Tiden förändras och vi måste förändras med tiden…

Jag har absolut inte varit bäst på att släppa in mina barn i köket när de var små, mitt tålamod räckte sällan så långt när det mesta användes till att hålla ihop vardagen som var mer turbulent än jag önskade. Idag är det något jag önskar jag kunde ändra på men det går inte att ändra det förflutna, vi kan bara ändra framtiden. Det som ännu inte skett. Allt vi gjort tidigare eller upplevt kan vi låta plåga oss eller helt enkelt acceptera och gå vidare.

Så idag får de vara med. Jag övar på det. Det handlar mer om min vilja om kontroll än deras okunskap, att jag vill skydda och hålla kaos inom kontroll. Det är ju såklart omöjligt och inte utvecklande heller. Det enda som utvecklar är frihet och fantasi. Kunskap är bra men det är fantasin som tvingar kunskapen att tänja gränserna. Men det är inte lätt att släppa kontrollen fast det handlar om ens egna barn. Jag vill ju deras bästa och paradoxalt nog är deras bästa ibland att få misslyckas. De kan aldrig få erfarenhet utan egna misstag. Så nu lämnar jag ibland köket eller lägenheten öppen för utveckling. De får laga mat eller baka både när jag är hemma och inte. Resultatet  brukar bli bra och jag lär mig alltid nya saker:)

Släppa taget är svårt, vi utmanar våra sinnen till det yttersta. Känslan av stolthet kanske övervinner oron men inget kan lindra viljan att beskydda. Men kan vi skydda mot allt? Vi har ägnat år till att hålla handen när de ska börja gå, balanserat cyklar, plockat upp gråtande barn efter fall och kramat vid sjukdom. Allt för utveckling och trygghet, men ju äldre de blir desto viktigare blir det att lära sig se på istället för att delta aktivt. Det är då Wow upplevelsen kommer, ömt serverad efter alla sömnlösa nätter. Det sägs att vi först kommer få veta hur väl vi uppfostrat våra barn genom våra barnbarn och kanske är det så men vi får alla en glimt av resultatet genom att se på våra egna barns val i okända situationer. När de verkligen måste fatta egna beslut utan vår inblandning för vi inte är på samma plats. De hittar vägar vi inte ser och lösningar vi inte lärt oss.

Livet kommer ju inte alltid se ut så här, jag kommer inte alltid leva med barn dygnet runt. Just den verkligheten kommer närmare varje dag så nu handlar min egen tid inte enbart om vila och städning utan om att återerövra mitt jag. Vad jag vill fylla mina dagar med när barnen inte är med för de rör sig mer och mer utåt. Om 4 år blir min äldsta myndig och alla vet ju hur snabbt åren går så det är inte så lång tid kvar. Det är lätt att glömma bort sig själv när det alltid finns barn som kräver ens uppmärksamhet, lättjan tar lätt över men i framtiden finns inte bara rum för deras utveckling utan även min egen. Jag har massor jag vill göra och uppleva vilket jag tänker göra. Alla pratar hela tiden om att livet börjar vid olika åldrar vilket känns som mest prat. Livet pågår just nu, hela tiden och det är lätt att missa genom att sätta sig ner och vänta på nåt bättre. Släpp taget och omfamna ögonblicket så kommer livet bli så fantastiskt mycket rikare! Som bonus kommer du få upplevelser du aldrig väntat dig och det kallas utveckling:)

20140503-003147.jpg
Knäcka ägg är inte helt lätt från början!

 

 

 

2 reaktioner på ”Tiden förändras och vi måste förändras med tiden…

  1. Bra skrivet! Vi fick vara med i köket hela tiden när jag var liten och det var bland det bästa.. till slut var det jag och min lillasyster som lagade och föräldrarna som åt 😉 Själv har jag inte tålamodet som min mamma att få hela köket nerstökat och kladdigt 😉

    Gilla

    1. Tack, jag har inte riktigt det tålamodet heller så jag lämnar köket och gör annat så jag hjälper bara till när de ber om det. Funkar för alla inblandade och mina är rätt stora nu. Sedan biter jag i tungan när jag ser kaoset och intalar mig själv att de ska lära sig…

      Gilla

Kommentera

