Vi skapar själva horan…

På pendeln hörde jag två mammor diskutera att deras döttrar hade stringtrosor, supersmå. Den ena mamman hon klippte helt sonika sönder dessa. ”Vad ska hon med det till? Hon ska ju inte visa upp sig. Vad vill hon bevisa egentligen?” Båda var eniga om att deras döttrar inte skulle ha horkläder.

Hur de kom fram till att det var horkläder som deras prepubertala döttrar har på sig är lite luddigt. Kan en icke sexuellt aktiv person vara hora? Och vad är en hora? I min värld är det en kvinna som har sex mot betalning. Men vad kallas då äktenskap där kvinnan gift sig för pengar. Hor-prenumeration? Moral och etik sitter inte i klädesplagg utan i synsätt. Vi väljer själva hur vi ser på saker och vi överför ofta våra synpunkter på våra barn, tyvärr. Mammorna fortsatte att diskutera vidare att själva hade de bara bra underkläder. I bomull. Visst hade de haft stringtrosor någon gång men det var ju länge sedan och nu använde de hellre bekväma och praktiska underkläder. Varför skulle de ha string för? Deras män tyckte om deras underkläder ändå, tom uppskattade att de hade boxers. De nickade båda förnuftigt åt sina inlägg.

Kan inte låta bli att fundera på om det inte både är en generations- samt personlighetsfråga. Måste underkläder ha med sex att göra? Jag köper inte underkläder för att ha sex utan för att ha bekväma underkläder. Under mina kläder. Vad jag sedan kallar bekväma beror ofta på vilka kläder jag ska ha på mig. Varför har de helt uteslutit tanken att deras döttrar kanske trivs i string? Att de inte köper det pga samhällstvång även fast många gör det. Att deras döttrar kanske utforskar sin egen smak och testar trender medan de funderar över vad de själva gillar. Precis som mammorna själva gjort. Om vi högljutt skriker att vissa klädesplagg är lösaktiga så kommer de anses vara lösaktiga. Om vi istället normaliserar kläder och fokuserar på människan så skulle vi få bort en hel del fördomsfulla stämplar som leder både till missvisande domslut och förödmjukande kommentarer från okända. Hur kan kläder, över eller under, tillåtas bedöma en människas moral eller personlighet?

Påminner mig om när jag fick tipset att ha kortkort på en jobbintervju för den skulle hanteras av en man. Jag vägrade och kan fortfarande inte fatta att jag fick förslaget. Det var inte mina kläder som skulle anställas utan mina egenskaper och min kompetens. Sist jag kollade så sitter den i min hjärna inte i min garderob… Om de båda behandlar sina döttrar som mindre moraliska pga sina underkläder så kommer de till slut anse sig själva ha ett lägre värde. Borde de inte ha lärt sig av historien och kämpa för sina döttrars rättighet att bära vad de vill utan att bli sämre behandlade av samhället? Borde de inte kämpa för att våra snedvridna normer ska normaliseras?

Får söner samma behandling av sina föräldrar? Anses de lösaktiga om de har vanliga kalsonger? Eller anses de kaxiga om de har boxers där halva häcken syns? Är det mer manligt att inte ha några alls eller är det totalt lösaktigt att gå kommando? Betvivlar faktiskt att någon ens tänkt tanken att ifrågasätta sina söners underkläder men absolut skulle eller kommer ifrågasätta sina döttrars. Ingen vill se sin dotter bli behandlad som en hora. Tyvärr skapar vi själva horan istället för att tvätta bort bilden av att vissa kläder är mer lösaktiga än andra.

Vill vi göra något för våra döttrar och deras framtid så vore det en utmärkt ide att avdramatisera kläder och få människor att fatta att kläder inte skapar människors ideal eller sänker deras kompetens. Människor gör detta, inte tygbitar….

Fördomar hålls vid liv av människor som inte läser fakta utan bara ser ytan. Blond och yppig anses ofta av samhället som lösaktig och korkad medan verkligheten kan vara helt annorlunda. Victoria Silvstedt är ett utmärkt exempel på fördomsfullhet.
Kommentera

