”Vi har kört din dotter akut till vårdcentralen…”

…sa hennes mentor till tomrummet i min tankeverksamhet som nyligen involverade kaffe, kolla mail och fundera över var jag skulle börja arbetsdagen. Men nu sa hon vårdcentralen och min första tanke var: ”Nej, vi gick ju ut från vårdcentralen så hon är inte kvar.”
Men nu var hon alltså tillbaka där…akut.

Det är underligt hur snabbt ett rasat fokus blir iskallt återfokuserat på endast det nödvändiga, när multitasking blir realitet och autopiloten styr allt.

Om vi börjar från början. Igår då jag kommer hem till en väldigt allergi påverkad dotter. Rödflammig i ansiktet, trött och hängig eftersom pollen exploderat i helgen. Igen. En dusch och Cetirizine lindrade symptomen men under middagen hör jag pipljudet. Lungorna och luftrören protesterar vilt så astmakänningen är ett faktum. Hon däckar i soffan och jag beslutar att det blir vårdcentralen efter frukost för att se över medicinering och förnya recept.

Första besöket gick smidigt, medicinen var rätt, doseringen möjligen låg så vi beslöt att ändra det. M pratade knappt på hela morgonen, ont i halsen och det brukar hon få när astman slår till. Halsen blir sårig och hon trött. Allt ok så hon beger sig till skolan och jag tar pendeln till söder.

Medan jag går in i huset, startar upp min dator och hämtar kaffe så hinner M till skolan, krascha ihop hos sin lärare pga kraftiga magsmärtor och får skjuts till vårdcentralen. Hinner in, sa hej-hejdå till chefen och ut genom dörren igen efter någon mun kaffe medan jag talade med hennes mentor och packade ihop datorn.

Hämtade ut medicin på apoteket och sedan tillbaka på pendeln. Klev in på jobbet kl 10.45 efter en lång morgon på vårdcentralen, satt på tåget åter till Märsta kl 11.22 och det tåget togs ur trafik på Centralen så jag fick byta tåg. Anlände till Märsta ca 12.09
Snabba ryck och 2 samtal till hennes pappa i farten, multitasking ni vet….

Glömde nämna 1 telefonsamtal till hennes sångpedagog som följde med till vårdcentralen, 2 samtal till dottern och tusen funderingar när hjärnan startade upp på nivån ”Vad-fan-nu-då?” där alla oro bor tillsammans med ett förnuft som ingen lyssnar på.

Hämtade trött dotter, handlade (glömde hälften såklart), hem och starta jobbdatorn. Jobba, luncha, kaffe, kolla läget, softa i soffan med jobbdatorn, jobba vidare, lyssna på pratig dotter som mår bättre. Nu väntar vi och ser.

Så vi åt våfflor, de mest fantastiska våfflor ni kan tänka er! Bara vi tre, the Dream Team och Våfflor de Luxe med alla tillbehör jag kunde tänka mig. Och kaffe…. Krasch, omstart, nya tag.

20140325-201153.jpg

2 reaktioner på ””Vi har kört din dotter akut till vårdcentralen…”

Kommentera

