Spinning – make möter fru!

Har undvikit gruppträning länge nu eftersom jag fortfarande minns Aerobics och step up med rysning. När man skulle gå åt vänster då kom någon som trodde det var höger som gällde, vifta med armar och ben samtidigt och så lite danssteg på det. Min tämligen okoordinerade sida får ju spatt…

Men spinning, trampa som fan med högt motstånd, enkelt! Och visst var det enkelt men inte fan så lätt. Håll isär begreppen gott folk:)

Så spinning på Medelnivå under Halloween helgen blev första testet av gruppträning, instruktör var Daniel Forsbom och det var jättekul! Och tufft! Djävulen dyker ibland upp på Halloween trots alls… Det fanns också mycket mer styrka i mina ben än jag trodde och träningsvärken som kom dagen efteråt bekräftade att jag gett allt. Nöjd blev jag!

Jag testade medelnivå vilket jag först var lite tveksam inför som relativ nybörjare på spinning men eftersom jag tränar regelbundet ville jag inte gå på för lätt nivå för det gör mig omotiverad. Motstånd behövs i träning. Bra att tänka på när du kollar pass, du ska utmana dig själv inte ta en lugn promenad i parken, inom rimliga gränser.
Fördelen med spinning är att du själv bestämmer takt och motstånd, du måste inte alls hålla samma tempo som de övriga eller samma motstånd. Du jobbar med dig själv och mot dig själv.

Samtidigt som Daniel uppmanade oss att ge mer så påpekade han också att det inte är fel i att sänka motståndet utan det gäller att ha pedalerna igång hela tiden. Och visst känner man sig duktig när man håller ut trots smärtan (positiv smärta i musklerna, inte negativ) och den känslan gör att man ger extra! Han njöt dessutom stort genom att dra ner volymen för att höra oss flåsa efter halva tiden, bra mått på att tempot var precis lagom.

Jag rekommenderar absolut spinning både till nybörjare och erfarna, det är perfekt för dig som tycker löpband är aptrist men vill öka konditionen, själv är jag inte ett stort fan av att springa utomhus när det är kallt så det här passar mig bra. Dessutom får du ett bra mått på din egen ork och benstyrka innan du ger dig på tyngre pass. Att det funkar både för nybörjare och veteraner bara höjer träningsvärdet. Träna med en vän är lätt, ni behöver inte matcha varandra det minsta vad gäller träningsnivå eftersom det bara är att öka motståndet för att hålla individuell nivå under träningspasset.

MEN nu råkar det vara så att en liten fågel kvittrade i mitt öra att hans fru minsann är snäppet vassare som spinning instruktör och det bara måste provas. Så i framtiden väntar absolut ett pass med fru Forsbom som enligt hemsidan är en av Sveriges bästa och roligaste! Vem är bäst? Maken eller frun, vad tycker ni?:)

IMG_1172.JPG

Men innan dess testar jag Booty Xpress och Core med

 

Kommentera

