”Mamma, det ligger en skadad man på gården…

och ambulansen är på väg. Hans inälvor var utanför kroppen! Jag är känner mig skärrad!”

Klockan var drygt 16, jag satt i Oslo, konferensen var precis avslutad och vi skulle gå mot bussen när M ringer och verkligheten kraschade in i hundra knyck. Igen. Någonstans känns det som jag borde vara van de här extremt oväntade samtalen nu liksom samtal från polisen och en del av mig är det medan den andra fortfarande blir matt i kroppen av bara tanken. De dyker ju oftast upp när man absolut minst anar det eller som nu när jag inte ens var i Sverige. Då är nätverk bra att ha och jag är lyckligt lottad med goda nätverk hemma.

Så alltså lugna dotter, gå mot bussen, fundera på vad jag skulle göra härnäst och ifall jag behövde göra något. Det är verkligen underligt att kallprata med kollegor när man precis fått veta något så absurt av sin dotter som att det ligger en skadad man på vår gård hemma.  Egentligen sammanfattar det livet rätt bra, speciellt livet med tonårsbarn där man alltid får vara beredd på det oväntade. Det går inte att gå runt och oroa sig för allt men däremot måste man vara redo när livet svänger för det kommer det att göra närsomhelst. Rejält.

2 dagar av konferens, konversationer, bootcamp och yoga fick ett abstrakt slut. Eftertanke med annan blekhet. Jag är väldigt glad över att jag har döttrar med båda fötterna på jorden, de handlar först och behåller lugnet vilket är en mycket värdefull egenskap. Överreagera brukar sällan leda till goda saker, det är bättre att vara lugn och göra det man ska. Om jag är lugnt så är mina döttrar lugna, blir jag skärrad så smittar det av sig men nu har jag turen att jag behåller lugnet. Och det har nu visat sig gå i arv skönt nog.

Fast det var skönt att komma hem och få koll på läget, få mer detaljer och slappna av en stund innan en ny arbetsdag imorgon. En fullbokad helg väntar efter en fullspäckad arbetsdag. Verkligheten har knackat på igen.

Kommentera

