Är du min person?

Man tänker bra när man springer, det visste jag sedan tidigare förstås men idag slog det mig att jag alltid tränar i kläder med sportlogos på eller ibland inga logos alls. Det passerade mängder med bilar och andra människor medan jag sprang min runda. Vilken annonsplats jag skulle kunna vara. För goda saker, för mina engagemang och hjärtefrågor som egentligen kräver rätt lite av min tid eftersom jag inte alls är den person som jobbar mest med frågorna. Jag stöttar olika projekt och föreningar, inte mer och det kräver inte så mycket tid. Att vara volontär, att verkligen stå på fronten och jobba aktivt kräver tid. Mycket tid. Och de behöver oss, vårt stöd. Vi klagar på att vi inte har tid fast vi har tid, vi prioriterar bara annat.

Så jag lade ut en fråga på Instagram och ställer samma fråga här. Jag är engagerad i mycket och har svårt att välja exakt vad jag brinner mest för, möjligen de mest utsatta. De som helt saknar skydd och är beroende av vuxna. Barnen. Ändå tänker jag ibland att jag inte hinner med mig och hör många andra säga samma sak. Tiden räcker inte till. Men ibland räcker inte engagemanget till, alltför många förstår inte att deras insats gör skillnad. En handling kan inte förändra världen men många handlingar kan. Och många har förändrat världen eller ruskat om den rejält.

Tänk på alla som engagerat sig så de verkligen lever sin dröm, sin vision, de som brinner så vi andra suckar hänfört. De har förändrat världen för tusentals människor genom att egentligen bara följa en tanke, följa hjärtat. De började alla med en person, den person som ändrade just deras väg…

Johan Wendt grundade Mattecentrum efter att ha hjälpt sin granne och fått en inblick i hur svårt många barn har att få hjälp med matematik. Nu hjälper de hundratusentals barn, gratis. Varje vecka har de räknestugor varje vecka i ca 20 städer och via nätet. Det har förändrat världen för många! Nämnde jag att de gör det gratis och de söker dig som gärna gör samma sak, räknar matte med barn som behöver hjälp bara för att det är roligt. Sök som volontär!

Julia Mörnstedt och Hanna Wikell grundade Ung Cancer efter att Julia 21 år gammal fått tjocktarmscancer och inte fann den gemenskap hon sökte. Hon skapade den för andra i samma situation, unga människor med cancer. På deras hemsida kan man läsa den mycket träffande rubriken ”Hur mycket tid har du?” Den vanligaste ursäkten för att inte engagera sig. Och vi har alla sett Fuck Cancer lite varstans, den mest virala kommentaren sedan länge. Se armbanden skapas på pärldagarna! Tid räcker aldrig till när det kommer till cellsjukdom, då räknas sekunder så börja nu.

Tjejzonen – dagboken som svarar är en annan imponerande idé. Närmare 30 procent av unga tjejer mår psykiskt dåligt av ångest och oro, Thintin Strandman grundade Tjejzonen med storasystrar för alla. Via Skype, chatt, mail eller i verkligen livet. Deras volontärer engagerar sig gratis de med, i det sköraste som finns – unga tjejers självkänsla. Att få synas, att få bli hörd är att få substans. Gå från osynlig och smärtsam till synlig och bubblande. Sveriges största stödorganisation är en ideell förening och behöver dig. Du kanske vill engagera dig som storasyster och ansöka som volontär?

Och vi vet alla att ett gott skratt förlänger livet men känner ni alla till Clowner utan gränser ? En helt obunden och ideell organisation som grundades 1996 och har skrattat med mer än 1 miljon barn sedan dess. Deras målgrupp är de mest utsatta barnen. Barn på flykt, gatubarnen, barnhemsbarn eller med funktionsnedsättningar eller sjukdom. De skänker skratt i miljöer som ger mörker en egen karaktär, en möjlighet att få tänka på något annat än deras vardag som ofta är helt ofattbar. I flyktingläger, i ungdomsfängelser, i samhällen drabbade av naturkatastrofer och krig, på sjukhus. Till platser vi inte ens vill föreställa oss åker de och skrattar med barn helt ideellt. Det kan inte bli mer imponerande än så, det är så nära hjärtat man kan komma. Visst vill du också få ett barn till att skratta?

Och Läkare utan gränser, självklart! Bildades 1971 av Bernard Kouchner efter inbördeskriget i Nigeria. Övertygelsen var att alla har rätt till medicinsk hjälp, deras behov är viktigare än nationsgränser oavsett om orsaken är människor eller naturkatastrofer. Det är en politiskt, ekonomiskt och religiöst obunden organisation som idag verkar i över 70 länder. 1999 mottog de Nobels fredspris för sitt arbete. De möter människor som utsatts för övergrepp, tortyr eller annan försummelse. De belyser orättvisor, kriser som glömts bort eller oacceptabelt lidande. Gränslöst. 90 % av deras intäkter kommer från privata donationer inte statliga bidrag. Vill du verkligen göra en insats, en gränslös insats så har du din möjlighet här på alla tänkbara vis. Som företag här. Eller du kanske vill göra mer än så, verkligen engagera dig. Har du tänkt på att du kan ansöka om att jobba för Läkare utan gränser?

Efter min löptur gick jag till köket och hällde upp ett glas vatten, utan minsta tanke på hur lyxigt det är. Vi glömmer ofta att vi har tillgång till det som 748 miljoner människor saknar. Rent vatten… WaterAid vet allt om det. I 30 år har de kämpat för människors rätt till rent vatten. 2,5 miljoner människor har inte tillgång till en toalett, mer än en tredjedel av världens befolkning. Ana vilken lyx vi lever i.
Och barnen kanske hade magsjuka i påsk? Men de lever. Diarré är den näst vanligaste dödsorsaken i världen för barn under 5 år. Näst vanligaste dödsorsaken….vi klagar på 48 timmar av kräk och vab. 500 000 barn dör varje år pga smutsigt vatten och dålig sanitet som gett diarré. 1400 barn per dag. Näst senaste gången min dotter hade magsjuka köpte jag vaccin i Unicefs gåvoshop för jag fick ett mail om deras behov av vaccin och min dotter låg som en trasa i soffan. Men hon levde ju så jag gjorde nytta av min vab dag. Så jag ska skänka en gåva till Wateraid nu eftersom jag inte gjorde det när hon hade magsjuka sist. Så istället för att skicka mängder av beklagande statusuppdateringar på Facebook om den hemska magsjukan vi kan besegra i Sverige kan du väl skänka en gåva till Wateraid. Gör något gott av det onda och så delar du den insatsen istället, berätta för fler hur de kan göra något för de 1400 barn som dör av smutsigt vatten.

Trygga Barnen, det är det jag brinner för. Men det är också en stiftelse som grundades av Agneta Trygg med visionen att göra världen bättre och tryggare för anhöriga. Vart 5:e barn växer upp i ett hem med alkoholism/missbruk. Jag är det 5:e barnet fast jag vi flyttade därifrån så var min pappa alkoholist och jag vet att jag har flera vänner med liknande bakgrund som jag. Deras vision är att prata om det, visa att man inte är ensam. Jag trodde verkligen jag var ensam om just min situation, dessutom berättade en del mindre bra vänner att jag tjatade om jag nämnde det så jag pratade inte om det. Idag vet jag bättre, elefanten i rummet ska diskuteras. Berätta, du anar inte vilken förändring du kan åstadkomma genom orden: ”Du är inte ensam, jag har varit med om samma sak”. Vilka barriärer ni kan bryta tillsammans. Och är det ett barn så har du helt plötsligt blivit personen du själv saknade, den som visar att elefanter kan lämna rummet och de inte är ensamma. Likväl som de behöver din historia behöver de ditt stöd.

Och det här var bara några, jag kan fortsätta hur länge som helst för jag engagerar mig lite här och lite där. Månadsgivare för väldigt få organisationer eftersom jag vet att jag vill ge så mycket till så många så jag ägnar mig åt punktinsatser. Skriver under Månadens aktion för Amnesty och tidigare skrev jag brev på brev för samvetsfångar och människor som väntade på dödsstraff. Det krävde mer tid men att skriva under en aktion kan alla göra och det handlar om att uppmärksamma orättvisor och tortyr. Vägra låta det pågå. Men jag har inte alltid tid för alla mina engagemang, jag måste välja hur jag vill lägga min tid och på vad. Det gör mig lite matt ibland. Och varje gång jag läser om alla ideella organisationer, alla dessa föreningar och stiftelser som gör så mycket känner jag mig rätt handlingslös. Jag tycker en massa, skänker en hel del men jag står inte på fronten och förändrar världen. Däremot klagar jag inte på tidsbrist eller anser min insats meningslös. Jag vill bara göra mer för fler.

Så det var min tanke under löpturen, jag kanske kan göra just det genom att träna i olika tröjor med olika organisationer på. Ta en selfie innan jag ger mig ut med lite uppgifter om organisationen, hur man kan ge sitt stöd och uppmana de som ser mig att kommentera vad de skänkte. Sprida engagemang och få fler att göra något. Det är alltid lättare att engagera sig i gott sällskap, när man vet att fler faktiskt gjorde exakt samma sak. Vårt mänskliga behov av tillhörighet.

Så ja, de föreningar som har Dri-Fit t-shirts i strl S eller M (om det är små storlekar) kan gärna skicka en t-shirt till: Erika Marcusson, Södergatan 49 A, 195 47 Märsta så ska jag absolut träna och samtidigt engagera mig och andra. Träna mer med hjärtat går väl inte?

20140421-234244.jpg
Annonsplats upplåtes
Kommentera

