Hur man räddar en bristande marknadsföring och ändå gör succé!

När jag kommer till Trygghetsrådets lokaler i Stockholm där jag bokat ett rum med IT stödets godkännande för att diskutera LinkedIn och nätverka så upptäcker jag att mina lappar om ”LinkedIn Mingel” är borttagna. Varenda en och på anslagstavlan syns ingen lapp heller. Hur ska någon kunna delta i ett event de inte vet finns?

Så kommer min handläggare och hon berättar att så får man inte göra. ”Det går inte att boka rum för egna event och de kan inte ha alla klienter som håller egna event. Det är ett väldigt bra initiativ men…” Hon noterar att jag blir upprörd men jag är snarare besviken. Först får jag uppmuntran när jag pratade om min ide med flera på TRR och jag fick tillåtelse att boka rum och tillåtelse att sätta upp 3 lappar (för att inte överannonsera om ett internt event) på platser godkända av IT. Men nu är det helt plötsligt annat ljud i skällan. Kvinnan på IT stöd är lika upprörd och berättar att jag ”aldrig får boka ett rum för ett sådant event igen i deras lokaler. Det går ju inte att alla deras klienter gör så.” men hon tillåter att jag får ha rummet enligt överenskommelse idag.

Modlös och irriterad eftersom jag inte gjort nåt fel utan bara försökt vara kreativ och nätverka. TRR fick dessutom en hel del gratis reklam eftersom jag berättat vitt och brett om mitt projekt. Fick många positiva reaktioner och lyckönskningar.

 

Ska jag ge upp nu?

 

Det enda jag egentligen gjort är att följa de första råden jag fick när jag började samarbetet med TRR som uppsagd pga arbetsbrist. ”Nätverka, var aktiv på LinkedIn och marknadsför dig själv.” Sagt och gjort så var jag aktiv på LinkedIn, jobbade på CV och gick bla en kurs för LinkedIn som skulle vara mer avancerad. Peppad, inspirerad och motiverad började jag mitt jobbsökande!

Det visade sig att jag var överkvalificerad för LinkedIn kursen eftersom jag redan skapat min sida, laddat upp erfarenheter, skaffat rekommendationer, var aktiv i grupper (numera även administratör för en grupp kallad ”Diskussioner om jobbsökandets bergochdalbana”), jobbade på min sammanfattning och framför allt delade inlägg från flödet. Min blogg är också kopplad till LinkedIn. De andra deltagarna var rätt nya och någon hade skaffat sitt inlogg bara dagar innan.

Nivån var minst sagt skiftande och det fanns bara Introduktion och Avancerad nivå att välja på. Ingen passade. Mina enda frågor, hur jag fick den tvåspråkig på ett snyggt sätt och lite mer om sekretessregler, besvarades. Det fick jag veta, uppdrag slutfört ansåg kursledaren. Jag skulle klara mig fint och fortsätta som jag gjorde.

Nu då? Jag ville ju dela och diskutera erfarenhet inte bara diskutera skapandet av profilen vilket jag trodde tillhörde introduktionskursen.

Lyssnade på andra deltagare som frågade om saker jag själv redan besvarat och som kämpade med att förstå hur det hängde ihop. De som kände sig överväldigade av allt som måste uppdateras. Precis som jag för över 1 år sedan. Det måste finnas något jag kan göra.

Mingel! Det måste ju vara ett utmärkt sätt att diskutera LinkedIn utan att det är en kurs. Jag är ingen expert bara en van användare som gillar att vara social. Så jag pratade med min handläggare som var positiv, IT stödet var positiva, kvinnan som höll i LinkedIn kursen var positiv. Alltså bokas ett konferens rum med datorer så vi kan kolla LinkedIn, till idag onsdag 14 januari kl 12-14.

Marknadsföring!

IMG_3136-1.PNG
Eftersom det är ett internt event så kan jag inte annonsera via sociala media eller andra offentliga kanaler. Jag lägger till en beskrivning om var jag fått inspirationen ifrån, vad tanken bakom är och mina kontaktuppgifter.

 

Så blir det onsdag 14 januari och då är alltså min marknadsföring borta och alla som förut var så positiva är upprörda. Vad hände? Känner mig modlös och orättvist behandlad.

MEN jag har ett rum, 6 datorer och papper. Samt en stor portion vilja. Alltså blir det gerillamarknadsföring!

Skriver snabbt ett antal lappar med plats och tid för de som vill diskutera LinkedIn, förbättra sina profiler, nätverka, utveckla sitt engagemang i grupper eller få tips om hur man bäst kollar jobb. Delar ut lapparna att skickas runt bland de som sitter vid datorer ute i det allmänna utrymmet och berättar om mitt event.

Succé?

 

Ja, det tycker jag! Totalt blev vi 4 nyfikna och glada människor som diskuterade LinkedIn och jobbsökandet rent allmänt. Vi utökade våra nätverk, delade erfarenheter och fick skratta en hel del vilket vi fortsatte med under onsdagsfikat som alltid serveras på TRR. Betyget från deltagarna blev absolut godkänt och förfrågan efter nästa tillfälle! Vi fick alla mer motivation att söka jobb och ny inspiration till våra LinkedIn profiler. Dessutom hittade vi nya grupper att diskutera i, lärde oss mer om bilder och fann lite nya företag att kolla in.

Och ingen av oss har hört talas om alla klienter som bokar lokaler för liknande event…

Så vad lärde jag mig idag? Att det alltid finns en väg att nå målet, att inget slår gerillamarknadsföring och en succé räknas inte i antal utan känslan hos deltagarna! Dessutom upptäckte jag att behovet att peppa sig själv genom samtal och nätverkande fortfarande är högaktuellt. Det är svårt att bli motiverad när man sitter själv och försöker vara kreativ utan ett bollplank. En handläggare på TRR eller Arbetsförmedlingen kan inte ge samma push som ett glatt, oväntat samtal med människor i samma båt. Vi kan dela något de bara kan berätta om även fast de själva kanske varit där. De är inte där nu. Vi är där nu, vi jobbar med det varje dag.

Blir det en uppföljare? ABSOLUT!

Men inte i det Trygghetsrådets lokaler… Jag får hålla ögonen öppna efter andra platser att hålla i ett motiverande event för arbetssökande som vill diskutera strategi, LinkedIn och att det alltid, alltid finns en lösning:) Bara man vill.

5 reaktioner på ”Hur man räddar en bristande marknadsföring och ändå gör succé!

  1. Hej Erika,
    Kul att du fick ihop fyra personer till ditt event. Bra jobbat! Tråkigt dock att det blev något missförstånd mellan dig och personalen. Bästa är om du kommer in och pratar med oss. Din rådgivare eller vår regionchef i Stockholm kan hjälpa dig. Med vänlig hälsning Anna Kregert, marknadskommunikatör, TRR Trygghetsrådet

    Gilla

    1. Tack, det blev väldigt lyckat trots allt och jag har fått förfrågan på en uppföljare så ett nytt samtal med er igen skulle vara bra. Jag kan kontakta regionchefen eftersom jag redan haft ett samtal med min rådgivare i onsdags innan eventet. Tack för din återkoppling Anna.

      Liked by 1 person

Kommentera

