Jag tränar inte för att Du ska få nåt snyggare att titta på

En vän till mig tränar för att klara sin rygg. För att klara vardagen, för att må bra. Hon är smal som en vidja och kommer så alltid förbli. ”Tränar du som är så smal?” är en kommentar hon ofta möts av. Som om smal var enda målet och viktnedgång enda anledningen.

Jag eftersträvar inget av det. Inte heller tränar jag för att förbättra din utsikt även om jag igår cyklade bredvid en man som verkade fått nackspärr med huvudet vridet åt höger i över 40 min. Non stop. Min väninna som befann sig på min högra sida noterade samma sneda huvudrörelse. Möjligen var han endast felskruvad vilket en del människor är, konstruktionsfel eller tillfälligt haveri i funktionerna. Jag valde att ignorera hans snedhet.

Men mitt syfte har aldrig varit att bli snyggare, smalare, perfektare, vackrare eller mindre på nåt vis. Jag har inte ens en våg hemma och mäter mig inte heller. Längre blir jag ju inte längre, den saken är redan klar. Kläderna passar. Även om jag skriver om träning, styrka, förbättringar och tips så är jag inte intresserad av att lägga ut före eller efter bilder, dra in magen för att få snyggare profil eller anpassa skuggorna så musklerna syns bättre på en träningsbild. Min träning är Min träning inte Din träning. Alltså kan Mina resultat inte vara Dina resultat och även om jag ser skillnad så kanske du inte ser ett smack eller vice versa. Min utveckling kanske inte skulle bli likadan om det varit du som tränat. Så varför ska jag jämföra mig med dig? Notera att jag skriver Du utan att mena en specifik person utan du som läser. Just bara du. Inte hon, han eller hen.

Jag vill må bra, känna mig frisk, känna mig stark, behålla känslan av att älska rörelse, njuta av träningsvärk och få en kick av att utvecklas. Se mig själv slutkörd med euforisk blick. Lägger jag ut en selfie efter ett lopp med medaljen i munnen så är den utan filter och utan retuschering för jag är fasen inte snygg när jag är helt slutkörd men vem bryr sig. Jag är lycklig:) Och stolt! Det räcker, för mig. Vad du tycker är inte så himla viktigt i sammanhanget.

Det finns en uppsjö av träningsmänniskor som lägger ut enorma flöden av träningsbilder. På väg till gymmet, på gymmet, under träning, efter träning, jämföra nu och då, muskelbilder, kyssa-armarna-bilder, flexa hit och flexa dit, vrida bättre vinklar och spänna rumpan lite mer eller vinkla kroppen så där perfekt så man undrar hur de egentligen står. Roande läsning men det ger mig inget mer än funderingar kring hur fixerat samhället är kring utseende.

När jag bloggar om träning så är fokus att det ska vara roligt. Eller rättare sagt DET SKA VARA ASROLIGT ATT TRÄNA! Kort och gott, varken mer eller mindre. Tider efter ett lopp är väl kul men inget jag eftersträvar och jag sabbar med nöje en bra tid om jag får ett härligt lopp jag kommer minnas för alltid. Jag är inte snabbast, starkast eller uthålligast men ofta mest road när jag tränar. Endorfiner i samband med träning måste vara den ultimata hälsokicken eftersom skratt förlänger livet och så gör också träning:)

Så alla som tvekar att träna, sluta med det. Bara gör det och kom ihåg att skratta för du kommer absolut komma ihåg ögonblicket när du gjorde fel men minns det med glädje för du försökte! Du kommer absolut komma ihåg ögonblicket när allt gick rätt och du bara gjorde det som du inte trodde var möjligt! Du lyckades, bra gjort. Dessutom kommer varje felsteg göra dig en erfarenhet rikare, varje framgång göra dig stoltare och varje råd från en annan träningsmänniska göra dig klokare. Och resultatet? Ja, det vet ju bara du egentligen. Du känner det inuti när själen skrattar och ler.

Mental bild inför nästa pass!

 

Kommentera

