Torka aldrig tårar utan handskar

Äntligen väntar trilogin på mig. Kärleken, Sjukdomen & Döden. Jag kan sjunka in i Gardells vackra skildring. Lika vacker som hård har jag förstått och jag hyser inga tvivel om att de här böckerna kommer ge mig sorg.

Första gången jag hörde talas om Aids var under en nyhetssändning, jag satt i soffan i mina föräldrars sommarstuga och de berättade om hur immunförsvaret bryts ner, hur människor oundvikligt dör. Det var 80-tal och jag hade inte ens nått tonåren, för mig lät det som om jag aldrig skulle kunna bli kär, aldrig ha sex. Det hon berättade om var Dödens ansikte, det som under senare år skulle kallas bögsjukdomen utan ett uns sanning. Jag var livrädd i flera år för något jag inte förstod. Så jag läste på. Till skillnad från en del klasskamrater som ägnade sig åt dumhet istället för kunskap.

Forskningen fortskred medan dödssiffrorna steg och jag fortsatte in i de tanklösa tonåren som nu inte alls kantades av samma skräck men en svag rädsla fanns där. Skuggorna skymtades i periferin då och då. Hur hemskt måste inte epicentrum varit? Befinna sig mitt i sjukdomens skördande av liv utan att veta vad som hände eller hur det egentligen smittade? Inte veta om man kunde smeka en älskad kind utan att dö?

Ovetskap är tortyr och psykisk terror, den som vet äger den ovetande till fullo. Vi vet mer idag tack vare gedigen forskning ändå tillåts människor dö i tusental i länder där medicin inte kan köpas för pengar inte existerar. Det är en annan historia, en mörk historia om makt över en befolkning som tillåts leva och dö i ovetskap.

Gardells böcker ska bli en ära att få läsa, där finns en historia vi bör minnas och respektera. Jag har inte hört en besviken läsare så jag kan nog säga redan nu: Läs böckerna, de bär något i sig som vi måste veta om. Vi som inte var med, vi som inte var en del av historien.

20140323-104150.jpg

Kommentera

