Mattecentrum har förändrat världen!

Mattecentrum är alltså en ideell organisation som hjälper barn och unga förstå matte, helt gratis och hela tiden. På nätet och i räknestugor. De driver också matteboken.se som jag visade J idag. Hon är ungefär lika kompis med matematik som jag är och lika omotiverad till att plugga matte som jag är till att dammsuga. Nu satte hon sig framför datorn och bläddrade mellan tal och youtubeklipp samtidigt som hon läste olika avsnitt i ”Hjälp ditt barn med matte genom hela grundskolan och gymnasiet” som jag hittade av en slump på Akademibokhandeln i tisdags för ett fyndpris. Under tiden pratade jag engelska med S och M hon pluggade religion. Det blev en underbar förmiddag med amerikanska pannkakor, glass och gott.

När J kollat ett tag under nästan total tystnad (hon är aldrig tyst och sällan fokuserad) så frågar jag hur det går. Hon tittar på mig med blicken hos de som störts när de är fokuserade och svarar:
– Det här är bra, man får testa tal och kolla en massa saker. Jag ska titta på mer. (det går inte att få ett högre betyg från en tjej som absolut inte har motivationen i bakfickan varje dag)

Hon återgår till skärmen och jag berättar om räknestugorna där man får plugga matte gratis. Alla barn och ungdomar på ett flertal ställen runtom i Sverige (och i Danmark) har möjlighet att lära sig matte gratis. Och jag är så avundsjuk på möjligheten, det här hade förändrat mitt liv vad gäller matte när jag gick i skolan. Vi hade särskild eller allmän matte och alla visste att i allmän där gick vi som inte förstod…. Det lyfte inget självförtroende alls. Som vuxen går det att mörka en hel del men sedan började barnen skolan och kraven kom tillbaka på att jag ska hjälpa och visa det jag själv inte alltid förstår. Så jag vände mig till det jag kan bäst, böcker och jag har försökt förstå. Jag har haft turen att mina döttrars skola var så pass bra att lärarna engagerade sig och tog vid där min kunskap slutade. Vi samarbetade ihop men nu är tonåren här med ny skola och högre krav. Då hittade jag mattecentrum som jag nu försöker få mina ungdomar (dottern och hennes vänner) att ta hjälp av. Jag har köpt fler böcker där jag själv kan läsa för att fylla i mina brister. Samtidigt som jag inte är överförtjust i matte så ser tom jag en möjlighet i att lära mig mer, det kanske går att bli mattesmart som 38-åring fast det inte gick i skolan.

Så ni som inte förstår vad mattecentrum skapat gå in och läs, det här är inte bara pedagogik och utveckling utan de har förändrat världen. Min värld och det börjar där. Utan att jag ens har varit i en räknestuga så har jag funnit ny motivation och ny tilltro på att jag kan lära mig mer. Precis där bland rötterna i motivationen ändras världen för i avsaknad av motivation dör utvecklingen. Jag kan hjälpa till att ge mina döttrar en bättre möjlighet och jag kan hjälpa andra finna samma som jag.

Det finns räknestugor i 25 olika städer, tid och plats där de hjälper 155 000 barn med matte. Det är en av världens bästa idéer genom tiderna!

Kolla även in böckerna och #mattelyftet #mathleaks för ytterligare tips.

Kommentera

