Lämnar du ditt barn ensamt på nätet?

Du går med till och från skolan, blir arg om de försvinner i gallerian, kräver att veta vart de ska och med vem, du ringer och kollar läget. Full av den oro som föräldraskap skänker bevakar du varje steg de tar, berättar om alla faror i världen, läser på om barnsjukdomar, går till BVC, läser råd inför köp av barnvagn och kläder, ställer höga krav på bilen och hemmet, tecknar mun, näsa, öga, öga (112), förmanar, förbannar, ger utegångsförbud och håller koll på deras omgivning. Livrädd att de en dag inte ska komma hem, att de en dag ska bli skadade. Trygga innanför hemmets väggar släpper oron något, du vet var ditt barn är. I säkerhet.

Så går de online inne på sina rum, utanför din räckvidd kliver de rätt in i en virituell värld som sakta kan bryta ner ditt barn. Oskyddade mot näthat och grooming. Lämnar du ditt barn ensamt då eller är du där? Ser du? Lyssnar du? Tröstar du? Loggar du in om det behövs?

Visst minns vi Amanda Todd? Hennes föräldrar var ändå något medvetna, om det mesta…

Instagram, Snapchat, Skype, Twitter, Ask, Kik, HeyTell, Vine, Videofyme, Movie Star Planet, Kamrat, Hot Or Not, Meow, Whatsapp, IMVU…  Och det är ändå inte allt, det finns massor av communities. Och flera av dessa använder GPS tracker så den visar var ditt barn befinner sig och när de är online… Vilken är du medlem i? Var hänger du för att ha kolla på ditt barn? Var finns du som stöd? Framför allt, frågar du om var ditt barn befinner sig? Hur läget är på nätet? Eller du kanske tror ditt barn inte är med någonstans?

Avsaknaden av vuxna på sociala media är slöseri med liv. Engagera dig, logga in, kolla vad ditt barn gör, vad de säger, vad de spelar, vad de googlar, hur de pratar, med vem de pratar, vem får se deras bilder. Vem får se deras inre liv? Deras känslor som filmas och delas, gillas, hatas, likas, tweetas, fotas, kikas, messas. Närvara, diskutera och prata om hur sociala media fungerar det är effektivare än alla förbud i världen. Tonåringar är smarta och de kan massor, ni kan utbyta mängder av erfarenhet sinsemellan. Prata.

Har ditt barn drabbats av näthat? Medan jag skriver skickas notiser till barn överallt fulla med hat, krav på nakenbilder, hot mot deras vänner och familj, förslag om möten. Allt det här mörkar deras tankar och dränker deras känslor. Medan jag skriver loggar barn in till världar du inte känner till men borde känna till lika väl som vet symptomen på mässling.

Du kanske vägrar använda sociala media för du anser det vara skräp. Du hävdar din ståndpunkt genom att vägra instagramma ditt kaffe eller facebooka att du hade en fantastisk helg med familjen. För det är så ytligt och inte det verkliga livet. Du föredrar offline. Du kan vara online utan att delta, utan att lägga upp en selfie med duckface. Vi har ett val som föräldrar. Vi kan engagera oss eller inte, vilja vara med och umgås. Eller inte. Både IRL och online.

Så vad väljer du? Närvaro eller frånvaro? Lite som skolan, du vill att ditt barn går till lektionerna och de vill att du är intresserad av deras liv. Ditt barn kommer finnas på sociala media oavsett om du engagerar dig i det eller inte. Det är en del av livet, en god och bara bitvis ond del av livet. Precis som livet i sig som i många avseenden är gott. Du borde vara förälder även på nätet, finnas till som ett tyst men starkt stöd. I de flesta faller sköter sig barn utmärkt och klarar sig fint, men ibland dyker trollen upp. Ibland går saker snett och de känner sig ensamma och utsatta i en värld som hotfullt verkar kliva in genom skärmen till deras hem. Gränsen suddas ut, de drunknar i hat som övergår deras förstånd, svämmas över av hot som de inte kan värja sig emot och det finns ingen att fråga. Ingen att be om hjälp. De är rädda att du blir arg för du gillar ju inte sociala media, tycker det är skit och kanske har du sagt att precis det som hänt kunde hända. De känner att de sviker för att de trotsade, för att de valde nyfikenheten och bara var helt vanliga barn.

Du kanske tänkte nattvandra när de börjar hänga ute, du borde nätvandra hemifrån. Gå online, logga in och lär känna den värld där ditt barn tillbringar en stor del av sin fritid. En rätt vacker värld med enorm potential som du missar. Sociala media är mer än bara grooming, duckface och tusentals #coffee.

Och det finns också en enormt skaparkraft! Av vuxna men också av barn och ungdomar, de skapar och kämpar mot hatet. De behöver vårt stöd. De behöver dig.

Helst vill jag, precis som du, gömma undan mina barn från alla potentiella hot men det går inte. De växer och ska möta livet, det enda val vi har att visa hur man tacklar livet så jag nätvandrar och jag engagerar mig. Frågade min tonåring om hon tycker jag är engagerad och ja, jag fick godkänt. Hon har även hjälpt mig med detta inlägg, utan henne hade listan över olika communities och appar blivit halv. Youtube klippen kom jag på eftersom hon visat mig några liknande klipp och hon visade mig Amanda Todds klipp och hon var arg. Det var då jag började engagera mig på allvar. Inte pga Amanda Todd utan när jag såg min dotters reaktion. Jag var redan online via Facebook, bloggade och surfade men nu började jag sätta mig in i nätet. Skaffade Kik och mängder av andra appar. Så där är jag nu, som nätvandrare. Pratar med min dotter, hennes vänner, okända. Stöttar om de behöver mig, ger råd eller bara surfar och snackar strunt. Gör mig sällskap.

Kommentera

