#blogg100 Smalhetsen ska inte få rasera ännu en sommar!

Sommaren nalkas i takt med vårvärmen. Jag skrev ett inlägg för 1 år sedan som än idag svider i minnet, efer en till synes underbar dag i solen. Svala bad och het sol. Dagen då smalhetsen tog knäcken på min tonåring. Mörklade en hel sommar och fortfarande gnager i bakhuvudet.  Tusentals ungdomar bävar just nu inför sommarens intåg, de som mobbas för sitt utseende, hånas för sin vikt, nedvärderas för att de inte matchar in i samhällets sneda utseendekrav.

Min dotter älskar att bada, varje minut i närheten av badvatten är hon mest i vattnet. Simmar, dyker, njuter. 14 dagar i Tunisien spenderades nästan 2/3 i poolen för hennes del. Vi var ju tvungna att äta och sova. Så kom förra sommaren, ny vacker bikini som hon fullkomligen älskade. Värmebölja utan dess like. Picknick och underbara dagar.

Hon vägrade bada. En dag när vi var där så var en annan grupp tjejer på samma strand. De pekade finger och fnissade i smyg berättade min dotter efteråt när hon förklarade varför hon vägrat bada. Varför hon suttit i sin handduk tills vi åkte hem tidigare än tänkt för hon ville ju ändå inte bada. Hela sommaren fortsatte med samma vägran om vi inte åkte när ingen var där. Eller när hon var på annan ort.

Jag frågade om jag fick prata med tjejerna för de dök upp en gång senare och min dotter ville åka så när hon var ur sikte gick jag fram till tjejerna. En grupp trådsmala tjejer utan en finne i sikte. Samhälls korrekta? (Vad ger trådsmala tjejer rätten att ifrågasätta andra när vi inte får kalla de brudarna pinnsmala?) Fnissiga och kaxiga tills jag förklarade vem jag var och hur deras beteende ödelagt en sommar för min dotter som nu inte ville bada. Hur de fått henne känna sig ful varenda dag. Inga kläder passade och varje plagg ratades. Klänningen hon älskat på skolavslutningen har aldrig använts igen för då stod ännu en grupp tjejer och pekade, troligen inte på henne men beteendet väckte upp samma minne från stranden. Klänningen och skolavslutningen blev solkig. Det var en nedslagen grupp jag lämnade bakom mig, förhoppningsvis en gnutta smartare.

Det här gör mig förbannad, det ska inte vara så här! Alla ska ha rätt att klä sig vackert, bada när solen skiner och njuta av livet oavsett kroppsform, frisyr, kön, finnar eller inte, lång eller kort. Utseendefixeringen förstör så otroligt mycket och kostar oss otroliga summor i knäckt självförtroende. Det spelar ingen roll vad jag som mamma säger när ungdomar i samma ålder kränker henne. Vi måste kunna ändra på det här, vi kan agera annorlunda. Det tog resten av året att försöka återbygga det självförtroende som det tog ett par sekunder för tjejgruppen att rasera. Tonåren är en känslig tid och värst är de som är lika gamla och verkligen borde ta hand om varandra.

Vi lever fortfarande med sommaren i minnet, hon mer än jag då jag förstår att tonåringar inte alltid tänker efter. En dag hoppas jag det blir ett minne blott även för min dotter. Att hon har återfått det självförtroende som fanns sekunderna innan en grupp dumdristiga tonårsbrudar lyfte ett finger.

Vi har alla en skyldighet att visa respekt. Och vi kan bara ändra det är genom att vara förändringen själva. Genom att inte titta snett på människor för att de är olika. Uppskatta olikheterna, lyft varandra och sluta knäck varandra. Dela gärna och hjälp mig få unga att inse att gör sig själva en enorm otjänst genom att kränka varandra. Tjejer som mobbar tjejer är att motverka jämlikhet på alla tänkbara plan.

Hej, du som står trygg bland dina vänner och viskar om tjejen på stranden

 

2 reaktioner på ”#blogg100 Smalhetsen ska inte få rasera ännu en sommar!

Kommentera

