Vem vill se en smutsig, tiggande rom om morgonen på väg till jobbet egentligen? | Hanni Beronius

Vem vill se en smutsig, tiggande rom om morgonen på väg till jobbet egentligen? | Hanni Beronius

Ovanstående är troligen det viktigaste blogginlägget just nu för det handlar om vår människosyn, vårt skenheliga sätt att låtsas bry oss när vi helst vill blunda. Om tiggare inte syns finns de då inte?

Jag har själv ifrågasatt om de är enskilda tiggare eller organiserad brottslighet och ofta valt att inte ge något till tiggare men jag skulle aldrig sänka mig så lågt under mänsklig omtanke att jag förnedrar människor som uppenbarligen lever ett hårdare liv än någon borde få uppleva. Det går inte att vara neutral i frågan utan att känna sig hänvisad till den skara människor vars människosyn jag inte kan ställa mig bakom. Jag kan inte bli en så fattig människa att jag vägrar se alla livets extrema sidor.

Mina vänner, hur skulle ni själva vilja bli behandlade i en situation av ren desperation? Vill ni bli behandlade som kreatur (eller värre) när ni förlorat allt utom livet eller skulle ni önska att någon såg er och kanske erbjöd någon hjälp?  Att tigga är inget man önskar göra, inget man drömmer om, inget man planerar. Det är situation man drivs till av livets orättvisa. Föreställ dig den absolut värsta situation du upplevt där du verkligen kände att livet inte kunde bli värre eller mer outhärdligt. Föreställ dig vad du önskade allra mest. Säg mig sedan om du önskade att någon sparkade på dig eller önskade att du inte fanns?

En reaktion på ”Vem vill se en smutsig, tiggande rom om morgonen på väg till jobbet egentligen? | Hanni Beronius

Kommentera

