”Spolar de baklänges i Australien?”

Jag tittar på M som tittar tillbaka med stora ögon. Det här kommer bli en intressant diskussion känner jag direkt.

– Jamen det gör de väl? Spolar baklänges?

– Baklänges? Ser för mitt inre att vattnet kommer upp från toan istället för ner i avloppet vilket verkar vara en sjuk tanke. Alltså hur menar du nu?

– Du vet, i Sverige spolar vi ju så här. Hon demonstrerar med en cirkulerande handrörelse. Eller hur? hon tittar frågande på mig.

– Jag är inte helt säker på att jag är med här…nu är det mina kugghjul som tuggar frenetiskt.

– Jag måste kolla, så försvinner hon in i badrummet och spolar i toaletten.

– Jo, vi spolar så här. Hon gör om handrörelsen och går tillbaka till bordet. Så i Australien spolar de ju så här då. Hon gör en handrörelse åt andra hållet. De spolar baklänges. Visst gör de?

Där börjar jag skratta och inser att jag fått uppleva ännu ett av de där ögonblicken som gör att jag bara älskar mina barn. Deras totalt oväntade sätt att tänka är helt underbart. Bättre än när jag pratade med mormor i 12-års åldern och snurrade (som ett hopprep) på telefonsladden och frågade om hon hoppade under tiden:) Totalt priceless!

Kommentera

