”Kan vi inte ha kvinnliga ambulansmän nästa gång?”

Jag undrar vad C tänkte när hon såg gröna män sitta i vardagsrummet med storasyster M och mormor. De var inte där när hon somnade.

När hon gick och lade sig började Grey’s anatomy, jag drack te och M hade precis duschat. Så halkar M i badrummet på sina för långa pyjamasbyxor (mormor hittade en dragsko i fållen senare under kvällen…) och slår huvudet. Mina döttrar brukar ramla, de slår sig, skrapar knän/armar/ben/ryggen eller stukar nåt. Vanan trogen kollar jag skallen, ögonrörelser, pupiller och pratar med henne om olika saker för att se så hon hänger med. För det första är hon vresig när jag vill kolla hennes huvud och vill inte låta mig känna. Friskt trotsig men mycket ljuskänslig. När hon inte kan kolla mobilen för ljuset gör för ont ringer jag för hjälp. Så ljuskänsliga brukar de inte bli bara ha ont och bli ledsna. Hon får prata med en sjuksköterska som berättar att hon kommer få åka in för observation efter att de gått igenom hur hon mår och vad som hänt. ”Karolinska” suckar jag när samma sköterska berättar att ambulansen lämnat Vallentuna och han ska bara kolla var närmaste barnsjukhus ligger. Ännu en lång natt på andra sidan Stockholm tänker jag och minns dagen som började med smoothies men slutade med ambulansfärd. Vad jag inte känner för det och det känner man väl aldrig för samtidigt som den tanken känns rätt absurd när min dotter troligen har hjärnskakning. Börjar planera vad jag behöver parallellt med sköterskans instruktioner. Ringer mormor och förklarar kort att hon måste komma. Nu. Tur de har en luttrad mormor som är stabil vad gäller skadade barn och barnbarn. Hon kommer samtidigt som ambulansen och det är 2 glada gröna män som går in för att stämma av läget med M som nu satt sig i vardagsrummet för hon tyckte det var mer plats där. Eftersom hon vägrar städa så var det nog ett klokt val…

Medan vi väntade pratade hon nonstop för att hålla sig vaken vilket hon berättade medan hon bytte ämne på ämne och babblade. Bra egenskap och den vet jag hon fått av mig, jag är exakt likadan. Hon växlade mellan allvar, sarkasm, ironi, skratt, utrikesnyheter, praktiska funderingar som ifall mormor åkte i pyjamas eller inte samt om C skulle till skolan nästa dag. Själv undrade jag varför de direkt beslutade att hon skulle in för observation när hon mest behövde vila och kanske borde jag ringt 1177 istället men hur vet man vad som är bäst när döttrarna har den fula ovanan att slå kroppsdelar som jag har svårt att kolla själv?

Så satt vi där i soffan allihop då C vaknade och kom ut, stannade till och gick till badrummet. Hon blev lite rädd men sa ”jag har sett de förut” och fick det att låta som att jag ofta har gröna män i vardagsrummet…. Tur mina döttrar är luttrade de med av sin egen förmåga att göra sig illa. Vi fick en pratstund alla tre innan mormor åkte hem och då upptäcktes dragsnodden som M inte förstått sig på men inte frågat mig om. Mormor löste problemet med för långa byxor…

Nu slapp vi Karolinska denna gång, stanna hemma utan mobil/dator/tv samt observation blev tillsägelserna. Lättare hjärnskakning blev diagnosen för damen som för andra gången i år samtalade med ambulansmän. Hon som sällan gjorde sig illa som väldigt liten har verkligen jämnat ut oddsen mellan sig och lillasyster det senaste året. Nu är det rätt jämnt skademässigt.

C hade svårt att somna (fullt begripligt) sedan när de gröna männen åkt och mormor (som fick lugna en nervös morfar först). Hon ville också vara hemma från skolan men det var innan hon hörde om mobil/tv/data förbudet, då verkade skolan trevligare. Däremot tyckte hon vi kunde få kvinnliga ambulansmän nästa gång. Jag tycker vi slutar skaffa behov av sjukrådgivning och ambulanspersonal, de är supertrevliga och gör ett grymt jobb men jag vill helst inte att de jobbar hemma hos mig med mina barn som uppgift. Vad sägs om den planen, sluta falla, snubbla, skada er och ramla ner från saker? Men jag är ändå glad att de gånger de gör sig illa så ser det värre ut än vad det är.

Blir en lång och trött dag efter en lång natt.

Det kanske hänger på håret enligt C eftersom alla varit snaggade?
En reaktion på ””Kan vi inte ha kvinnliga ambulansmän nästa gång?”

Kommentera

