En sån där dag när man vill dra täcket över huvudet…

Vi har alla såna dagar. När solljus känns hånfullt för det är så glatt och lysande, fågelkvitter är vidrigt och i spegeln står nån looser som inte kan någonting. De där dagarna vi helst vill somna om och vakna nästa dag fulla av energi. En sådan dag var idag. Jag kunde ingenting, betydde ingenting, saknade absolut värde och var helt utan mål. Wasted space….

Jag bara avskyr såna dagar för jag tycker inte om min egen attityd till mig själv eller livet de dagarna.

Då ringde en vän, hennes tajming är makalös eftersom jag då satt och tyckte mer synd om mig själv än jag brukar. Då tycker jag samtidigt min attityd är skräp så den inre konversationen är inte direkt framgångsrik på nåt håll. Den ena är vresig och suckar medan den andra är irriterad på den taskiga attityden. Självmål hur man än ser på saken….

Så ringde hon alltså och hör att jag är på mitt absolut soligaste humör. Ett längre samtal senare om det ena och det andra så är humöret bättre och dagen tar en rätt underlig vändning till det bättre. Helt utan min påverkan egentligen. Några oväntade samtal senare är jag på rätt bra humör och kvällen slutar mycket trevligare än den började. Mer tillförsikt och mitt värde är återställt! Inte för att det var förlorat någon gång bara osynligt för mig själv.

Alla de där grå dagarna när vi inte förstår varför vi ska lämna sängen handlar inte alls om att dra täcket över huvudet utan om att stiga upp och försöka hitta ljuset som lämnat oss. Ofta finns det bakom just de oväntade händelser som dagen för med sig. Öppet sinne krävs och en gnutta ärlighet. Jag kunde ljugit, hållit fast vid skenet att allt var bra istället för att vräka ur mig till min vän hur det kändes för jag ville absolut inte prata med nån. Men hon är en av mina bästa vänner, hon är min äldsta vän och därför får hon sanningen. Så hon kunde sparka mig i häcken, precis som jag får göra när hon muppar ihop och ligger som en trasa i sin egen självömkan. Hon är ju mänsklig liksom jag också är:) Vi är alla mänskliga och behöver en spark i arslet ibland.

Det hjälper inte att stänga dörren till vänner som vill hjälpa fast de inte kan fixa alla problem. De kan lyssna och trösta, vi kan vara vännen eller behöva vännen men vi bör inte stänga dörren. Tack vare vänner och några okända människor som inte vet alls vad de gjorde men gjorde det bra så fick jag en bra dag. Fast jag ser ändå alltid fram emot morgondagen, imorgon är ett lyxigt ord!

20140506-220413.jpg

Kommentera

