En gisten trädgårdsmöbel får nytt liv

Jag viker mig inte när det gäller trädgårdsmöbeln. Mina föräldrar kan inte begripa varför jag vill behålla en möbel som sett bättre dagar. Den är gammal, lacken har flagnat och det finns ju nyare modeller som är mycket snyggare. Kanske det, men poängen är varken utseendet eller modellen utan mina minnen. När möbeln kom in i bilden minns jag inte riktigt, kanske var det när vi bodde vid skolan i Helgum eller så var det ännu tidigare. Den var absolut med då vi bodde i en lägenhet Bangatan, vi brukade sitta på balkongen i skuggan varma dagar och fika. Mammas hemlagade bullar och saft. När jag blundar så minns jag gunget från stolen under mig och en svag bris som fläktade. Huset var gult med vita knutar och vi bodde på andra våningen. I mitt minne var balkongen jättelik men det stämmer nog inte. Mitt rum delade jag med min bror och allt var vitt. Jag brukade ha min vita och rosa klänning med både prickar och ränder. Mamma en jättefin ljusblå klänning med en rosa blomma på, när den åkte på brukade det också innebära bad och när jag tänker på min barndom så har mamma alltid den klänningen. 80-talet blomstrade och just de minnena är det bästa med den perioden, somrarna i trädgårdsmöbeln. Sedan flyttade vi till radhus på Rödstaringen och på den stenlagda uteplatsen stod den återigen, lämplig för bullar och saft, födelsedagstårta eller grillat. Nu kom en katt in i bilden också, Mysan. Hon kunde ibland sova på en av stolarna, på en av de blåa dynorna.

Efter radhuset blev det villa på Grenvägen, ett enormt tegelhus med en stenbelagd uteplats. Såna där vassa stenplattor med stenbitar i som man inte kan gå barfota på. Trädgårdsmöbeln åkte fram igen för mer bullar, saft och grillat. På sommarloven och lediga dagar satt jag ofta där och åt frukost (eller brunch då eftersom klockan ofta var runt 11-12). Fil, musli, mackor och te. På den tiden kunde jag äta hur mycket som helst till frukost medan det idag räcker med fil och musli. Underbar start innan jag cyklade till mitt första jobb på ett sjukhus café.

Parasoll fanns det ibland i bordet för det finns ett hål mitt i bordet just för ett parasoll och på Grenvägen dök det upp en hammock bredvid möbeln. Mina föräldrar (min andra pappa, jag har 2) fick den i bröllopspresent av morfar och mormor när de gifte sig 1996. Jag hade flyttat hemifrån vid det laget och bodde i lägenhet några år i Långsele innan jag och barnens pappa skaffade hus. Till trädgården köpte vi en billig trädgårdsmöbel som visade sig passa bäst som brasved. Vi övertog den gamla slitna möbeln från min barndom. Kan lugnt säga att det var ett kärt återseende, varje stund jag fick anledning bjöd jag på kaffe eller grillat ute så vi kunde sitta i stolarna och gunga igen. Någon sval midsommarafton minns jag vi tillbringade där, många kaffestunder, jag ammade mina döttrar där i skuggan varma sommardagar, tusentals ord har jag läst sittandes i stolarna, våra katter brukade komma och dunsa ner på våra fötter under bordet eller försöka hoppa upp i knäet på den som hade shorts eller ännu bättre bikini (gör otroligt ont). Eller så sov de på de blåa dynorna för de fanns kvar under första tiden sedan gick de hädan. Dynorna alltså, inte katterna.

Ja, det är en sliten och älskad möbel så fylld av minnen att de går att skåda i torrsprickorna. När jag sätter mig i en av stolarna, lutar mig bakåt och blundar så kan jag färdas till vilken sommar jag vill, känna skratten, dofterna, smaken, höra samtalen. Den möbeln är förknippad med allt det ljuvliga i min barndom. Den framkallar ro, minnen och kärlek. Där finns mina föräldrar, mina morföräldrar, mina döttrars första tid. Hela mitt liv finns i den möbeln. Så egentligen är det min mammas fel att jag vägrar slänga eller förtjänst att jag vägrar slänga eller sälja den. Jag kommer att slåss med näbbar och klor för att behålla den möbeln i min ägo. Min bit av en lycklig barndom, min tidsmaskin ska ingen ta ifrån mig.

Och nu har den fått en make over! Nu är den också urläcker igen och för tillfället har den andra stolar pga platsbrist:)

20140513-212107.jpg

 

En reaktion på ”En gisten trädgårdsmöbel får nytt liv

Kommentera

