Brevet från skolan kom och något inom mig gråter sakta

Vitt utan fönster. Till Målsman. Jag vet precis vad det innehåller, min dotter trackade mig på sms för timmar sedan ändå vill jag inte riktigt öppna det. Vill behålla henne liten en stund till fast hon var till Eastbourne på språkresa för några veckor sedan. Hon är inte liten längre utan rätt stor. Öppnar brevet…

Klass 7, lärarnas namn, välkomst samtal, informationspapper och instruktioner. Det är dags nu att inse att min lilla lintott blivit 13 och ska äntra högstadiet nu på måndag. Känns lite overkligt, nyss var jag på skolavslutning för 6:an och nu är det dags! Även jag är nervös fast jag inte ska börja skolan. Inte för att hon inte kommer klara skolan, hon är lika smart som vacker. Kreativ ut i fingerspetsarna och vass. Inte för att hon kommer vantrivas för det tror jag inte heller eller för att vi inte kommer gilla skolan. Det känns som ett bra val av skola.

Jag är nervös för hur jag ska klara det, se henne gå eller vingla iväg på tonårsklackar under fnitter och tjut. Tonårstjejer har mycket småtjut för sig, oväntat och skarpt så man vaknar till. Tiden då hon sprang omkring i gräset och log åt allt är rätt avlägsen men ibland i vissa ögonblick glimtar hon till, den dottern jag minns som inte var högre än knähöjd. Nu är hon lika lång som mig och i hennes ögon ser jag mig själv lysa tillbaka. Den där envisheten och trumpna viljan känner jag igen. Det aviga längtansfulla. Det fascinerar mig varje gång att hon inte rör sig som jag när vi står framför varandra för hon påminner så mycket om mitt tonårsjag att jag blir nervös.

Hennes rum som tidigare var en källa för leksaker i drivor svämmar över av Victoria Secret dofter, Justin Bieber, målarsaker och kläder. Massor av kläder fast jag oftast ser samma kläder vandra runt och kvittra i lägenheten. Väskor och papper dräller omkring och laddare ligger lite varstans. Tonårsrum, lika ostädat och klassiskt som det alltid är. Det växer en själ där bland all bråte, en personlighet skalas fram i takt med att barndomen skalas bort. Peeling för själen. Som de ryska dockorna finns en ny vacker docka inuti den förra, enda skillnaden är att den innersta kommer alltid vara lite halvdold för mig. Den innersta stannar i hennes själ och även om jag ser mycket så är hon den enda som ser allt.

Brevet är ett vanligt utskrivet brev men rymmer så mycket, känslan av att lämna något bakom sig svider hårt men lindras av den enorma WOW känslan som överväldigar mig. Min tonåring, min vackra, fantastiska tonåring! Jag har sagt det förr, det är något sjukt coolt i att kalla sig tonårsmorsa! Den titeln antar jag stolt som balens drottning när hon får sin krona.

Lycka till älskade, du kommer klara dig fint! Mellanstadiet avslutades med en fantastisk resa och högstadiet kommer även det bli en resa, en utmanande resa. Även om du saknar Bästa lärarna så kommer du att möta nya, utmanande lärare på högstadiet. Fler vänner och upplevelser att minnas. Jag är så fantastiskt stolt över att vara din Tonårsmorsa precis just nu och alltid!

Kommentera

