#blogg100 En dag som timvikarie på en skola i Sverige

Medan jag söker fast jobb så hoppar jag in som timvikarie på en skola lite då och då. Jag måste fortfarande lägga stor vikt vid min utbildning till coach som avslutas nu 27 mars men jag vill behålla en fot på arbetsmarknaden under tiden. Jag trodde aldrig jag skulle jobba inom skolan men jag har sällan haft så roligt som under just de dagarna! Ni som tvekar sluta med det och kolla med kommunen eller skolor i närheten. De flesta skriker av brist på vikarier och resurspersoner för elever med extra stöd.

Så vad gjorde jag igår då istället för att sitta hemma och söka jobb? Jag jobbade som resurs i klass 3 och det här är min dag i bilder:)

Svenska, mitt älsklingsämne är min start på dagen! Bra tips på substantiv, verb och adjektiv ser jag i alla klassrum. Små rim och klurigheter.

 

Läsförståelse, fortfarande lika roligt att lista ut klurigheter som även får vuxna att klia sig i huvudet:) Hade en del diskussioner med läraren ang tolkning av instruktioner, intressant hur olika man kan se på det.

 

Hur man kan inreda med gamla tidningar, riktigt cool vägg med fjärilar på fritids

 

Dagens överraskning var att jag skulle ha bild lektion. Själv!!! Jättekul och jag fick se en massa spännande teckningar och lösningar av dagens uppgift. Och jag passade såklart på att rita uppgiften själv som exempel. För att ge exempel på form och inte fastna i en massa fyrkanter och hjärtan målade jag en svamp på min teckning men också en pil, ett plustecken och en fjäril som exempel. Det ritades sedan både bokstäver och andra fascinerande saker, inspirerande dag! Känner mig stolt över en kort stund som lärare.

 

Skolan är slut och fritids tar över. Solen strålar och det blåser lite kallt men mellis i solen var ju helt klart givet! Högtalare pumpar musik, mackor mumsas och barn går mellan vagnar för att få mellis från sin avdelning. Här vore ju ett nummer på vagnen toppen så barnen slipper leta efter sin vagn. Inte lätt att hitta rätt vagn när alla ser likadana ut. Men hur många av er fick en fikapaus i solen medan ni lyssnade på skratt och härlig musik?

 

Hagar finns på alla skolgårdar vill jag tro och fortsätter leva i villfarelsen att på alla skolor får barn leka. Hoppade själv en stund tills en fnissig tös snodde min sten och tog över hagen en stund för att sedan skutta vidare mot nya danssteg med ett glatt gäng. Ingen står stilla på en skolgård.

 

Fotograferade en nyckelpiga tillsammans med några ”naturforskare” som minsann hade samlat en hel familj nyckelpigor fast de övriga ”gömde sig” medan jag fotade:)

 

I väntan på lek eller bara upphängt för att inte tappas bort? Obegripliga saker för vuxna är fullständigt logiska för barn, planen ligger väl dold i fantasins gränslösa marker.

 

Utsikten för dagen är makalös! Finns inte ett fönster i världen som kan ge bättre utsikt än den man ser när vinden blåser i håret och värmen smeker ens ansikte. Då vet jag att det här är ett fantastiskt jobb för mig och många andra. Oslagbart.

 

En reaktion på ”#blogg100 En dag som timvikarie på en skola i Sverige

Kommentera

