Att samla kraft…

Så är dagen här. Dagen U som i Uppsagd, det är idag jag blir uppsagd enligt papperen. Även om jag är förberedd så är jag påverkad. Vaknade med en känsla av tomhet, utan någon större motivation att faktiskt bidra med något. Känslan av att bygga saker i ett rum av viktlöshet, ingen hållbarhet, ingen långsiktighet.Nu handlar det om demontering, av mig själv och det jag gör. Flytta vidare och lämna över. Nödvändigt absolut men vissa dagar inte ett dugg motiverande. Helt ärligt knappt någon dag. Fascinerande kan jag hålla med om, det är en ny upplevelse.

Hur gör man när kraften tryter eller helt enkelt går upp i rök bara sådär poff från ena dagen från den andra? Och tro mig det händer alla oavsett hur energiska och positiva de är. Den mest taggade av idrottsmän kan en dag bara sätta sig ner utan att ha någon som helst motivation till att springa ett steg till. Motivation är ömtåligt, vi måste jobba för att behålla det. Mitt tips är att de dagar du helst bara vill lägga dig ner på golvet, blunda och faktiskt inte göra ett förbannade skit så gör helt enkelt det. Lägg dig ner på golvet, blunda och bara finns. Lyssna på absolut ingenting. Eller glo på innertaket, konstatera att någon en dag måste fixa den där lilla dammtråden som fladdrar svagt. Tänk på exakt just det som glider in i tanken och låt det glida vidare. Men framför allt bara ligg still. Du kommer vilja kliva upp, rätt snart. Det är varken bekvämt eller inbjudande och tills slut kommer det. Mitt i flödet av alla möjliga och omöjliga tankar så glider meningen in helt oväntat: ”Men här kan jag ju för fanken inte ligga som en annan matta!”

När du efter mycken möda står på fötter igen och sträcker ut din stela rygg (om du inte gillar hårt underlag just för ryggens skull) så kommer du åtminstone inte vilja lägga dig på golvet igen. Du vill göra nåt, gör det. Vad som helst. Spela ett spel med vänner eller dina barn, läs en bok, gå ut, träna, surfa, kolla in det där programmet som du inte hunnit se, drick kaffe i tystnad och njut av den, spring tills du inte orkar, dammsug, rensa skafferiet eller bara gör ingenting alls. Lyssna på dig själv, kroppen säger till vad du behöver så lyssna.

Jag behöver inte heller leverera alla dagar, ibland behöver jag bara vara stilla precis under ytan och andas. Ta in det som händer, lyssna på min egna hjärtslag och bara vara en stund. Igår var jag full av energi, gnistrande och dynamisk. Idag är jag tom, ballongen small nån gång inatt fast jag vet inte hur eller varför. Imorgon? Vem vet? Livet är en bergochdalbana och jag skulle aldrig byta ut det mot en karusell. Någonsin! De här topparna och dalarna skapar mig, utgör min person och min förmåga att hantera det utvecklar mig i riktningar som både förbryllar och imponerar. Jag vill vara på topp, leverera, inspirera och motivera. Driva tanke till handling. Knyta samman team så de blir skarpare och kraftigare. Jag vill massor!

Men inte idag. Idag ska jag bara skriva lite och ligga under ytan. Precis där jag inte syns eller hörs, andas och samla kraft. Imorgon ska jag simma igen eller ännu bättre skapa svallvågor på ytan.

Kommentera

