#blogg100 Ananaspaj istället för påskägg till kaffet

Första gången jag smakade denna paj var för långt över 10 år sedan hos goda vänner. Jag var inte förtjust i ananas i mat på den tiden och undrade hur jag skulle ta mig igenom kaffet utan att verka oartig. Det var dock den absolut bästa efterrättspaj jag någonsin ätit! Ändrade helt min uppfattning om ananaspaj som numera är min favorit.

Så här kommer nu receptet på denna fantastiska paj som absolut kommer förgylla påskhelgen!

Pajbotten:
150 g smör
½ dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Fyllning:
1 dl strösocker
1 ägg
2 dl crème fraiche
2 tsk vaniljsocker
1 burk (ca 450 g) avrunnen, krossad ananas

Blanda ingredienserna till pajdegen och täck en pajform (med fast eller löstagbar kant) med den. Vispa ägg och socker. Rör ner crème fraiche, vaniljsocker och avrunnen ananas i blandningen.

Fyll pajformen med fyllningen och släta till den.
Grädda i 175 grader i 40 minuter.

Dekorera med färska bär och servera med vaniljglass!

 

 

Kommentera

