Hej DO, jag undrar om jag diskriminerar min tonårsdotter när hon får hjälpa till mer hemma?

Enligt min tonåring så är det precis det jag gör när jag ber henne diska oftare och hjälpa till mer än hennes lillasyster (9 år gammal) behöver. Hon vill inte finna sig i det så jag läste om diskriminering på do.se bland alla frågor och svar. Jag läste vad diskriminering är:
”Diskriminering innebär att en person blir sämre behandlad än en annan person. I diskrimineringslagen finns förbud mot diskriminering på sju olika grunder: kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder. Förbudet gäller inom flera olika områden.

DO har tillsyn över diskrimineringslagen. Lagen ger ett skydd mot diskriminering för den enskilda individen men ställer också särskilda krav på att arbetsgivare och utbildningsanordnare ska förebygga diskriminering.

Enligt diskrimineringslagen måste alla arbetsgivare ha ett förebyggande arbete mot diskriminering på grund av kön och etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning.

Detta ska ske i samverkan med de anställda och vanligtvis tillsammans med fackliga representanter.

Alla högskolor, universitet, skolor och förskolor måste ha ett förebyggande arbete mot diskriminering som har samband med kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Detta bör ske i samverkan med studenterna och eleverna.”

Men det hjälpte ju inte mig för jag är inte arbetsgivare eller kollega. Inte heller lärare, min dotter är inte min elev. Jag är ingen institution eller kyrka. Vissa dagar är jag dock jordens dummaste människa som inte fattar ett förbannade skit, den kategorin fanns inte med bland frågor och svar.

Jag surfade in på Föräldrabalken. Där står det om mina skyldigheter som förälder, en massa om hur man fastställer faderskap och andra intressanta saker om kostnader och barnets rätt till sin familj. Det står inget om rätten att lära sig diska eller städa. §6 tar upp att underåriga (under 16 år) inte får ingå avtal eller äga egendom, inte heller att de får ta tjänst. Men om de har eget hushåll så får de göra precis det fast de är underåriga. Den delen är något förvirrande, får de eller inte? Min dotter äger sina saker i sitt rum, är det ett lagbrott? Vad är straffet?

Det står ingenstans om deras skyldighet att hjälpa till eller min skyldighet att dela ansvar med mina barn, ska de kanske bara bo hos mig utan att lyfta ett finger? Hotellservice med kemtvätt och matleveranser? Hur ska de lära sig att disk inte blir ren själv eller att smutstvätt inte kryper iväg till tvättkorgen själv och ifall tvätten kryper av sig själv så ringer man Anticimex inte mamma…. Hur ska de lära sig vad matvaror kostar om de aldrig får gå och handla själva? Ingår det inte i uppfostran att lära ut ansvar och ställa krav? Delge att livet inte bara består av myspys och ompyssling utan en hel del skyldigheter och tråkmåsten?

Jag googlar uppfostran….hittar psykologguiden.se där jag kan läsa om En bra förälder och får läsa om mig själv. Bekräftelse på svart och vitt. Det är helt ok att inte alltid vara rationell och lugn, att inte alltid tala lugnt och tydligt, att inte alltid veta precis hur man ska göra utan att ta till idiotiska lösningar. Eller tappa fattningen totalt. Jag är normal! Och jag följer det 10:e förslaget på målsättningar: ”10. Barn mår bra av att ta ansvar, men det ska vara lagom mycket.” Precis där tror jag disken, tvätten, städningen och gå till affären själv hamnar. Tom att torka bordet och packa väskan ingår i det. Den lilla meningen som nämner ansvar men lagom mycket innefattar en hel uppfostran från barn till 18 år. Det står inget om ålder men det står ”lagom mycket” och som förälder ska man se till barnets bästa. Hon är nog inte diskriminerad ändå, jag börjar tro att jag är det eftersom jag pga min ålder ska göra mer enligt min dotter….

För nöjes skull kollar jag även in Tonårsföräldrar och finner ett intressant stycke: ”Familjerelationerna kan ibland bli rejält ansträngda när det finns en eller flera tonåringar i huset. Under tonåren ska man ju frigöra sig från sina föräldrar och bli en självständig individ, och den processen går inte alltid som på räls. Ibland kanske processen försvåras av att det är föräldern som har svårt att inse att barnet är på väg att bli en vuxen. Att släppa kontrollen och successivt lämna över mer ansvar till sitt barn kan vara en svår balansgång. Överhuvudtaget kan man säga att det handlar om mycket balansgång för tonårsföräldrar; att lägga sig i lagom mycket, ställa lagom höga krav, ha lagom mycket överseende och så vidare.”

Jag hävdar härmed tolkningsrätt. Att göra mer hemma vid 13 än vid 9 är lagom högt krav. Jag inser att hon är på väg att bli vuxen så alltså måste hon träna mer på att bete sig som vuxen och om jag gör allt så blir det ju inte så. Är det kanske jag som borde klaga för att hon inte inser att jag är klarsynt nog att se det? Borde jag känna mig negligerad eller känna mig naturligt bemött? Tonåren är ju som första meningen på sidan säger:

”Att vara tonårsförälder kan vara lika stimulerande och trevligt som det kan vara påfrestande och ångestskapande.”

Diskriminerad pga ålder? I rest my case DO…det är nog bara hormoner och jag är nog precis så dum som jag borde vara som tonårsförälder… Men överallt glömmer de nämna hur otroligt inspirerande och häpnadsväckande det är med tonåringar. Tack vare M och hennes vänner vet jag att det finns en del som undrar ”hur mycket pengar de skulle få för sitt hår om de sålde det”…det nämns inte i någon text om tonår eller ansvar.

2 reaktioner på ”Hej DO, jag undrar om jag diskriminerar min tonårsdotter när hon får hjälpa till mer hemma?

Kommentera

