Varför kunde vi inte fötts med släta ben?

– Jag vill raka benen, mamma! De ser ut som pappas!

– Det gör de inte.

– Joho, M får ju raka benen.

– Hon är äldre och hon fick inte heller raka benen när hon var 9.

Tystnad…. (brukar tyda på att hon hittat på nåt…)

– Du får inte raka benen själv för du kan skära dig! Rakblad är jättevassa. (pedagogik på hög nivå av mig…)

– Har du rakat benen?!!! utbrister så M helt plötsligt.

– Nej…..bara det ena…

– Har du rakat ett ben????? utbrister jag och M.

– Ja…… Jag visste ju att jag inte fick så jag raka bara ett.

Tystnad. Därefter asgarv:) Vad ska jag göra? Hon gjorde nåt halvrätt och halvfel men ge mig styrka för det är 9 år kvar….. Det är låååång tid av tonår och uppfinningsrikedom….

IMG_6348
Sommarbenen som snart är ett minne blott när nästa tonårsbrud dundrar in? Plåstren täcker inte skärsår utan bara de vanliga skrubbsåren….
Kommentera

