Hatar mamma!

Jodå, det gör de rätt ofta. Jag vet inte vad som blir värst egentligen, att bli hatad nu för att man ställer krav och ser till att de lär sig saker eller hatad senare för att man inte ställde krav eller lärde ut saker? Min läggning är lite att ta tjuren vid hornen och få saker gjorda så det är nog bättre att bli hatad medan de bor hemma. Ställa krav och be om hjälp hemma är inte det minsta uppskattat fast de får ha viss egen ordning i sina rum förutom smutsigt. Oordning är en fråga om definition och det är skillnad på barns, tonåringars och vuxnas definition av ordning. Till viss del. Dessutom anser de ofta att de ju redan kan tvätta, städa, laga mat och diska så då borde de alltså inte behöva göra det. Undrar varför jag behöver göra det då för jag vet ju också det….

Om man bryr sig blir man absolut så jäkla hatad så det går inte att ana. Frågar för mycket, vill veta för mycket, är hemma för mycket, vill umgås för mycket och pratar för mycket. Det är väldigt svårt att veta när man inte ska bry sig. När jag är upptagen av att jobba eller pratar i telefon så får jag å andra sidan skäll för att jag inte har tid att svara på simpla frågor om borttappade mobilladdare, sockar, var finns glödlampor, vad ska vi äta till middag eller nåt annat som inte är akut. Att svara ”jag är upptagen, kan vi ta det när jag kommer hem/efter samtalet” så blir svaret ofta ”Men bry dig inte då!” eller ”Du bryr dig aldrig!” För att sedan bli ett ”BRY DIG INTE!!!” vid middagen när jag undrar om skola, helgplaner eller allmänt om livet. Om jag är upptagen av att blogga eller gud förbjude surfa själv och inte har tid att kolla vines eller spännande Youtube klipp så blir det ett surt ”Du är ju aldrig intresserad!” eller ”Men bryr dig inte då!”

I mitt jobb så reste jag ibland vilket resulterade i ett högljutt klagande över att jag reste för ofta (som mest 3 ggr under ett år…) men när jag är hemma längre perioder så får jag klagomål på att jag är hemma för mycket eller kommer hem alldeles för tidigt när jag varit ute med vänner. Jag borde vara borta oftare, helst över natten.

Jag får dagligen frågor om jag sett alla youtube klipp som postats på Facebook, alla vines eller artiklar som delats vilket jag försöker ta mig tid att kolla på dagligen. Men när jag har alltför bra koll och frågar om inlägg jag inte förstått eller som jag vill veta mer om så kollar jag för mycket. ”Måste du kolla allt jag lägger ut? Kan jag inte få göra nånting utan att du lägger dig i?” Jag försöker tillmötesgå detta och kolla mindre då. ”Men du kollar ju aldrig på vad jag lägger ut! Du är ju inte intresserad så varför ska jag visa dig för?”

Är det konstigt att man känner sig dum i huvudet ibland? Eller att man ibland får frispel och bara hatar att försöka vara en bra förälder då det inte spelar nån roll vad man gör? Arslet är ju bak åt vilket håll man än vänder sig…
Jag har fått skäll för att de inte fått laga mat och när jag ber om hjälp med att laga mat så får jag skäll för att jag ber om det när de inte orkar/har tid att laga mat. Egen tvättkorg vill båda ha men ingen vill tvätta…

Hur är man egentligen en bra mamma? Jag får inte vara för snäll och jag får inte vara för hård. Helst ska jag bara ta emot men om jag gör det så är det inte bra för jag ska ju tänka på mig själv. Ställa krav får jag visst göra men tydligen bara vissa dagar eller veckor. Jag får absolut inte tycka mamma-rollen är kräkjobbig när man bara får skäll för allt man inte hunnit. Jag får heller inte vara fullständigt utled på att tjata om allt möjligt fjant som de borde veta själva nu. Tex att skräp inte slänger sig själv och sopor behöver alla gå ut med nån gång. Plocka undan disk tillhör sunt förnuft.

Varför får jag inte bara hata att vara den hatade mamman när jag bara försöker uppfostra mina barn att ta ansvar, lära sig hantera motgångar, passa tider, ta hand om ett hem, ta hand om sin hygien och respektera människor? De hatar ju mig stup i kvarten så varför måste jag vara så älskvärd alla dagar? Jag kommer alltid älska mina barn alla dagar, resten av livet men vissa dagar och absolut vissa stunder är jag inte stormförtjust i mina barn för de beter sig uselt. De vrålar, trotsar, fräser, svär, säger elaka saker, kallar mig dum eller att jag inte fattar nåt alls, önskar de slapp leva med mig etc.

Japp, mina barn är högst normala och stundom riktigt arga på sin mamma som bryr sig alldeles för mycket men är alldeles för ärlig för att låtsas att alla dagar är underbara och gulliga. En del dagar är det inte kul alls att vara mamma. Då vill jag helst bara vråla att jag hatar båda tillbaka, lämna lägenheten och sätta mig i trappan. Men nu är det ju inte helt sant utan mer en frustrerad reaktion över en jobbig situation så jag nöjer mig med att säga att jag faktiskt inte vill vara mamma ibland för jag duger ändå inte och bara hatar att bara vara mamma vissa dagar. För ibland vore det innerligt skönt med en paus! Time out, lunchrast från föräldrarollen eller möjlighet att skolka. Men det går inte, det är skillnaden för barn och vuxna. Vi säger inte att vi hatar våra barn för vi vet att ordet innebär så mycket som inte stämmer men vi kan tycka mindre bra om våra barn när de beter sig illa.

Så det gör jag, vissa dagar när min ork strilar bort i ilskna tårar tycker jag väldigt lite om mina älskade barn och precis där i den kontrasten går ofta ilskan över och jag tar nya tag dagen efter. Ni får hata mig så mycket ni vill, somna i vredesmod för att jag är dum i huvudet, just den biten ger jag blanka fan i men det är nog det enda jag inte bryr mig om när det kommer till mina barn. Och allt skvaller som rör Justin Bieber, hunken från den där favoritfilmen och vem som är gift med vem nu igen i Hollywood fast det är väldigt viktig för mina döttrar för tillfället….

 

En dag, om väldigt många år, kommer ni förstå exakt just varför.

Kommentera

