Och småbarnspappan tvättar ungefär en gång i veckan eftersom han har barn…

Via annonsen i Metro måste vara det dummaste jag läst. På länge. ”Tvättkapslarna gör livet enklare” lyder rubriken under en skrattande man med en pojke i famnen. De plockar tvätt. En man som tar hand om hemmets tvätt. Vad fantastiskt! Är det någon bragd om en man tar hand om sina barn? Själv? Utan tillsyn? Är inte det bara en normal del av livet? Hur länge ska vi leva med den sneda synen att kvinnor är de som i första hand tar hand om barnen och mannen får komma in i deras liv som lekpappa eller tillrättavisande diktator?

Hela annonsen känns fördummande och vore jag man skulle jag känna mig idiotförklarad. Verkar ju vara en sensation att även en man upptäckt det underbara med tvättkapslar. Han kan tom dosera tvättmedel och vet att det är ekonomiskt. Det ni! Han tar inte bara hand om sitt barn utan är smart också! Och här suckar en bunt kvinnor eftersom de flesta män de mött knappt vet var tvättmaskinen står än mindre hur den funkar. De finns, jag vet men merparten är desto större. De som lever på lika villkor.

Jag blir bara trött, igen, eftersom jag fick liknande reaktioner när jag bytte däck eller kollade olja. Sensation. Jag kan skruva loss muttrar och dra upp en sticka, sticka ner stickan och ta upp den igen. Tamejfan, vi är nog värda nobelpriset både jag och småbarnspappan!!!

Fast jag har mycket mer tvätt….beror nog på att vi är kvinnor här då….

20131204-235151.jpg

Kommentera

