Var 3:e kvinna som dog och alla barnen som blev kvar…

Själen känns tung när reklamen om morgondagens dokumentär fyller rutan. ”Män som dödar kvinnor”. Jag måste se den fast jag vet att jag kommer må dåligt. Se alla kvinnor samhället inte ser. De vi inte ser. Var 3:e kvinna utsätts för våld under sin livstid enligt statistiken. Ser ansikten fylla skärmen när jag gått in på Aftonbladets granskning. Alla möjliga åldrar, utseenden och nationalitet. Klickar vidare in på Cause of Death: Woman och skärmen blir svart. Alla berättelser om våld mot kvinnor utan anledning. Förutom att de är kvinnor.

I Sverige dödas i genomsnitt 17 kvinnor per år av en man, exman eller pojkvän. Minst 201 kvinnor har dödats sedan år 2000 och de efterlämnade 179 barn som fått uppleva sin mamma dödas av sin pappa, en pojkvän eller ett ex. Kan ett trauma bli värre?

Alla kvinnor vi inte ser, alla som just nu misshandlas i sina hem utan orsak. Jag tänker på en bekant som blev slagen i närmare 6 år. Vi hörde rykten och i efterhand har det visat sig att människor visste men hon var kvar ändå. Hon dog inte. Tänker på kvinnan min pappa misshandlade. De var båda alkoholister så jag undrar om de räknas i statistiken då jag vet att gränserna om när, hur och varför ofta är flytande. Är det kvinnovåld eller räknas det in som en konsekvens av gravt missbruk?

Tänker på alla vänner jag har som behandlats uselt av män, blivit slagna, förföljda och hotade. Vad mycket man får veta i efterhand. Vad mycket man aldrig får veta.

Min dotter är 13 och redan nu börjar killarnas attityd hårdna. Bytesjakten har börjat, risken för våld är fördubblad jämfört med mellanstadiet. När jag hör berättelser om hur de bemöts så inser jag att inte ett skit har förändrats sedan jag gick i skolan. Det är samma spel, samma vidriga attityd, samma våld som gått i arv. Tänker på alla barn som förlorat sin mamma…

Så jag måste se ”Män som dödar kvinnor” imorgon, kl 23.00 på TV4. Enda sättet att minska våldet är att se det och erkänna att det förekommer i så stor skala som statistiken visar, vi måste sätta ljus på de mörkertalet för att få helheten. Den farligaste platsen för en kvinna är i hemmet, vilken paradox.

Kommentera

