Tips inför #blogg100!

Förra året var jag ny deltagare och jag lärde mig av mina misstag så i år tänker jag inte göra samma. Och kan jag hjälpa någon annan på vägen så är det ju toppen!

1. Blogga ett inlägg om dagen!
Jodå, inspirationen sprutar de första dagarna och man verkligen matar inlägg. Här ska bloggas till tusen. När 30 dagar passerat kändes det lite trögt att blogga, när jag raspade på tangentbordet inför inlägg nr 50 var det svettigt som fan och när jag äntligen passerade 80 och nästan såg ljuset fast det var 20 dagar kvar så hade jag lätt hybris. I år tänker jag stenhårt köra på ett inlägg om dagen och reblogga inlägg om jag ser något intressant men inte ösa ur mig all energi under några korta dagar.

2. Tidsinställa inlägg!
Ang det här om att ha enorm inspiration vissa dagar. Skriva samma dag är grymt och vilken kick det är att publicera ett träffsäkert inlägg som bara föll ner ur fingrarna! Men så är det inte alla dagar, helt ärligt drabbas vi alla av de helt blanka dagarna när hjärnan känns som ett lååååångt vitt streck som piper. När jag får de dagarna då hjälper varken slösurfa eller hjärtstartare. Jag blir stressad och då fryser varenda bokstav. Så i år ska jag tidsinställa fler inlägg när jag har inspiration. Saknar din blogg den funktionen så skriv i word eller notepad som du kan spara. Det är inte fel att mjölka inspirationsdagar men allt behöver inte publiceras samma dag.

3. Låsa ett ämne eller fladdra fritt?
Här får du inget råd. Jag fladdrar fritt för jag är sådan som person. Jag kan inspireras av det mest obegripliga och skriva ett inlägg om något totalt oväntat. Även för mig. Det här inlägget skulle egentligen handlar om nattliga samtal men det kommer senare för jag spann iväg lite:) Andra människor behöver ett ämne, en röd tråd att följa. Välj det som passar dig och känner du att du vill lämna tråden för du känner att det är något du behöver skriva så gör det då. Inspiration är aldrig fel bara utmanande och högst fascinerande!

4. Publicera tidiga inlägg!
Det var många kvällar jag satt och skrev så fingrarna blödde under den sista svidande timmen 23-00. Inte att rekommendera, jag lyckades publicera ett antal inlägg exakt 23.59! Smått imponerande men föga effektivt i längden. Kände mig rätt irriterad på mig själv så i år tänker jag köra morgoninlägg. Är det tidsinställda inlägg kommer de dyka upp kl 8 varje morgon eftersom jag har en del åtaganden som arbetssökande så då måste jag frigöra dagar från bloggande.

5. Läs andra bloggar!
Det glömde jag ibland bort. Eller helt ärligt så tog jag mig inte tid för jag kände att jobbet och allt annat stressade mig, jag prioriterade inte mina egna upplevelser och det jag verkligen brinner för. Läsa. I år tänker jag göra det. Förutom att jag fann en del nya bloggar så fick jag diskutera en del med andra bloggare på en sista after work och då insåg jag vad jag missat. Mitt eget intresse i andra människor livssyn, det tänker jag inte göra i år. Så läs, ta en liten stund varje dag och läs minst ett inlägg. Du kommer inte ångra dig.

6. Var ärlig.
Kör du fast så skriv det då. Helt underbart att läsa om när andra kämpar om samma sak som en själv. Jag finner ofta inspiration i andra människors kamp där jag kan identifiera mig själv, jag är inte ensam då. Och någonstans där jag känner igen mig själv brukar jag finna ny inspiration och motivation. Din kamp kan vara någon annans startknapp!

7. Facebooka!
Jodå, detta hat-älskade forum har sin charm. Massa tips och fantastisk respekt bland andra deltagare! Gå med i gruppen #Blogg100 och finn lite värme. Jag kom in sent förra året för jag prioriterade inte punkt 5 som ovan nämnt men i år är det prio. År 2015 är året då jag prioriterar mig själv och det här är en stor del av mig. Skriva, läsa, motivera och inspirera. Ta en titt i gruppen nu:)

8. Våga!
Det gjorde jag då och det gör jag nu. Våga misslyckas. Det är ingen katastrof om du inte lyckas blogga 1 inlägg om dagen, försöka duger! Och den enda du utmanar är dig själv. I #blogg100 finns ingen enskild vinnare och inga förlorare bara vunna erfarenheter! Så tvekar du sluta med det och anmäl dig du med, hälften vågat, hälften vunnet är en sanning.

Välkommen, nu bloggar vi järnet:D Mer tips kommer säkert för min inspiration går i vågor, följ mig och håll utkik.

2 reaktioner på ”Tips inför #blogg100!

  1. Mycket bra tips! Alla är bra och alla är viktiga. Tillsammans och var för sig. Ser fram emot att läsa dina fladdrande inlägg.

    Gilla

Kommentera

