#blogg100 Ingår du avtal så glöm aldrig kolla villkoren, du kan bli blåst rätt enkelt

”Miljardsatsar av 9 miljoner olika skäl” läser jag på Telias hemsida. Intressant eftersom jag får ännu sämre utbud som kund. Förändringar i tv-paket är meningen jag letar efter eftersom mina favoritkanaler försvunnit. Dvs de jag betalar för. De vill erbjuda ”marknadens bästa tv-utbud till bra pris” och då slutar de sända kanal 5, kanal 6 och kanal 9 samt Discovery för att det inte går att kolla alla SBS Discovery kanaler på alla skärmar. Eftersom jag tillhör gruppen som helst kollar på TV inte en plutte mobil skärm eller en dataskärm så bekymrar det inte mig särskilt mycket.

Det står dessutom att läsa i §2.5:
2.5 På grund av uppbyggnaden av Telias nät eller på grund av tekniska begränsningar kan vissa tjänster och viss utrustning inte användas överallt. Närmare information om Telias nät finns på http://www.telia.se. Om Tjänsten tillhandahålls delvis via en annan operatörs nät kan även andra villkor gälla för användningen av det nätet.

Det som bekymrar mig är att jag nu inte får det jag betalar för. Eftersom Telia försämrar för oss kunder och ändrar i villkoren på ett sätt som frångår vår överenskommelse och ger mig ett sämre avtal så har jag rätt att säga upp avtalet utan bindningstid. Vilket jag också kommer göra idag.

Helt enligt §15.2
15.2 Om Telia ändrat villkor eller i övrigt ändrat Tjänsten och ändringen är till nackdel för Kunden, får Kunden säga upp Avtalet med verkan från ändringens ikraftträdande, om uppsägningen görs inom en (1) månad efter det att Kunden informerats om förändringen. 

Just den paragrafen (inte på exakt samma plats utan innehållet i paragrafen) ska finnas i alla hederliga avtal men företag som hamnar i den situationen informerar inte om den vitt och brett utan mer tydligt och tyst. Så missar man att säga upp tjänsten inom 1 månad pga försämringar så är man fast enligt normala villkor. Idag sker den mesta kommunikationen mellan kund och företag via digitala kanaler vilket gör att det är lätt att missa förändringar. Därför hävdar jag alltid att man ska läsa sina villkor när man ingår avtal. Det är en säkerhet för kunder men även en trygghet för företagen som kan slippa långa tröttsamma diskussioner kring det som kunder borde uppmärksammat i avtal när de ingicks. Alla villkor ska alltid vara tydliga och lättläsliga.

För många år sedan talade jag med en mycket upprörd, rasande för att vara helt ärlig, kund som ansåg att vi (företaget jag då jobbade för) hade gjort fel. Ärendet gällde en del i avtalet som hon inte visste om. ”Hur skulle hon veta det?” Jag hänvisade till våra villkor men ”Tror du på allvar att någon läser villkoren?”. Ja, uppenbarligen inte alla.

Men det man ska vara medveten om är att man har ett ansvar som kund och tanken bakom ett avtal är att det inblandar 2 parter som båda bör vara medvetna om villkoren i avtalet för gott samarbete. Det är ett slags partnerskap att ingå avtal. Idag skaffar vi olika avtal till höger och vänster via alla digitala kanaler och godkänner villkor utan att blinka. Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden får dagligen ärenden som hänvisas direkt till att kundernas ärende hanteras i villkoren. Vi har absolut rättigheter som kunder men även skyldigheter att läsa på. Ingen berättar det vi inte vet utan vi måste själva bevaka våra rättigheter.

Vad gäller Telia så kan jag inte hålla med om att de levererat bra tjänster tidigare men jag har inte bråkat så mycket som jag borde om det, kräver för mycket tid men nu får jag ingen av tjänsterna jag betalar för så. Bye bye. Ny leverantör sökes. Även om det här bara avhandlar tv så tänker jag inte ha flera leverantörer till tv och bredband så nu ska vi se vad marknaden har att erbjuda.

Så får Telia jobba på sitt kundutbud ifred och ha trevliga samtal med tusentals kunder förutom mig. Mitt samtal blir kortast, jag har informationen redan från hemsidan och jag vet vad jag kan göra eftersom det står i villkoren. Med tanke på att väntetiden för uppsägning är 23 minuter på plats 83 nu efter flera timmar så är jag inte ensam om att följa §15.2

Hoppas Telia bjuder sin kundservice på mycket gott fika efter den här förändringen för de kommer få det hett om öronen länge (inte av mig, det finns inget att bråka om) och det borde arbetsgivaren verkligen belöna sin personal för.

4 reaktioner på ”#blogg100 Ingår du avtal så glöm aldrig kolla villkoren, du kan bli blåst rätt enkelt

  1. Det är inte ens fel att två träter och jag håller med Lena Melin i aftonbladet att SBS har dragit igång en strejk och Telia har svarat med lockout. Tyvärr är det oftast då att tredje part drabbas.
    Telia ger ju alla möjligheten att bryta avtalen om det nu skulle vara så att man inte är nöjd.
    Troligen är det så att Telia anser att SBS vill ha för mycket betalt och blir tvingade till stora prishöjningar gentemot konsument…
    Telia blir nog den som får ta största skiten men på kort sikt är det nog SBS som blir drabbat ekonomiskt…
    Vi får alla, oavsett om vi drabbas eller inte, hålla tummarna att det blir kortvarigt…

    Gilla

    1. Japp, förhoppningsvis blir det kortvarigt och jag hoppas jag slipper göra så mycket förändringar för tekniska förändringar tar tid att kolla och genomföra. Telia sköter det bra absolut, det säger jag inget om. Läser man mellan raderna så ser man att det pågår rätt mycket men de behöver ändå se över sitt utbud och ge stabilare leverans. Fast det är en helt annan fråga.

      Gilla

      1. En del av konflikten är väl också utbudet. Jag tolkar det så att Telia vill sända de kanaler som tittarna vill ha medan SBS vill ha alla kanaler i ett paket. Men som alltid när det gäller konflikter så är det mycket rykten och förståsigpåare som yttrar sig 😦

        Gilla

      2. Någonting sånt har jag också uppfattat det som men också det att hela utbudet ska finnas på alla skärmar så ja, vi får se vad det leder till. Konflikter är enbart högljudda diskussioner som får nåt slags resultat till slut.

        Gilla

Kommentera

