Amnesty saknar nog mig

Jag känner det ibland, samvetet som stynger. Jag lade ner mycket tid på att skriva blixtaktioner för många år sedan, skicka brev till regeringar etc. Och visst gav det resultat från den samlade massan som reagerade unisont mot förtyck. Mot tyranner som fängslade människor för deras tankar och fortfarande gör. Det kändes värdefullt, viktigt att människorna inte doldes utan uppmärksammades av världen.

Så kom mina döttrar och plötsligt blev det svårt att leva med mörkret som vetskapen gav. I perioder när de var nyfödda kunde jag inte ens läsa skräckböcker eller thrillers om seriemördare för det blev så  makabert att amma ett barn samtidigt som jag läste om mördare som lemlästade sina offer. Fullständigt abstrakt värld så jag hängav mig åt snälla och fogliga böcker. Det var så jag fann Chick lit men det var ju förvisso enbart en vinst!

Men nu är tjejerna större och även de vet om att världen inte alltid är vacker och ljus, det finns mycket mörker i vår värld. Inte heller kan jag skylla på tidsbrist. Så hej Amnesty, jag är tillbaka igen. Kanske kan jag inte stå framför pansarvagnar eller demonstrera flera gånger per år men jag kan åtminstone erkänna att mörkret finns och att människor fängslas inte bara för sina tankar och åsikter utan även för sin sexuella läggning. De behöver vår insyn och uppmärksamhet. Vi kan inte låta alla människor som lever endast med hjälp av hopp vara ensamma. Så därför tänker jag ägna lite tid åt Amnesty varje vecka, det var otroligt lite tid egentligen beroende på vad man vill engagera sig med.

Men skriva under en blixtaktion kan vi alla, även du. Har du ens kollat vad som krävs? Ditt namn och din ort, det är allt. Det är oändligt mycket farligare att logga in på instagram och lägga ut en bild som vem som helst kan se.

Följ mig du med och skänk en smula hopp till allt förtryckande mörker i världen! www.amnesty.se

Kommentera

