Yes! Jag är behörig till framtiden!

Vackraste orden jag läst idag! På länge faktiskt. Det här har jag önskat mig så länge men det har varken funnits tid eller kraft, uppfostra två barn tar enormt mycket kraft men nu är både på väg in och genom tonåren vilket ger mig mer tid. Till viss del men markservicen minskar och jag planerar för en framtid med vuxna barn.

Så här är min framtid eller början till det, distans studier så jag kan matcha ihop det med jobb för plugga på heltid går inte. Min största oro har varit min behörighet eftersom betygen är både från gamla och nya gymnasiet. Men se där, obefogad oro!

Halva segern var att söka och bli behörig, vad som händer sedan är en helt annan fråga. Att stå framför en möjlighet är den bästa utsikten som finns.

20140318-084529.jpg

Jag är nog inte ensam om att vilja studera men inte våga ta klivet, förut kunde skylla på avsaknad av dator men den ursäkten är numera åtgärdad. Tid finns, viljan finns. Det var bara ansökan kvar och nu är den klar, jag är behörig så nu är resten inte upp till mig. Här ska jag vänta och se. Men jag är fantastiskt nöjd med att jag vågade så därför delar jag det här oavsett om jag kommer in eller inte, hälften vågat hälften vunnet är precis så sant som det låter!

Dessutom säger jag alltid ”Vill man så kan man” så jag var ju egentligen tvungen att följa mitt eget exempel. Jag peppar mina döttrar och deras vänner att studera, få jobb går att söka utan jobb idag. Marknaden är förändrad och det är tuffare än någonsin att lämna skolan för att söka jobb. Studier oavsett nivå är den enda vägen in. Eller en något sånär lättare väg. Jag kommer få studera flera år för att skapa en bredare kompetens för mig själv, jag har haft mycket tur och en enorm vilja på arbetsmarknaden. Nu vill jag ha ökad kompetens och dessutom kan jag inte sitta hemma och sticka när mina tonåringar drar ut och förverkligar sina drömmar, jag har egna drömmar att nära. Hemma har jag varit alldeles för mycket med små barn, dags för annat!

Hej framtiden, ska vi åtgärda det jag inte trodde jag skulle klara av tidigare?

Kommentera

