#blogg100 ”Får du arbeta som timvikarie för A-kassan?”

Helt ärligt struntar jag i det. Kanske kommer jag en dag att förlora a-kassaeersättning för att jag jobbar som timvikarie om jag inte får en tjänst innan dess. Vem vet och frågan är om jag egentligen ska bry mig om det?

Det går inte att deltidsarbeta och kombinera det med a-kassa efter de 75 deltidsdagarna spenderats, så mycket är klart. Men det tycker jag inte är ett hinder för att jobba deltid eller som timvikarie. Det kräver bara att jag är lite finurlig. För att få det att gå ihop under hela veckor så behöver jag alltså se till att jag jobbar som timvikarie nog mycket så jag kan leva på inkomsten eller flera deltidstjänster. Jag kan också se till att jobba med hemförsäljning eller finna fler inkomstkällor.

Att jag skulle bli tvungen att tacka nej till utvecklande arbete bara för att mina 75 deltidsdagar tar slut vägrar jag hålla med om. Det handlar om vad man gör. Inte heller finns det för få jobb att söka. Men sanningen är att jag kanske inte vill ha alla jobb som finns men det är en helt annan sak. Att jobba med det man vill eller det man måste är två skilda saker.

När jag tillbringar dagarna som vikarie så får jag vara med om de mest fantastiska saker som jag anser vara mycket mer värdefulla än att lyfta a-kassa för det utvecklar inte en cell hos mig. Inte ens den som klickar i aktivitet och skickar in material, den delen är tämligen utvecklad sedan jag jobbade med administration…

Idag var en sådan utvecklande dag. Låt mig visa min dag och sen får ni tycka själv om att sitta på arslet vid a-kasseregistreringen är bättre än att vara timvikarie.

Dagen börjar med idrott där dans stod på schemat och Lindy hop introducerades! Fantastiskt roligt att se och testa:)
En ful 8-bent varelse orsakade skrik och panik under en låååååång stund innan sista idrottslektionen
Efter en mycket god lunch väntade fritids och flera timmar utomhus där våren börjat visa sig överallt i form att tussilago och små vantar som tinat fram lite varstans
Tussilago färgade hela områden gula och det fick jag god tid att fota under lunchrasten
En lek utan namn på fritids som innebar att en grupp ungar gick runt runt en kant tills bara en fanns kvar. Verkade vara en typ av Herre-på-täppan men ingen fick knuffas eller på annat sätt förstöra för någon annan. Efter timme var de inne på en ny omgång efter en oräknelig massa omgångar, fortfarande på gott humör och med enormt gott tålamod. Allt medan solen gassade:)

De dagarna är värda mer i långa loppet än att rulla tummarna för mig. Och jag vet att alla inte hittar flera jobb vilket jag kan förstå, det här är mitt val och mitt sätt att se på saken. Senast jag talade med Arbetsförmedlingen så var de inte glada på mig heller eftersom jag inte lagt tid på att skicka in nån aktivitetsrapport eller meddelat att jag är timanställd så alltså har jag inte gjort det jag ska som arbetssökande. Att jag var på väg till min andra intervju som jag helt spontant utvecklade till en ny arbetsansökan när tillfälle gavs verkade inte vara intressant under samtalet. Men det blev ett himla liv på min handläggare om att jag var timvikarie för nu var jag inte öppet arbetslös. Jag måste komma ihåg att fråga om jag är slutet arbetslös nu…

Som timvikarie hoppar jag in vid behov, det är för tillfället några dagar hit och dit så jag förstår inte varför jag inte är öppet arbetslös men jag är fullt medveten om att jag tillhör en helt annan statistik genom att jag har en viss procents sysselsättning. Vi vet ju alla att arbetslösheten (den öppna…) sjönk genom arbetsmarknadsåtgärder för många år sedan. När åtgärderna sedan tog slut steg den öppna arbetslösheten direkt. Öppet eller ”slutet” arbetslös är endast statistik för mig. Att gömma arbetslösa i diverse åtgärder löser inte problemet i sig.

Idag var en underbar dag och jag struntar högaktningsfullt i vad diverse instanser anser om min arbetslöshets varande eller icke varande, mitt uppdrag åt mig själv är att bygga en hållbar framtid inte försköna resultatet för en trött handläggare på en arbetsförmedling ingen förstår sig på.

Kommentera

