Jamen, jag kanske blir en jättebra mormor istället!

Inte nu då, i framtiden. Mina döttrar hävdar ju benhårt och rätt ofta att jag är dum och elak. Sker ofta i samband med läggdags, begränsat tv-tittande, begränsat spelande eller när jag säger det är middag så de kan inte gå ut exakt just då. Det sistnämnda är synnerligen elakt i min yngsta dotters ögon, då inte bara begränsar jag hennes tid med vänner fast de lekt i timmar innan utan det är ju mitt fel hon aldrig hinner träffa sina vänner… Undrar vad hon gör i skolan hela dagarna?

Man får heller inte skratta åt sina barn, det vet jag och det är totalt förenat med livsfara att skratta åt en fräsande arg tonåring! Men det är så svårt när det enda jag ser är exakt vad min mamma såg när jag var tonåring. Herregud vad jag levde om då, troligen jordens otrevligaste människa i flera år. När jag berättar det för min tonåring att hennes humör kommer mjukna om sisådär 5-6 år så får jag en svart blick och ett dräpande ”Tack för den positiva framtiden!” Och nu är det ju mitt fel att hon utvecklas och faktiskt kommer gå igenom tonåren, jag har ju älskat henne i flera år och sett till att hon mår bra. Det var ju inte helt genomtänkt tydligen….det heller. Nä.

Min yngsta hon hävdar bestämt att mormor är bäst förutom morfar för hon får allt hon vill av honom. Ska hon sova över där så är det högvinst om morfar hämtar för då får hon plocka smågodis själv. ”Mormor säger att det räcker när det knappt är nåt i påsen” hävdar hon. Jag ler i smyg. Något som absolut gått upp för mormor sedan länge och stundvis är glasklart för morfar, tror dock han väljer att bortse från det och njuter av att umgås med barnbarnen. På något vis roar detta faktum alla inblandade speciellt när mormor sagt nej till glass och morfar säger ja. Då blir det högst intressant:)

Med facit hand så vet jag alltså att en dum mamma kan bli en alldeles utmärkt mormor, tror inte min mammas föräldrar var de mest uppskattade alla gånger heller när hon var liten. Men jag vet att de är det idag och har varit det många, många gånger. Så även av mig. Framtiden ser alltså rätt ljus ut! Och om de nu inte skaffar barn nån av mina döttrar så får de väl kalla mig dum bäst de vill för när de flyttat hemifrån kan jag låsa dörren från insidan när jag tröttnar. Helt lagligt! Gör jag det nu kallas det försummelse och så blir det en massa snack. Inte heller kan jag låta bli att laga middag fast de klagar över mitt val av mat. Men när de bor i ett eget hem då kan jag klaga tillbaka:) Och skämma bort deras husdjur för det tror jag absolut de kommer skaffa. Tigga vid bordet är en rätt lätt egenskap att lära både katt och hund som har så gott minne att de kämpar eoner efter att få en ny smakbit när de väl fått blodad tand efter munsbitar från bordet…

Framtiden ser ljus ut för en dum mamma som nu tillåter tonåringen att gosa korta stunder med sin mobil och planerat Halloween fest nr 1 med yngsta dottern:)

 

Kommentera

