Det var väl inte så här jag tänkt mig livet….

eller jag tänkte väl inte så mycket på själva planen utan mer på vad jag skulle göra för stunden. Lite gräshoppa i planeringen och mindre myra. Så är det väl fortfarande. När jag var liten så trodde jag att livet gick ut på att gå i skolan som jag hatade, som aldrig verkade ta slut och sedan skulle jag skaffa barn med en man, bo i ett rött hus med vitt staket med en bil på uppfarten. På gården stod en gunga och nån hund sprang omkring (oklart vems) och rabatter rensades medan bär skulle plockas. Nåt jobb skulle jag ha och tydligen mannen också. Lite så verkade livet se ut. Vid 30 antog jag att jag skulle vara gift med den där mannen. Livet blev inte så…

Det blev mycket lite så. Jag är inte gift, inte i närheten av att ens behöva fundera på det och har kommit till slutsatsen att jag nog inte vill gifta mig. Barn har jag, 2 stycken som snart är tonåringar båda två vilket är så sjukt häftigt att jag får nypa mig i armen rätt ofta! Hundar finns i mitt liv fast jag inte äger en och jag är singel utan röd villa med vitt staket. Ibland undrar jag hur det gick till egentligen att jag hamnade här och inte där. I det där livet jag trodde tillhörde framtiden. Idag tror jag att det inte var min framtid, det var EN framtid men inte min. Och jag hade ju inte direkt en plan med mitt liv förutom att ha så många olika jobb som möjligt innan jag går i pension och det har jag lyckats rätt bra med. Jobba i 40 på samma ställe kändes inte lockande, jag vill utvecklas, uppleva och lära mig massor av saker. Idag är jag inte bara flexibel utan också väldigt mångfacetterad i mitt kunnande. Check på den!

Om allt i livet händer enligt en speciell plan, om allt går exakt som det ska och vi aldrig behöver ta ett livsavgörande beslut vad skulle då finnas kvar? Inget skulle ju vara förvånande eller upplyftande. Vi skulle kunna sitta ner i en snygg soffa som vi visste att vi skulle köpa och bocka av nästa händelse som sker, i lugn och ro medan kaffet svalnar. Är det ett liv? Att bara invänta nästa steg som vi vet kommer och när? Känns inte så. Vi behöver få livet omruskat ibland (med viss måtta) ställt på sniskan och stöka om tillvaron. Sedan behöver man väl inte göra riktigt som jag gjorde och vända upp och ner på livet. Som jag för övrigt tror jag lever baklänges. När mina väninnor gifte sig, köpte sommarhus och åkte på kryssning lämnade jag barnens pappa, sålde huset och flyttade till Stockholm efter att han flyttat söderut. Bosatte mig i en tvåa, det var trångt men fullt av frihet. Nu bor jag i en stor ljus trea och har sökt till universitet för att plugga (det jag hatade med skolan var mina sk klasskamrater, de flesta, och de är inte kvar i skolan längre…) och utbilda mig vidare. På distans för jag måste fortfarande få livet att gå runt.

Livet kanske inte blev så där super väl planerat men det blev och är spännande, jag vet knappt själv vad jag ska göra imorgon för jag gillar att lämna utrymme för det oväntade. Att ha allt uppstyrt med skarpa riktlinjer känns instängt. Tänk om det regnar imorgon och jag tänkt springa ute, ska jag deppa ihop då eller bara packa sakerna till gymmet? Jag föredrar att vara öppen för förslag och ta dagen lite som den kommer. Halvplanerad.

Och som ni kanske ser så har bloggen bytt namn, radikalt. Bonum Vitae som skulle handla om Det Goda Livet blev lite sned för livet är ju inte helt igenom gott, det onda finns där och lär oss uppskatta de goda dagarna. Om vi aldrig upplever en besvikelse kommer vi heller aldrig njuta av en vinst! Så Det Onda Goda kändes mer rätt! Det kommer fler uppdateringar inom kort, helt enligt den idé jag funderat på ett tag om hur vi väljer att se på livet. Håll ögonen öppna!

 

20140420-111833.jpg
Så här skulle jag fira midsommar 2013 enligt Jeppe!
Kommentera

