Kvinnan före sin tid som förstod att naturens egna design är fantastisk…

Bläddrar i Rustas reklamblad och naturtrycken känns bekanta. De gröna snirkliga ormbunksbladen i gröna nyanser, diskreta mot vitt. Visst har jag sett det tidigare, när jag var barn. En klasskompis mamma gjorde naturtryck av blad, skapade smycken av björk och läder. Hon var nog före sin tid för idag är det en het trend och jag hade nog uppskattat hennes verk mer idag än jag gjorde som barn. Då var det vanligt och vi fick alla födelsedagspresenter av han vars mamma tryckte på tyg. Och idag har jag sakerna kvar, det är nog de enda sakerna som är kvar bland alla födelsedagsgåvor från skoltiden. Och min mamma har en nåldyna som fortfarande är full av nålar mitt i ett tryck av ett lönnblad.

Det är underligt hur man tänker som barn och hur man tänker som vuxen, sakerna man hett längtar efter har sällan ett värde i vuxen ålder. Sakerna man inte riktigt förstod har däremot ökat i värde. Något att tänka på inför skolstarten och prylhetsen som hägrar. Vad vill vi att våra barn ska minnas, vad ska de bevara? Idag finns hon inte kvar, konstnärssjälen som skapade min kulpåse, men hon efterlämnade mycket kreativa barn som idag även är föräldrar själva. Ni som känner igen påsen kanske har några saker själva, vi som minns tiden innan naturtryck blev heta. Jag minns att jag var avundsjuk på förmågan att skapa, min egen förmåga levde inte riktigt ut. Kanske för att jag dolde den varsamt så ingen skulle se, idag önskar jag att den fått blomma och nu är målet att jag ska leva på att skriva. På nåt vis ska det gå och kanske är det därför påsen alltid sparas fylld av spelkulor i ett vackert gediget linneskåp av björk.

20140814-191145-69105571.jpg
Sliten med hälsan men fortfarande fyller den sitt syfte och dekorerad med fjärilar som idag översållar varenda inredningsmagasin.
Kommentera

