att: Sören Sundh, SD politiker i Märsta

Min reaktion på intervjun i Sigtunabygden.

”Vi vill ha den traditionella svenska öppenheten kvar och är emot båda dessa företeelser.”

Att inte tillåta fotografering på förskolor har ingenting med den ”traditionella svenska öppenheten” att göra utan med personlig integritet och PUL (Personuppgiftslagen). Om en skola skulle publicera bilder på barn med skyddade personuppgifter så kan det ses som kränkande och kan ses som brott mot PUL. Ingen skola vill att det sker så därför är fotografering inte tillåten på förskolor, för att skydda barnen och deras familjer. I skolor F-6 får man ofta godkänna fotografering samt publicering av samma orsak. Det är en viktig fråga eftersom bilder sprids som en löpeld via internet. Men vi vet ju alla att ni inte är för utveckling utan föredrar att sträva bakåt så ni kanske inte känner till sociala media och hur många tusen kanaler det finns?

Samhället har förändrats en hel del de senaste 50 åren och jag ser framemot att det kommer fortsätta förändras och utvecklas. Den ”traditionella svenska öppenheten” innebär däremot vår önskan att leva i ett mångkulturellt samhälle där vi får uppleva nya saker hela tiden. Öppenhet innebär att vi välkomnar flyktingar som flyr från helveten vi inte ens kan föreställa oss i våra värsta mardrömmar. Det handlar inte om att kommuner får mer poäng för fler antal flyktingar utan att alla kommuner inte tar emot flyktingar så de som gör tar emot fler. Hur kan någon kommun dessutom neka ensamkommande flyktingbarn? De har ingenting och vet många gånger inte om deras familj lever så de flyr med minnen som ingen ska behöva ha. De som överlever under flykten hit.

Ensamkommande flyktingbarn har ju inte samma möjligheter att ha ”råd att åka hit” som tiggare tydligen har. De som inte tigger för att betala av skulden de ålagts för att få komma hit. Istället för att sälja bilen, mobilen eller allt annat dyrt de antyds ha. Även tiggare har ägodelar, jag vill gärna tro det. Att de har någonting inte saknar precis allt. Tyvärr saknar de något som vi andra har vilket är social trygghet, ett hem, respekt. Vi vet var vi ska gå i slutet på dagen.

Hyckleri för mig är precis den politik ni står för. Att vilja införa majoritetskultur och assimilationspolitik är att gå tillbaka till en mörk tid i Sveriges historia då finlandssvenskar var åsidosatta från samhället och samer saknade rättigheter. Sverige är mer än folkmusik och midsommartraditioner. Sverige är ett öppet och välkomnande land. Vi svenskar älskar nya smaker och upplevelser, vi vill ha fräscha influenser i vår inredning och vårt sociala liv. Andra kulturer intresserar oss och vi bygger gärna om våra traditioner så de innefattar andra länders traditioner. Tack vare det så har mina döttrar älskat både Juttu och barnprogram för döva och hörselskadade liksom jag gärna såg barnprogram på serbokroatiska.

Jag har blivit en klokare människa tack vare all mångfald, jag är ödmjukare och värnar livet. Jag tänker inte bli en bitter gråhårig människa som surt ser på medan livet går vidare mot nya tider. Jag tänker medverka till bättre tider och jag tänker absolut rösta till hösten liksom jag gjorde i Europavalet med en enda målsättning – SD ska ut ur riksdagen. Låt oss få utveckla Sverige till ett rikt land med mångfald, korsade kulturer och en fantastisk språklig fauna där människor som flyr för sina liv är välkomna att söka asyl. Det är ett Sverige jag vill bo i. Ett öppet Sverige!

 

2 reaktioner på ”att: Sören Sundh, SD politiker i Märsta

Kommentera

