#blogg100 ”Jag vill också blogga, berätta hur man gör”

Just den frågan har jag fått massor av gånger. Den förvånar mig alltid. Jag? Vad i all världen kan jag berätta om att blogga som sliter mitt i hår när jag försöker fatta det här med domäner och webbhotell (den jäkel som förklarar det för mig utan att jag ställer en enda jäkla fråga om hur det hänger ihop bjuder jag på kaffe. Tveklöst!!!) för att inte tala om google adwords. Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz är en ganska målande beskrivning över min hjärnverksamhet när jag börjar grotta ner mig i det. Och jag får inte ihop de. Lite därför jag fortfarande hänger på min gratis wordpress blogg som jag faktiskt tycker mycket om. Men jag känner mig lite redo att flytta in på en egen plats. Det är en domän, så mycket vet jag. Sedan finns det en hel verkstad bakom som verkar skitsmidig tills man gläntar på dörren och alla börjar springa omkring som galna tomtenissar på koffein kick. Vem skriver dessa beskrivningar? Dessutom gillar jag metaforer och det gör inte IT nördar ifall det inte handlar om dns, servrar eller andra tekniska metaforer som de tycker är skitroliga. Det är inte metaforer för oss andra otekniska dödliga människor.

Men bloggandet då? För mig är det enbart att skriva. Min första blogg Himmel & Helvete finns kvar fast de flesta inlägg nu är privata. Jag vill inte stänga den så den finns där som en liten påminnelse om början. Den döptes sedan om till Bonum Vitae men det blev för krångligt att uttala och livet är inte bara goda saker utan även jobbiga saker enligt mig. Däremot kan man välja hur man ser på det som sker. Göra gott av ont så det nya namnet var rätt givet.

Men nu har jag alldeles för många idéer och projekt så de ryms inte under Det onda goda utan jag behöver ett samlingsnamn. Det jobbar jag på nu, bara jag vågar kasta mig ut i den okända driva domänvärlden. Snart så!

Nå, till alla er som vill börja eller precis har börjat blogga kan jag ge följande tips:

1. Du måste ha ett namn på bloggen. Jag tänker inte rekommendera var du ska lägga din blogg för jag har bara använt WordPress men ser inget dåligt med övriga bloggportaler, alla har sina fördelar och nackdelar. De flesta är också gratis så testa på. Men ett namn är bra. Gärna anpassat till vad bloggen ska handla om vilket kan vara ett problem om du som jag inte visste åt vilket håll bloggen skulle. Men Himmel & Helvete för mig hur mitt liv var. Kolla runt på andra bloggar och kolla in deras namn. Det ger god inspiration.

2. Skriv, fota, filma eller vad du nu vill fylla din blogg med. Du behöver innehåll så börja jobba på innehåll. Många säger att man ska fundera på vem som ska läsa först men det var enormt svårt för mig eftersom jag tyckte alla bloggar var rätt intressanta när jag själv började blogga 2006. Och så kunde inte jag skriva eller göra. Så jag började skriva om det jag ville skriva. Min blogg var min läkeprocess, min röst och min vän. Det var en mycket ensam tid i mitt liv och jag ville prata så jag skapade en plats där jag kunde göra mig hörd. Att sprida bloggen funderade jag inte på, jag ville inte riktigt diskutera det jag skrev. Så skriv, uttryck dig, känn efter vad du vill göra med din blogg. Tillåt dig själv att göra fel. Du kan inte annat än bli bättre.

3. Vill du sprida din blogg så är det bara att sätta ner arslet och börja läsa bloggar, kommentera, sprida, följa och fortsätta så. Delta i tävlingar, lägg upp bloggen på Besökstoppen, Bloggportalen, Bloglovin etc. Syns du inte så finns du inte stämmer precis i bloggvärlden. Du behöver också en hel del tur. Många av de som idag lever på sitt bloggande har lagt ner enormt arbete bakom men har också haft sin beskärda del av turen eftersom det är fler som började blogga samtidigt men inte alls är lika stora idag. Det kan både vara en hobby och en miljonindustri, hälften bestämmer du själv resten råder marknaden över.

4. Hur ofta måste du blogga då? Det är upp till dig. Alla bloggare uppdaterar inte dagligen men vissa uppdaterar flera gånger per dag. Hur mycket tid vill du lägga ner på bloggandet? Vad vill du blogga om? Vad är ditt budskap? Det kanske tar en stund att komma fram till det men låt det ta lite tid då. Jag tänker inte säga som många andra att du ska ha planen klar. Alla bloggare har haft en knackig början, kolla in Blondinbellas tidiga blogginlägg så förstår du vad jag menar.  Hon lever idag på sin blogg och den industri hon skapat i sitt namn men det är inget man kunde tro när man läste hennes startinlägg. Övning ger färdighet så chilla lite och var dig själv, skapa din blogg som du vill ha den.

5. Måste bloggen handla om mode, inredning och kläder? Absolut inte! Carl Bildt driver en högst intressant blogg om politik. När han ligger stilla finns det hopp är en av de tydligaste och vackraste om adhd samt den dagliga problematiken kring det. Jag är inte dum i huvudet drivs av en kvinna med Aspergers om livet med Aspergers och andra anekdoter. Jennys blogg handlar om mat och är min favorit bland matrecept bloggar. Så ge dig ut och kolla runt lite, det finns en blogg om precis allting och hittar du inte vad du vill läsa om så har du en strålande början. Skriv den blogg du saknar!

6. Jamen hur börjar jag då? Välj en portal, välj ett namn, välj utseende. Börja blogga. Enkelt? Tja, lite så ja. Du kommer göra massor av fel och då lär du dig hur du inte gör. Du kommer att välja om utseendet flera gånger, du kommer vilja redigera det du skriver men när du väl publicerat så låt det vara. Alla inlägg har stavfel lite då och då. Lär dig leva med att inte vara 100 % perfekt utan 100 % mänsklig. Då kommer du hantera bloggandet galant:)

Lycka till!

3 reaktioner på ”#blogg100 ”Jag vill också blogga, berätta hur man gör”

  1. Men så bra skrivet. Jag är just nu mitt i bloggandet. Som tur är har jag Bengt, han är som en klippa, utan honom har jag aldrig börjat. Är inne i en läkning process också. Men så bra du beskriver det. BRAVO OCH TACK.

    Liked by 1 person

Kommentera

