

    Jag njuter av tiden jag tillbringar med mina barn, men håller inte käft när puckon som du försöker få oss att tro att semester spenderat på planeringsdagar får oss att umgås mer med våra barn när det egentligen är tvärtom.

    Jag vill vara med hela min familj på mina 30 semesterdagar. Om jag spenderar 4 semesterdagar per år på planeringsdagar så har jag bara 26 dagar kvar för sommaren. Och på de 4 planeringsdagarna är det bara halva familjen som är ledig.

    Enda sättet att tillbringa mer tid med barnen är att sjukskriva sig eller VAB'a på planeringsdagarna. Om detta skriver du inget. Är du rädd att politikerna ska dra öronen till sig och skära ner på planeringsdagarna?

    Gilla

    1. Det finns alltid flera olika lösningar och jag önskar fler planeringsdagar och mer resurser till skolan för ökad kvalité och minskad stress.

      Gilla

      1. Det är inte planeringdagarna jag har invändningar emot. Jag förstår (hoppas) att ni utnyttjar dem väl. Ändå innebär det för de flesta föräldrar mer stress för att få vardagen att gå ihop och att utnyttja semestern till dem skulle kännas väldigt surt av ovan nämnda anledningar.

        Gilla

      2. Jag förstår dig, semester har ofta sina begränsningar. Men eftersom alla inte kan få allt får vi som föräldrar göra vad vi kan för att hjälpa våra barn att få bästa möjliga skoltid

        Gilla

  20. »Vilken kraftigare anledning för semester finns förutom ”planeringsdagar”?«

    Planeringsdagarna är en DÅLIG anledning att spendera semesterdagarna på. Jag vill utnyttja min semester då hela familjen är ledig, inte när den andra föräldern går till jobbet och det andra barnet går till skolan.

    »Ta chansen till en härlig dag på museum, åk till Skansen om du bor i Stockholm, laga middag med vänner en vanlig vardag, shoppa skallen av er så alla urvuxna kläder byts ut, gå på bio, åk och bada, spela spel, träng ner er i soffan med alla osedda filmer. Njut för fanken för snart är det slut!«

    Om man utnyttjar semesterdagar för detta blir det ju inga fler dagar med barnen. Man har ett fast antal semestetdagar. Om jag ska ta semester på planeringsdagarna måste jag ta färre dagar semester på sommaren. Det sämsta är att det inte blir mer umgänge med mina barn, tvärtom det blir mindre eftersom det andra barnet som går i skolan inte är ledig på planeringsdagen.

    »Min yngsta dotter är snart 9, min äldsta 13. Jag tänker njuta som fasen de sista åren med fritids, de få planeringsdagar jag har kvar. Tiden tickar och jag klagar aldrig.«

    Ignorance is bliss. Utnyttja du din semester på planeringsdagarna och tro att du tillbringar mer tid med barnen…

    »DU som suckar över planeringsdagar, knip käft och njut över DIN tid med DINA barn. För det är väl därför vi blev föräldrar, för att umgås med barnen?«

    Jag njuter av tiden jag tillbringar med mina barn, men håller inte käft när puckon som du försöker få oss att tro att semester spenderat på planeringsdagar får oss att umgås mer med våra barn när det egentligen är tvärtom.

    Jag försöker vara med hela min familj på mina 30 semesterdagar. Om jag spenderar 4 semesterdagar per år på planeringsdagar så har jag bara 26 dagar kvar för sommaren. Och på de 4 planeringsdagarna är det bara halva familjen som är ledig.

    Enda sättet att tillbringa mer tid med barnen är att sjukskriva sig eller VAB’a på planeringsdagarna. Om detta skriver du inget. Är du rädd att politikerna ska dra öronen till sig och skära ner på planeringsdagarna?

    Gilla

  21. Jag har inget emot planeringsdagarna för jag vet att de behövs! Däremot kan jag bli lite irriterad över hur de läggs. Vårt dagis har stängt 4 v i juli, så har de öppet i 2 v för att sen ha en planeringsdag… Varför inte lägga den direkt efter julistängningen? Då måste ju samtliga 9 anställda ha haft semester? Det är minimalt med barn på dagiset ändå.
    Samma sak vid jul, då lägger de en planeringsdag i början av december och sen skickas det ut en lapp om hur vi ska vara lediga vid jul. De flesta föräldrar passar ju på att vara lediga kring jul iaf och en dag runt jul borde ju passa för planering även för förskollärare? Utan att de blir lidande och missar en massa ledighet.
    Jag har inga betalda klämdagar på mitt jobb, fem v semester är det jag har. Däremot har jag flextid, och klämdagar behöver jag inte jobba hela dagen utan kan gå hem utan flexavdrag eller löneavdrag efter 2/3 av dagen. En sån dag skull kosta mig mindre i tid/pengar, och dagiset är ju ändå öppet som vanligt då så förskollärarna missar ju ingen klämdag som nån skrev här ovan…
    Men jag gillar läget (har jag nåt val) och som tur är så har jag en farmor som mer än gärna tar hand om sonen under dessa planeringsdagar. Men jag tycker att man kan försöka förstå att alla inte har det så bra, ensamstående föräldrar (oftast mammor) utan socialt kontaktnät eller jobb där de kan ta ledigt alla gånger och där ekonomin inte tillåter att man sjukskriver sig.
    Att det anordnas möjlighet för barnen att vara nån annanstans brukar inte vara det optimala lösningen heller, att komma till ett nytt dagis, med ny personal och nya barn där man inte känner någon alls. Det är inget jag skulle vilja utsätta mitt barn för. Jag har vänner och släkt som berättat hur deras barn mått dåligt och varit ledsna då de både lämnat och hämtat! Det är bara att minnas själv hur det var då man själv började nytt jobb. Hur jobbigt det var, lägg till sen att du är liten och att det mesta som är nytt är en aning läskigt… Nä fy.
    Man måste kunna se båda sidor i det hela, allt är inte svart eller vitt, det mesta är en oändlig gråskala.

    Gilla

    1. Alla gör olika saker på sina planeringsdagar. Vissa åker på studiebesök på annan ort, vilket gör att man kanske måste anpassa sig till när de kan ta emot. Andra kanske tar in föreläsare, och dom kanske inte kan komma precis när man hade tänkt ha planeringsdag, utan då måste man byta dag. Så det är inte alltid så enkelt för oss som jobbar på FÖRSKOLOR att ta samma dag som kommunen kanske bestämt.

      Gilla

      1. därför att eftersom vi har så extremt lite planeringstid och så otroligt mycket att göra På FÖRSKOLAN så får vi mängder med kompensationstid som bara får tas ut när det inte kostar förskolan några pengar, dvs när det är få barn på förskolan och ingen vikarie behöver sättas in, vilket sammanträffar med slutet och början på terminen, under dessa kort veckor passar de som inte kompar också på att göra allt som inte hunnits med under året, städa, sortera, beställa nya grejer, möblera om, förbereda för nya inskolningsbarn och ta bort efter de som slutat mm.

        Gilla

  22. Jag tycker att det borde finnas en större flexibilitet i systemet hur man lägger ut studiedagar. Ur ett samhällsperspektiv blir det väldigt dyrt att så många måste vara borta från sina jobb i tex uppstartsfasen efter semestern. Det går inte bygga ett system där samhället räknar med att föräldrar löser detta med mor och farföräldrar osv! Det måste gå att hitta ett system där det blir mer effektivt för samhället i stort. Pedagoger har ett avtal som ger dem lång lovledighet och kanske får man offra några klämdagar för att det är mest effektivt för samhället i stort?

    Gilla

    1. Johanna du tänker på lärare vi förskole- och fritidspedagoger har inte mer semester än någon annan vi har rätt till 5 veckors betald semester och inte mer. lärarna har ledigt på sommarlovet då de jobbar 45 timmars veckor och inte änns den tiden räcker till utan det blir att de får sitta och rätta prov/läxor eller planera för nästa dags lektioner på sin fritid.

      Jag är såå trött på alla som tror att allt vi gör på förskolan är ett ”passa” barnen om ni bara visste hur mycket mer jobbet innehållet. På min förskola välkomnar vi föräldrarna att följa med sitt barn en dag på förskolan för att få se allt som sker.

      Sist men inte minst man skaffar sig väl inte barn för att någon annan ska ta hand om dem eller?

      Gilla

      1. Been there, done that! Åh vad mitt eget jobb är lugnt, skönt och avkopplande efteråt. Fritids och förskola är oljan som får vardagen att rulla! Tjejerna har drömpersonal utan dess like och det har berättat för pedagogerna:)

        Gilla

      2. exakt! Varför ska vi förskolepersonal alltid behöva lägga kvällar när man är trött i huvudet på att planera, vi behöver verkligen de få dagar vi kan få till att planera, utan att ges dåligt samvete av föräldrar som inte visa någon förståelse. Jag kan bli så himla trött, dagens föräldrar är så bortskämda, är så otroligt snabba med att påpeka samhällets ansvar medans man själv inte har något. Att vi inom förskolan sliter som djur med ett ständigt leende på läpparna är en annan femma, bara vi får VÅRA rättigheter tillgodosedda så spelar det ingen roll om personalen går på knäna . Och att de flesta också sen tar för givet att man ska kunna lämna in sina barn 8-10 timmar om dagen trots för det är ju så käckt att man kan gå och handla och träna eller få lite egentid – någon här innan påpekade att dessa planeringsdagar kostar miljarder, vad tror ni alla de timmar ni har era barn på förskolan när ni egentligen inte jobbar kostar??? Är det rimligt att staten står för kostnaden av er barnpassning? morr, nu är jag kanske lite hård men blir så trött och frustrerad på alla bortskämda föräldrar.

        Kan tillägga att jag för tillfället inte jobbar på förskola utan på ett kontor och det är rena semestern i jämförelse, gå i våra skor en vecka så kanske ni inte gnäller så mycket sen.

        Gilla

  23. Jag har inget emot att förskolor har planeringsdagar, det förstår jag.
    Det jag tycker är konstigt är att man väljer att ha planeringsdag för alla avdelningar/förskolor på samma gång, visst man behöver byta erfarenheter med andra, det köper jag.
    Men när alla förskolor, fritids och skolor i samma rektorsområde har planeringsdag samtidigt blir det svårt för föräldrar att lösa det med ledighet. Man skulle ju kunna dela upp det lite mer så att inte hela förskolan behöver stänga, ta ett par avdelningar från varje förskola och täcka upp med vikarier om det blir för många barn/pedagog. Då får ju våra barn vara där de är vana att vara och pedagogerna som är kvar har de antagligen träffat innan så det blir inte helt nya ansikten för dem.
    Sen kan man ju ha ett roterande schema så att man får utbyta erfarenhet med olika avdelningar vid olika tillfällen.

    Det finns många andra arbetsplatser som får lösa det på det sättet, då det inte fungerar att man stänger en hel verksamhet för planering.
    Jag jobbar på flygplats, vi har öppet 365 dagar per år vi kan inte stäng vår verksamhet helt för att vi ska ha planering, det fungerar inte.

    Det är som du säger det finns en lösning på allt, men man kanske inte alltid ska lägga över jobbet med att fixa och trixa föräldrarna. Vi kommunen så kan de lösa planeringsdagarna på ett bättre sätt, men nu har man gjort så här i så många år och då fortsätter man att jobba så.
    Ska man ha riktigt nytta av sina planeringsdagar kanske man ska titta på att jobba över kommungränserna och byta erfarenheter även den vägen.
    Jag tror nämligen att om man bara träffar samma personer varje gång man har planeringar så har man en tendens att fastna i samma hjulspår.
    Det är inte bara vi som föräldrar som ska sen lösningar utanför ramen.

    Gilla

  24. Bra arbetsmoral vissa har som föreslår att man ska sjukskriva sig när det är planeringsdagar.

    Finns flertalet förskolor som inte har planeringsdagarna långt i förväg satta och på kort tid ändrar dessa och visar ingen förståelse för föräldrar som inte kan snabbt slänga om. Men hur var det? Bara sjukskriva sig. Vidrigt säger jag.

    Gilla

  25. lång lov ledighet? Fritids pedagoger får som alla andra 5 veckor om året…..och klämdagar är bort tagna för länge sedan….Jag hade inte fritids när jag var liten och min mamma jobbade. Vi klara oss mycket själva för….undrar vad som hände med att lära barn om självständighet. Vi var 3 syskon och från 7 års åldern var man hemma själv i många timmar. Personligen så tycker jag inte världen har blivit farligare på nått sätt.

    Gilla

    1. Anneli: Vet inte om jag vill jämställa mina barn med en bil, en bil är en sak utan känslor som man kan lämna in någon annanstans utan att den mår dåligt.
      Jag vill att både jag och mina barn ska känna oss trygga med dem jag lämnar dem till och det vill de flesta föräldrar. Man lämnar inte sina barn med någon man inte känner som man själv eller de aldrig träffat innan.
      Vad gäller vårdcentralen så är det väl så att om du ska dit är du väl antagligen sjuk och skulle ändå inte varit på ditt arbete pga. det.
      Är du sjuk så ringer du väl på förmiddagen när du är sjuk och får en tid den dagen om det är akut????

      Gilla

  26. Tänk att några få ynkiga planerings/studiedagar kan orsaka sånt rabalder….

    Jag har 3st barn (7,6 & 1år gamla) som går på 3 olika ställen och ingen av dom har planeringsdagar samtidigt… + att jag arbetar i förskolans värld på en avdelning med 22st barn och med pedagoger på 2.80%….

    Det finns ingen möjlighet att klämma in mer planering i vardagen än vad man redan gör tyvärr…. Utöver att man har arbetstid under Fsk öppettider så har man även möten på kvällstid ca 4h varje månad som är obligatoriskt + att man till och från får gå på fortbildning (om man har tur) oxå den på kvällstid…

    Vi jobbar knäna av oss som det är ändå och får sällan vikarier då någon är sjuk eftersom det kostar för mkt pengar och får därför jobba dubbelt så mkt… Vi får heller inte ta semester när vi vill eftersom man i princip bara tar in vikarier under sommarledigheten och det innebär att de som är kvar får i sånt fall slita dubbelt… Vi blir ofta sjuka eftersom många föräldrar anser att de inte har råd/tid att vabba och skickar sina små snoriga till Fsk , de de inte tänker på är att de små underbara nyser och hostar rakt ut (många gånger i vår mat) och smittar både pedagoger och andra barn 😦
    Ni får inte glömma bort att vi pedagoger ständigt ska ha ett leende på läpparna och vara tillmötesgående mot alla barn, föräldrar och andra pedagoger…

    Just det som jag skrev i början så har jag ju en familj oxå som jag ska mysa med varje morgon och kväll (stressa upp alla varje morgon med allt vad det innebär samt samma sak varje kväll) och har jag tur får man sova åtminstone 4h varje natt innan man vaknar av nån av barna och sedan ligger man där och försöker planera sin arbetsdag i barngruppen eftersom man inte hinner göra det annars….

    Vi behöver verkligen våra planerings/studiedagar för att få ihop en bra verksamhet…
    Så snälla sluta gnäll!!!

    Gilla

      1. Det är ingen som säger att ni inte ska få planera er verksamhet, tror att det folk reagerar över är att man inte kan planera det bättre, där jag bor har alla i vårt rektorsområde planeringsdag samtidigt så du bor nog i en bra kommun.
        Det går inte generalisera hur det ser ut, alla kommuner och rektorsområden bestämmer själva hur de lägger upp det.

        Det andra som många reagerar över är just det att alla på hela förskolan måste gå samtidigt, man kan dela upp sig i mindre grupper så att man slipper lämna sina barn med människor de aldrig träffat innan bara för en dag. Jag vill att mina barn ska känna sig trygga när jag lämnar dem och många med mig känner nog samma sak.

        Jag jobbar inte inom fsk, men jag får utså att folk står och nyser och hostar över mig också, men jag är inte mer sjuk än någon annan.
        Alla som jobbar med kontakt med människor får uppleva samma saker som er, är det inte kollegor som kommer till jobbet när de är sjuk så är det, kunder, gäster eller andra man träffar under sin arbetsdag eller på väg till jobbet.

        Mista mig inte för jag är imponerad av att ni orkar, men in är inte den enda yrkeskategorin som inte får vikarier när någon är sjuk. Det finns många som får jobba dubbelt när deras kollegor är frånvarande.

        Sen kan jag inte för allt i världen tro att man hellre jobbar än är hemma med sina barn, men det är många som inte har något val utan måste jobba för att få ihop sin vardag. Alla jobbar inte måndag- fredag 7 – 16 eller 8- 17 på kontor där man bara kan lämna allt för att vara ledig.

        Gilla

      2. Anne-Marie: Vi inom barnomsorgen behöver planeringsdagar tillsammans likaväl som andra yrkesgrupper gör det. Har varit på tex vårdcentraler där de stängt någon em för de varit på kurs. Även bilverkstäder kan stänga för kurser.

        Gilla

  27. Jag har absolut inget emot planeringsdagar, men om man jobbar natt och har nattis kan det bli väldigt besvärligt. Mitt nattis stänger 22 dagen innan, och öppnar 06 dagen efter en planeringsdag. Har man då otur, infaller det två jobbnätter på varje planeringsdag. Och jobbar man natt har man ganska hög semesterdagskvot, min ligger på 1,65, så på varje planeringsdag går det mer än 3 semesterdag för mig. Med lite otur går det alltså över 6 semesterdagar PER termin. DET känns helt orimligt.
    Jag har valt att jobba natt för att få ha mer tid tillsammans med mina barn, det behöver inte jag planeringsdagar till.

    Gilla

  28. Vilket tjat om semesterdagar!
    Varför inte planera från början och spara ett antal föräldradagar? Du får ta ut dem under hela förskoleperioden. På fem år så blir det 20 dagar, en mycket liten del av föräldradagarna.
    Har du fler barn som har olika dagar, tja du fick ju en pott dagar för varje barn.

    Gilla

  29. Instämmer inte! Jag väljer när jag vill vara ledig – vill inte vara ledig bara för att det är planeringsdag! Min arbetsplats stänger inte pga planeringsdagar – kör med reducerad styrka och/eller lånar medarbetare fr andra kontor. Samma sak borde gälla för förskolorna.
    De här 4 dagarna betyder att jag och familjen får 4 dagar mindre att ta ut per år när det PASSAR OSS – nu är det istället en kommunal verksamhet som säger bestämmer när vi måste vara lediga! DET ÄR INTE OK!

    Klart att verksamheter behöver planeringsdagar – men då får de tänka tiill hur de ska genomföras! Jag vägrar att ta 4!!! semesterdagar per år som inte gagnar min familj. Det bör tilläggas att vi inte har familj i närheten som kan hjälpa till då de inte bor i Sverige.

    Gilla

  30. I Motala kommun har vi ”Förskoleteam” (3st utbildade pedagoger) som kommer och tar hand om barngruppen en dag i månaden så personalen kan gå iväg och planera sin verksamhet. Barnen kommer som vanligt och det funkar fantastiskt bra, kanske fler kommuner kan ta efter 🙂

    Gilla

    1. Det är det utanför ramen tänket många kommuner behöver h, som skulle underlätta massor för föräldrar. Det är ju faktiskt så att många föräldrar som lyckas ta ledigt får jobba in den tiden de missat under sin lediga dag. Vilket faktiskt ger mindre tid med barnen i slutändan.

      Gilla

  31. På vårt föräldrakooperativ (Ettan i Ålems Kyrkby) tar vi in vikarier när det är planeringsdag. Vilket i nuläget är 9-13 en dag i månaden. Så stängt är det aldrig.

    Gilla

  32. Underbart att ni anser att en kommunal service med gott samvete kan stänga flera dagar utan en tanke på hur det påverkas oss som köper er tjänst. För det är en tjänst vi betalar för. Det är inte som med skolan, en lag vi måste följa. Och i skolan..där bestäms det helt plötsligt OM våra barn får lediga under termin.
    Skola, förskola och fritids har alldeles för stor makt över våra liv och ledigheter. Ni bestämmer när jag MÅSTE vara ledig, ni bestämmer OM mina barn får vara lediga.
    Underbart. Jag undrar vad ni kära pedagoger skulle säga om vi stängde vår vårdavdelning 20 dagar per år för utbildning. VI är glada OM vi får någon utbildning och planeringstid. Våra patienter bara ramlar in utan planering, bara att hantera.

    Dela på er såsom vi får göra, alla måste inte vara borta samtidigt. Det är egotrippat av er att tro det. Och det är inte bara ”att ta ledigt” inom alla yrken. På vissa ställen finns att du får ta ut föräldrapenning max 3 tillfällen per år. Har du en petig arbetsgivare så kanske du inte får ta ut över t ex jul och andra högtider för dina 3 tillfällen är redan passerade på sommarlov och era planeringsdagar.

    Ingen ifrågasätter ert arbete, men ert upplägg att planera. Kanske är det ngt fel på organisationen om man måste stänga. Och nej, jag accepterar inte att vårdcentraler stänger heller!

    Gilla

  33. Den spontana reaktionen kring planeringsdagar är och förbli densamma? Även om jag kan ”planera” min ledighet i förväg så innebär det inte att jag går ner arbetstid. Man tar igen sina förlorade 8 timmar på kvällar eller helger. Min arbetsbörda minskar inte för att jag är ledig. Ibland krävs det att jag behöver ”planera” mitt arbete med mina kollegor. Detta görs alltid utan avbrott i vår verksamhet. Det är därför vi har övertid. Jag har inget emot att jobba 50-60 timmar i veckan utan extra kompensation ett par veckor om året. Föreskolepersonal borde även de kunna sköta sin planering mellan 18 och 23 den första tisdag i varje månad som en annan…

    Gilla

    1. vi jobbar redan på kvällar och helger, den mesta av planeringen sköts då, jag går på ca 1 kvällsmöte i månaden, dessutom har vi kvällplanering varannan vecka efter att förskolan stängt, att du väljer att jobba gratis (vilket verkar korkat) får stå för dig men uppmana inte andra att göra det.

      Gilla

  34. OMG vad många bortskämda föräldrar de t finns, ett antal hörs här inne, ni har barnomsorg nästan gratis i stort sett hela året och ändå hittar ni saker att klaga på. Många är väldigt högljudda och betonar sina rättigheter, inte särskilt många funderar över sina skyldigheter. Ni klagar på att det kostar samhället massa med planeringsdagar, vad kostar det inte samhället när ni föräldrar har barnen i onödan på förskolan??? Extremt många föräldrar sätter i system att gå och träna, göra ärenden, få egentid när barnen är på förskolan, och för de flesta anses det helt legitimt att staten ska betala för din barnpassning – fundera ut hur många timmar du haft dina barn på förskolan då du inte jobbat/ pluggat/ vart sjuk eller sökt arbete och multiplicera det med 50% av alla barn i Sverige och fundera på den summan… Vi hade kunnat ha mindre barngrupper och mycket bättre förhållanden på förskolan om folk var lite mindre egoistiska. Jag blir så fruktansvärt upprörd på alla bortskämda föräldrar som inte kan annat än att klaga, herregud skaffa inte barn då om du inte vill vara med dem!!!

    Gilla

    1. Sant att sådant sker pga olika orsaker, allt beror också på situation men barnomsorg ska uppskattas. Kostnaden har aldrig rört mig i ryggen ned tanke på hur mycket jag får för pengarna, väl investerat.

      Gilla

  35. Intressant diskussion som inte leder någonstans. Skriv artiklar/brev adresserat direkt till lokala & regeringspolitiker om du vill ha en förändring!! Förskola/skola styr över den lilla budget som tilldelats & har inte något spelutrymme.

    Gilla

Kommentera

