#blogg100 ”Bibeln är tydlig om homosexualitet” säger Pingstkyrkan

Bibeln är snart 3000 år. Jag vill veta vad bibeln säger om twitter, bloggande präster och bibeln på nätet. Eller den kanske inte är så tydlig på de punkterna eftersom de sakerna inte fanns före Kristus.

Jag snubblade över att försvarstal från Pingstkyrkan här. Och det fick mig att fundera, agnostiker som jag är.

Om man läst bibeln, bitvis eller från pärm till pärm så lär man sig snabbt en sak och det är att texterna ska tolkas och tas med en nypa salt. Gamla testamentet anger bla på samma sida att man inte icke får dräpa i kyrkan. Men något stycke senare så ska syndare mot kyrkan dräpas på plats. Smått förvirrande alltså ifall man inte kan göra en helt egen tolkning av texten och det finns miljoner människor som ägnar sitt liv åt att tolka religiösa skrifter som Bibeln.

Och det här med gamla och nya testamentet. Det gamla är synnerligen råare och handlar mycket mer om stränga regler än nya testamentet. Kyrkan kanske inte var så tydlig från början.

Om det gått snart 300o år eller snart om några 100 år men de är nog inte så nogräknade på hundratals år eftersom bibeln fortfarande anses vara en högaktuell skrift medan jag anser den vara lika modern som dinosaurierna, så kanske man måste räkna med att människor utvecklas och texterna behöver en annan tolkning. Det står också skrivet överallt att Bibeln är samling berättelser av bibliskt slag. Det är ingen lagbok, varken ramlagar eller lokala överenskommelser inom stift. Bibeln är en bok fylld av texter som för mig har stort historiskt värde och mer visar på tider som flytt än påvisar hur vi bör leva idag. Kyrkan har fattat detta och viger homosexuella. Pingstkyrkan håller fast vid någon vision om att de gör rätt för det står ju så i bibeln. Men det står även i bibeln att man ska tukta och aga de man älskar, Den som spar sitt ris, han hatar sin son, men den som älskar honom agar honom i tid (Ords 13:24), men det tolkas inte av Kyrkan eller Pingstkyrkan som att barnaga är rätt och riktigt. Inte idag, de ändrade sig eftersom tiderna ändrades och vi idag vet bättre. Så att säga att Bibeln är tydlig vad gäller homosexualitet är en ren tolkningsfråga som kan stötas och blötas i månader eller år för den delen, kristna lärde män har att göra.

Det har varit ett flertal reformationer inom Kyrkan med start kring 1527. Först 1959 fick ju kvinnor prästvigas och det var det storm om i ända fram tills Kyrkan skildes från Staten. Alltså i närmare 40 år. Förändringar sker inte smidigt inom Kyrkan, det har vi nog alla märkt. Gudfruktiga eller hedningar. Jag är hedning förresten, ni som undrar och kommer aldrig bli troende åt något håll. Och det har jag Religionsfrihetslagen som kom till 1951 att tacka för, jag har min fulla rätt att inte tillhöra någon religion. Visste inte ens att det inte var valfritt tidigare men det var det tydligen inte. Kyrkan ändrade sig tydligen i frågan och lät människor träda ur utan påföljd och utan krav på ny tro. Intressant.

Så det är ok att tillhöra en tro eller inte men inte älska den man vill? Och det var en grov tolkning från mig eftersom Pingstkyrkan försvarar sin rätt att inte viga homosexuella som önskar gifta sig. Fast det gör Kyrkan och de läser samma Bibel men tolkar olika. Just den frågan finner jag högst intressant. Om jag läser bibeln så blir jag trött rätt snart på dräpa hit och dräpa dit för att inte tala om hur många gånger ordet Herren kan skrivas. Men det är väl bara jag. Det är samma Bibel, samma texter men olika tolkning. Ändå verkar de ha samma tolkning på hur barn ska växa upp och ges trygghet. Ingen aga. De vill också att människor ska vara sanna inför sin Gud, om människor inte får bekänna sin kärlek inför sin Gud är de då sanna inför Gud? Det är ju tydligen en synd att leva utanför äktenskapet och skaffa barn, men de vägrar viga par som vill gifta sig av kärlek vilket är sant och ärligt. Om de skulle gifta sig enligt heterosexuella regler och ingå äktenskap med någon de absolut inte älskar skulle det uppskattas mer fast det ljuger? I kyrkan dessutom. Pingstkyrkan är ju inte katolsk så den lögnen går att skrapa bort med 50 Ave Maria efter en bikt.

Just såna här resonemang finner jag intressanta, när människor eller samfund så hårdnackat försvarar en åsikt eller en syn som inte är förenlig med det liv som människor lever. När de till sista blodsdroppen önskar hålla fast vid en tro som är uråldrig och utan förankring i varken vetenskap eller dokumenterade händelser som kan styrkas. För mig är det lite som att tro på Tomten. Vi vill så gärna tro att det finns en genomgod människa som lever för att ge till alla världens barn utan att få det minsta lilla tillbaka (förutom mjölk och kakor) men vi vet att det inte är så. Men vi vill tro så vi låter villfarelsen leva vidare. Men vi bannar inte de som klarsynt konstaterar att Tomten inte finns. Hur mycket Pingstkyrkan än önskar undvika det så vill homosexuella gifta sig av den enda orsak äktenskap ska ingås. Kärlek.

Kanske är det dags att verkligen ta en titt på Bibeln och se över en ny reform. En mänsklig och ärlig reform gällande äktenskap och välsignelsen som troende söker få när de ingår äktenskap. Det har inget samfund rätt att bestämma över men om vi ser samfunden som medlemskap (typ Telia eller idrottsföreningar) så får man väl granska villkoren i de olika samfunden och kliva in i rätt samfund med samma värderingar. Om kristna skulle sätta sig ner och granska samfundens värdegrund som vi granskar villkoren när vi skaffar bredband så skulle Pingstkyrkan och en hel del andra samfund bli av med en stor mängd medlemmar som bestämt sig för att uppgradera sin tro till modern tid.

Att man sedan kan läsa lite mellan raderna så ser man att inlägget från Pingstkyrkan inte alls handlar om äktenskap utan homosexualitet i sig. Lite som att prata om den rosa elefanten vid altaret men låtsas att det inte är en rosa elefant alls.

 

Photobucket Pictures, Images and Photos
Enough said, marriage is a human right.

Vad är en agnostiker tänker säkert någon fortfarande. Läste en mycket träffande beskrivning för några år sedan i ett debattforum ang skillnaden mellan ateister och agnostiker: ”Ateister tror inte på Gud och vill inte tro på Gud medan agnostiker skiter i vilket”. Lite typ så, jag tror inte vi kan säga finns eller finns inte och för mig är det inte det viktiga i frågan kring tro. Jag tror inte på en Gud men jag kan inte förneka att andra gör det utan de får gärna tro för mig bara jag får min rätt att ifrågasätta och fundera över möjligheten. Det finns saker i livet vi inte kan förklara, men om de beror på en Gud eller något annat oförklarligt det vet jag inte. Men det roar mig att fundera på saken.

Annonser

En reaktion på ”#blogg100 ”Bibeln är tydlig om homosexualitet” säger Pingstkyrkan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s