Matbutikerna tjänar stort på vår ohälsa!

Har ni läst reklamen vi får i brevlådan? Verkligen läst den och funderat på hur vad den säger till oss, till våra barn och ungdomar? Vad den säger om oss? Den dumförklarar oss totalt.

IMG_3407
Icabladet från närbutiken börjar jättebra! Kanonpriser på grönt och möjlighet att fixa egna smoothies till ett bra pris.

 

IMG_3408
Men på nästa uppslag så berättar de att barn, oavsett storlek vill ha godis. 2 påsar chips för kampanjpris är i blickfånget. Ca 500 gr kolhydrater och fett vi inte behöver men tydligen vill ha. Liksom övriga sockerbovar. Är det här vad vi lär våra barn med hjälp av butikerna? Att vi VILL ha godis? Och dubbelt helst?

 

IMG_3410
Willys ”Sveriges billigaste matkasse” enligt sin egen slogan frontar sin reklam med superpris på smågodis. Går garanterat inte någon obemärkt förbi men har någon sett att man får köpa 5 kiwi för 10kr?

 

IMG_3411
De avslutar blaskan med att stolt berätta för sina kunder vad Melodifestivalen är. En fullständig orgie i socker, både dubbelt och trippelt. Budskapet är detsamma. Billigt socker är ett måste i tv-soffan när musiktävlingen börjar!

 

IMG_3412
Ica-Maxi frontar sitt blad med bra pris på apelsiner men passar samtidigt på att berätta att chipspåsar kostar lika lite styck. Här kommer många kunder köpa fler än 2 påsar. ”Det är ju billigt och bra att ha”. Bra att ha till vad? Hållbarheten är också längre än apelsiner så gissa vad som ibland ratas. Såklart finns 1,5 liters läskflaskor till samma superpris.

 

IMG_3413
Lidl berättar för oss vad ”Alla hjärtans dag” innebär. Socker, socker, socker i söta förpackningar. Vi ska ge människor vi älskar och bryr oss om mer socker för att de är vad de verkligen vill ha. Är det?

 

IMG_3414
ÖB slår på stort och frontar sin reklam med en hel platta läsk till sänkt pris enligt jämför pris. Hur många barn kommer ta ett glas mjölk till mellanmål när det står en platta läsk i kylen? Hur många vuxna kommer önska sig ett glas vatten när det finns uppiggande socker i lagom förpackning hemma? Och det är ju så många så….

Matbutiker annonserar med ren psykologi i åtanke. De vet att vi är sockerslavar och det drar kunder. Har ni aldrig funderat på varför alla butiker har godis koncentrerat kring kassan? I mängder. De vet att vi blir sugna på socker när vi står och väntar, när vi är otåliga och trötta efter en lång dag. De vet att barn kommer bli lockade och tjata på sina föräldrar tills öronen faller av eller falla i gråt av trötthet så föräldrar ger upp och köper en godisbit. Och när det ändå finns erbjudande om 2-pack eller 5 för ett lägre pris så låter det som billigare. Vi överköper socker och snabba kolhydrater för att matbutiker vill att vi ska göra det.

Jag tänker sticka ut hakan och hävda att sociala media inte är största boven till ökad fetma utan matbutikerna är största boven. De gör storvinst på människor som skäms för sina bristande karaktär när det kommer till lockelser, de som kämpar mot sockerberoende men förlorar i den långa kön till kassan. De tjänar pengar på barn som tappar sina mjölktänder pga för mycket socker eftersom det är så billigt att även de mest lågavlönade har råd. Barn kämpar med låg självkänsla och ökad vikt i låg ålder, vuxna skäms över sin kropp så de drar sig för att äta i sällskap utan gömmer sig i ensamhet, människor gråter för att de inte orkar stå emot socker och får ångest när de än en gång förlorat.

Vi mår dåligt och reklamen fortsätter driva på den ångest så många kämpar att övervinna, handlare utnyttjar ett missbruk för att sälja ökade volymer och öka sina vinster, tjänar pengar på människor som förlorar lusten att leva.

Ska det vara så här? Ska vi fortsätta låta branschen dumförklara oss konsumenter och få oss att acceptera sjukt låga priser för att gynna vår egen ohälsa? Ska vi lära våra barn att det alltid finns godis till sänkt pris. För det gör det. Det har aldrig saknats ett erbjudande på godis i någon kampanj i någon butik. Motbevisa mig högst gärna!

Butiker utformas för att vi ska lockas köpa onödigheter mot slutet och frukt från början, tanken om frukt från början är god. Det borde vara det första vi möts av men vi borde inte avsluta vårt besök omgiven av snabba kolhydrater och skräp vi inte behöver.

Ni handlare, ni som skapar reklamen, ni som äger matbutikerna skryter om ekologiska koncept, gröna veckor, lågt pris på frukt och grönt, gratis frukt till barnen under tiden vi handlar men i nästa stund står ni med smågodis till lägsta pris och ger oss inte den respekt vi förtjänar när vi ska lämna butiken. Eller när ni lockar oss att komma till er butik att handla. Om någon kan göra en förändring för folkhälsan så är det just ni som driver matbutiker. Det är där vår vardag börjar och vår helg slutar, det är där vi planerar vår veckomatsedel och skaffar det som behövs för att vi ska må bra eller mindre bra. Vi behöver ändra vårt sätt att handla och leva, ni behöver ändra er reklam och ert sätt att hantera oss kunder.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s