Hej vuxna på rad nr 8, jag städade lite åt er bara så ni vet

Ibland skäms man skallen av sig som vuxen. Rad 8, salong 10 i Kista, vi såg Draktränaren 2 kl 17.30 ikväll (rekommenderas varmt och är lika fantastisk som 1:an:)), vi satt där det ligger en hög popcorn (asken tippade till lite) och bredvid oss satt ni vuxna med med små barn. Den här röran fick vi gå över på vägen ut. Jag vände tillbaka för att ta bilden och tog med mig sitsarna för små barn med mig ut. Bara så ni vet.

Klagomål på ouppfostrade barn och ungdomar som inte plockar upp efter sig hör man ofta. Det jag lärde mig idag är att en del familjer lär ut precis det beteendet. På offentliga platser fungerar det tydligen utmärkt att slänga skräp som man inte gör hemma, där det finns anställda som städar. Precis det har jag även hört från en vuxen efter en fika att ”det finns anställda för det där” när jag bar undan min bricka. Attityden känns väldigt ”vi och tjänstefolket” vilket är grottbeteende i min värld. Ingen har dött av att vara lite artig eller för den sakens skull fått sämre bemötande efter tacksam attityd.

Era barn verkar få en fin bild av hur man beter sig. Gå på bio i Kista, grisa ner och lämna skiten till någon annan. Betryggande…. Små godis och popcorn som ramlar ur är sådant man kan lämna eftersom då krävs en sop. Förpackningar och barnsitsar ska man ta med ut ur salongen. Ni kanske missade den biten. Era barn lär nog göra likadant. Jag hoppas lite att de kommer jobba extra på biografer eller kafeer senare i livet, kanske kan de rätta till sin skeva bild av vad service är. För service är inte att städa upp efter sånt här. Service är information, artiga instruktioner och vänligt bemötande när man har problem. Få hjälp när det behövs. Städa upp efter småskräp som ramlar ur men inte ta undan förpackningar från lata vuxna som ni.

Jag gillar att gå på bio ibland speciellt som ikväll när vi åkte till Kista av ren impuls för att vädret var dåligt och jag såg en vän som gick på samma film. Verkade vara en toppen ide. Ert ouppfostrade beteende känns väldigt lumpet, väldigt nedlåtande mot en biograf som alltid har fantastiskt trevlig personal och alltid mycket bra service. Min favorit bland biografer.

Men vad vet jag, ni kanske bara släpper godispåsen på golvet i vardagsrummet med och låter disken stå kvar på bordet tills någon annan plockar undan efter er…. Mina barn får lära sig städa undan och de klagar aldrig utan har tvärtom lärt sig att artighet öppnar många fler dörrar än en överlägsen attityd gör. Ni kanske inte skäms men en bit av mig gör det, den biten som hoppas att alla jobbar för en bättre och trevligare värld.

20140730-220513-79513709.jpg
Jomen det här känns som god uppfostran…
Kommentera

