Finns det hopp när barn dödas endast för att de är barn?

Skolan i Peshawar öppnar idag, de barn som överlevde återvänder. Dagen kommer ägnas åt att hedra de döda, först imorgon tisdag ska de första lektionerna hållas.

134 barn saknas liksom 16 vuxna, de yngsta barnen blev 10 år gamla. Min yngsta dotter fyller 10 år nu i januari, längre än så går inte tanken.

Barnen sköts under en massaker utförd av en pakistanska talibaner, samma grupp som sköt Malala på hennes väg till skolan. 150 personer dödades i massakern på Army Public School i Peshawar. Men varför?

Många av barnens föräldrar tillhör pakistans militär som bekämpar talibaner vilket sägs vara orsaken. De 6-7 angriparna gick in i skolan med order ”att skjuta äldre elever men inte barn”. De var inte mer skyldiga än att deras föräldrar var militär. De var inte skyldiga alls.

Imorgon ska de försöka fortsätta studera i en skola där säkerheten mångdubblats i ett Peshawar som drabbats av mer än 6 terrorattacker de senaste 2 åren där över 50 människor dödats och många fler skadats.

En kvinna förlorade sin son i attacken men går ändå tillbaka till skolan för att fullfölja sin sons drömmar och de överlevande barnens drömmar.

”– Jag är här eftersom de här barnen också är mina barn. Jag ska fullfölja min sons drömmar och de drömmar jag hade för honom genom att utbilda andra barn.”

Hopp lever där viljan vägrar ge vika för rädslan.

 

Kommentera

