Helvete, jag måste (betoning på måste inte vill) köpa en ny väska! Igen!

Ha ha ha ha, skrattar ni. ”Kvinnor älskar ju att köpa väskor och har alldeles för många”. Jag är inte en sån kvinna, så glöm allt ni vet om kvinnor och shopping så ska jag berätta en sak. Vi börjar med att tillägga att jag är ännu mer motståndare till att köpa skor. Finns fasen inget värre än att köpa skor!

Ni fattar?

Min älskade Converse väska börjar falla i bitar och då menar jag bokstavligen. Kanterna runt väskan är slitna med hack lite varstans, dragkedjan på det bakre facket är snart oanvändbart eftersom tänderna gått sönder. Vår tid tillsammans är snart över och det var min bästa och mest efterlängtade investering när jag flyttade till Stockholm. Eftersom jag hade typ noll kronor, en soffa och 2 döttrar med mig så var inte ekonomin toppen. Jag sparade och fick ett presentkort så jag köpte min helt nya Converse väska. Jag älskar den högt! Nu måste jag ersätta den och det blir svårt eftersom den är noga utvald för att passa alla tillfällen. Och det gör den! Förutom glamorösa middagar och krogkvällar.

På krogen får min (även den rätt sliten) favorit mocka väska följa med som jag köpte av en väninna och för övrigt fenomenal bloggare för hela 50 spänn. Har aldrig ägt en väska som jag fått så många komplimanger för som den slitna mockaväskan. En kvinna erbjöd sig köpa den. As if! Den släpper jag aldrig. Vilka minnen den bär med sig och rymmer både smink, börs ( jaaaa Ullis, så heter det:)), lipgloss, hårborste, extra skor och en jacka samt lite andra förnödenheter man alltid måste ha med sig. Party väskan Deluxe!

Stranden är mer komplicerad men i somras hittade jag äntligen en snygg väska som jag kunde köpa utan att gråta för hela 199 kr, helt ok med tanke på var den ska befinna sig. Vit med en stor lila blomma på. ”Hur kunde jag gissa att du valde den lila”, sa Linda när jag kom ut med väskan. Gillar lila bara lite extra…. Rätt ofta. den rymmer också precis allt man behöver ha med sig och tål en hel del. Toppenminne från  Korg och hanverkshuset i Löttorp på Öland. Varmt rekommenderad inredningsbutik på norra delen av Öland, vi hann med 2 svängar dit och ville inte åka därifrån. Vacker och inspirerande:)

Fast jag kan ju använda min kronjuvel bland väskorna! Dock ryms inte lika mycket och den har ingen dragkedja men min sommarväska får nog följa med i graven till slut. Flätad, sliten och rejält solblekt efter 22 år nu. Köptes för hiskeliga 250 kr i Paris och det sved i min 16-åriga plånbok (ibland Ullis…) för då var det mycket pengar. Jag funderade länge, länge och länge men till slut insåg jag att om jag inte köpte den så skulle det vara mitt livs sämsta beslut. Och den affären har jag aldrig ångrat. Så många gånger som just den sorters väskor blivit trendigaste sommarväskan om och om igen. Dyrare och dyrare och min blir billigare och billigare. Men ack så älskad. Det är ingen sommar utan den och vaniljglass till kaffet.

Funkar dock inte så bra i city den där sommarväskan som är helt vidöppen och perfekt smörgåsbord för långfingrade. Letade länge efter en ersättare och hann med att använda en beige snygg väska från Sisters ett bra tag som nu övertagits av min tonårsdotter. På en färja på väg mot Mariehamn hittade jag en ny favoritväska. Även den för ca 250 kr på rea i Outlet butiken ombord. Den tål dessutom regn med sin plastaktiga yta och rymmer även den en jacka och allt annat man behöver ha med sig in till city eller på jobbet. Fynd säger jag bara!!!! Fast den satte mig i klistret några gånger när jag vara tillbaka till Sverige eftersom den utlöste butikslarm lite då och då, speciellt Kappahl i Liljeholmen….på väg in i butikerna! Förbryllade både mig och personal eftersom jag inte kunnat sno nåt men så nämnde en kvinna att de ibland syr in larm anordningar i just märkesväskor. Tack för den upplysningen.

Den har dock slutat larma i butiker nu…

Så har jag en annan liten mocka väska med fransar och små nitar. Den saknar egentligen helt funktion för tillfället eftersom den är alldeles för sliten för att bäras offentligt men är klockren som vintage väska. Den är även den ett fynd och över 10 år gammal, från Kappahl. Den vara bara så snygg och så helt anti stilren och bara bohemisk. Den var bara jag och den blir kvar, dyker upp och gästspelar vid väl valda tillfällen. Sommarkvällar och en lång klänning med lätt vintage känsla. Perfekt!

Nu måste jag även nämna att jag varit till såväl Tunisien, Cypern ( 2 ggr) och Kanarieöarna utan att köpa en väska. Dock köpte jag ett par skor i Tunisien och örhängen som även de hamnade på topplistan. Jag har totalt kollat på säkert tusen väskor med samma slutsats. ”Nej, inte den heller”. De ser tantiga ut, fula, svindyra, anskrämliga, tråkiga, banala, opraktiska, olämpliga, för små, för stora, för turistiga eller bara fel.

Så besökte jag Budapest och föll för en turist väska helt otippat. Den kostade en spottstyver och är perfekt som citybag utan att vara jättestor eller en Michael Kors som jag kan blanda ihop med ungefär halva Stockholms kvinnliga befolkning. Går det att fylla Sergels torg med svarta Michael Kors väskor månntro? Och missförstå mig inte för de är snygga, fenomenalt snygga. Speciellt i andra färger än svart. Däremot alldeles för dyra för min smak. Över 2500 kr för en väska? Det är en väska inte dunjacka eller en tv. Just sayin….

Och nu sitter jag alltså här med den helvetiska upplevelsen framför mig att hitta en ny väska. Hälften av min vänkrets suckar nu lyckligt eftersom de mest VILL ha nya väskor inte MÅSTE så deras argument för att köpa ännu en väska skjuts i sank redan innan de tänkt klart. Deras drömscenario är att vara tvungna, förhandlingen med sin ekonomi klar och väl förankrad i ett behov som måste uppfyllas. Jag är inte av samma åsikt, tycker min Converse väska kunde hålla ihop några år till och bespara mig den uppgiften just nu. Utgiften är en sak, jag är fenomenal på att fynda som ni ser men det tar lång tid innan jag finner en väska jag vill ha.

Här ser ni alla mina väskor förutom min lila rullväska i handbagage storlek,  min ryggsäck för friluftsliv samt min coola INGO träningsbag. Ni fattar nu att jag är en helt annan sorts kvinna….väskor och skor kan man ha i begränsad upplaga. Helt utan bekymmer, tills de går sönder:)

IMG_3026.JPG

5 reaktioner på ”Helvete, jag måste (betoning på måste inte vill) köpa en ny väska! Igen!

  1. Hehe, jag älskar ju att shoppa med undantag för när jag måste (också betoning på måste och inte på vill) köpa något för att ersätta en gammal favorit för då blir det verkligen ett måste och inte det minsta lustfyllt och roligt.. Det är dessutom inte alltid helt lätt att hitta en värdig ersättare till en gammal trotjänare men håller tummarna att du hittar någon som faller dig i smaken =) PS: Är det mockaväskan som du har köpt av mig? Om så är fallet är det ju otroligt roligt att höra att den fortfarande används =)

    Gilla

      1. Åh, vad roligt! Jag hatar slöseri och saker som bara ligger och samlar damm (märkligt med tanke på min fäbless för att köpa nytt) så det känns väldigt fint att höra att den fick ett hem där den uppskattas och används =)

        Liked by 1 person

Kommentera

