”Ansjovis borde vara förbjudet på skolgården”

Just den meningen störde mina tankar när jag gick mot jobbet en morgon. Grått väder, rusningstrafik och mest tristess så hör jag denna fullständigt malplacerade meningen från pojken framför mig. Pappan svarar diplomatiskt: ”Ja, nu tror jag inte det är så vanligt att folk äter ansjovis på skolgårdar, men tuggummi är vanligt och det får man inte ha på skolan.”

Aaahhh, säger hjärncellerna. Been there, done that.

”Det borde ändå vara förbjudet. Ansjovis är äckligt.” svarar pojken buttert. Inte alls enig med sin pappa och de försvinner både utom hörhåll när jag korsar gatan. Mycket gladare än jag varit på länge. Barn och deras underbart (o)logiska resonemang!

Kommentera

