Hej min gravida vän, nu ska jag berätta nåt säkerligen mindre omtyckt för dig

Nu ska du lyssna på mig, jag hävdar stenhårt både ålder och erfarenhet i frågan. Så får jag be om din uppmärksamhet, tack. Ni andra gravida kan lika gärna lyssna ni med för ni har troligen en släng av samma ångest.

För det första så är du en av de mest imponerande unga kvinnor jag någonsin mött, glöm aldrig det. Du ger mig fortfarande helt nya infallsvinklar på mina egna tankegångar och min inredning. När du skriver så använder du ett språk som jag bara kan gråta över att jag inte har, den dagen du skriver en bok som jag fortfarande anser att du ska skriva så kommer jag köpa den med eller utan pärmar och låsa in mig tills jag läst ut den. Ditt språk måste få sparas till framtiden, du har något mycket viktigt att förmedla. Tro mig. Just du. Du har förstått att du är unik och du värnar om det vilket bara gör mig än mer imponerad, att du dessutom är vacker gör dig närapå perfekt. Din sambo har tursamt nog förstått exakt vad jag menar och hur lycklig han är som bor med dig.

Men nu råkar jag veta en sak du fortfarande förnekar. Du är inte förare i din egen bil just nu, inte heller projektledare för Snart-mamma projektet utan du är gravid utan rösträtt. Inte lite heller. So what att du är sjukskriven? Alternativet kan vara mycket värre eftersom en sjukskrivning antyder att du behöver vila och fokusera på att du är gravid. Inte stressa runt och planera jobbet som faktiskt står helt på egna ben utan dig. Gör det inte det så beror det på dålig organisation inte en sjukskriven gravid kvinna. Ursäkta om jag är hård men du har ett ansvar mot dig själv att må bra, ett ansvar för ditt barn. Ni ska båda må bra. Enkelt om man bara tänker efter lite så där som man inte gör när man är gravid och sprudlar av idéer.

Du kommer bli världens bästa mamma, det är jag övertygad om. Din person och din livserfarenhet kommer göra dig grym. Redan innan du passerat leveransdatum så har du fattat mer än hälften som gör andra gravida mycket nervösa. Du vet vem du är, vad du vill och hur du vill att ditt barn ska känna sig. Du vet samhällets knepiga synsätt på de mest banala saker. Bara det är en framgång. Eftersom ditt mål är att jobba med det du älskar och fortfarande vara världens bästa mamma så måste du just nu välja och då får hälsan komma först annars kommer inget av det andra att ske. Hälsan är nyckeln till all framgång. Om du låter dig själv ta det lugnt och fokusera på ditt livs största projekt – en levande varelses uppväxt – så kommer du inte bara kunna återta projektledarrollen för ditt liv utan dessutom bli än mer strålande medarbetare än någonsin. Du kommer även anamma en erfarenhet som grundlägger en chefsroll eftersom att uppfostra barn är ett hästjobb som kräver en rejäl projektledarkompetens tillika stenhård fokus på det oväntade. Planera för det som aldrig borde ske för det kommer liksom oväntat att ske. Glöm inte att bita dig i tungan ibland fast det svider.

Medan du nu muttrar bittert för du vet att jag har rätt precis just här så kom ihåg att du vet exakt vad du inte vill och du vet att det som väntar kanske inte alltid var med i din plan av olika skäl. Men du vet också att de största framgångarna kommer från oväntat håll och genom de mest oplanerade händelserna. Ta vara på den här tiden när du måste vara hemma. När du väl är där, när du har ett barn hemma så kommer livet aldrig bli som förut. Den här tiden är den sista i ditt liv som du är bara du. Kanske låter det sorgset men det är också en gåva du ska värna om. Klyva celler kan aldrig göras ogjort. Du och din sambo ska njuta av just den här tiden. Gör saker som ni absolut älskar att göra bara ni två. Spela roll om det så bara är dricka kaffe eller spatsera i möbelvaruhus. Ha tråkigt, det är mycket viktigt. Sucka över att det inte finns något mer att städa, det kommer troligen aldrig mer ske. Gör impulsiva saker som att shoppa eller läs en bok i flera timmar helt ostört för att du vill. Hälsa på vänner, gå till frissan, måla naglarna. Gör alla de där helt triviala sakerna fast det låter banalt. De första månaderna med ett barn kan det kännas som om du knappt får tid att tänka än mindre borsta håret. I värsta fall och ofta vanliga fall. Plugga in något extra inom ditt yrke för det finns alltid trender och annat breddande att ha koll på, inte jobba men bredda sin kompetens är helt ok. Du kommer snart att få inspiration om högst oväntade saker eftersom barn snurrar runt ens eget fokusområde.

Du är just nu bara du, en fantastisk version som inom några månader kommer bli två. När du väl är där kommer din vilja vara placerad som nr 2 i prioritetsordning under en lång tid. Inte helt uträknad men ändå, så stanna upp och bara var en stund. Vilket jag absolut vet är enormt mycket begärt av dig men också något som jag själv har svårt att göra men tvingar mig till för jag mår bättre av det. Eftertanke och sakta ner.

Världens bästa mamma är ett jobb som kräver insikt, tålamod och god hälsa. Din dotter (tanken kom nu så jag skriver så för något säger mig att det är så, varför vet jag inte) kommer inte alltid tacka dig för att du är hennes mamma, inte alls tycka om dig alla dagar. Men om du inte tar hand om din hälsa så kommer du inte tycka om dig själv heller. Fråga dig själv vad du skulle sagt om du var den gravida vännen och sedan så lyssnar du på det logiska svaret och inser den riktigt obekväma sanningen. Du bestämmer inte helt över din egen kropp de kommande månaderna, kort och koncist. Projekt Snart-mamma har en ny projektledare som just nu kräver din uppmärksamhet, lyssna på henne. Du kommer aldrig ha en mer krävande, älskvärd och förbluffande chef än den som vilar i din mage exakt just nu:)

/Kram, en annan otålig men numera erfaren mamma som fortfarande envist kämpar med att få tillbaka projektledarrollen från 2 mycket krävande chefer

Works for friends and parents too

 

 

3 reaktioner på ”Hej min gravida vän, nu ska jag berätta nåt säkerligen mindre omtyckt för dig

  1. Tack än en gång! Så himla fint, blev otroligt rörd :’) Håller också med ovanstående talare (well, skribent) att det var otroligt bra skrivet! Jag tycker att du är fantastisk i ditt skrivande och hoppas att i framtiden få läsa dina böcker (jag skriver i plural för jag tänker att när du väl kommer igång så kommer det flera ;). Du är inte rädd för att uttrycka din åsikt (vilket jag tycker är väldigt starkt och jag önskar att jag var lika tuff) och du gör det dessutom väldigt bra i skrift. Jag litar på, och tar till mig, av din erfarenhet och dina råd 🙂

    PS: Även om jag mestadels var lite tårig så skrattade jag gott åt ”Medan du nu muttrar bittert för du vet att jag har rätt…” för det är ju exakt så det är. Jag vet att du (och många andra som sagt liknande – i alla fall om just sjukskrivningen) har rätt. Jag vet det. I teorin. Det är bara väldigt svårt att känna det i praktiken och därav muttrandet 😉

    Liked by 1 person

    1. Alla som varit där du är nu vet att det svider hårt men att det är ack så nödvändigt, du är i gott sällskap:)
      Och tack, jag skriver redan på ca 3 böcker föt tillfället i olika ämnen:)

      Gilla

Kommentera

